شناسه خبر : 123036
تاریخ انتشار : 1401/10/20 13:43
جام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و آنچه غرب بیان نمی‌کند

نورنیوز بررسی کرد؛

جام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و آنچه غرب بیان نمی‌کند

این حقیقتی انکارناپذیر است که برگزاری مسابقات در عراق و اطمینان کشورهای منطقه و فیفا برای میزبانی عراق برگرفته از ثبات و امنیتی است که طی سال‌های اخیر به واسطه حضور عراق در جبهه مقاومت و دلاورمردانی همچون شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس رقم خورده است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: عراق برای نخستین بار از سال ۱۹۷۹ میلادی میزبان یک رقابت ورزشی بین‌المللی شده و بر این اساس شهر بصره از روز جمعه پذیرای شرکت‌کنندگان در مسابقات جام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

در این مسابقات که هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود شش کشور کویت، عربستان سعودی، قطر، امارات عربی متحده، عمان و بحرین که پیرامون خلیج فارس واقع شده‌اند به همراه دو کشور عراق و یمن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

این مسابقات در حالی به میزبانی عراق برگزار می‌شود که این میزبانی از چند زاویه قابل توجه است:

عراق هم‌زمان با کاهش حضور آمریکایی‌ها در کنار توجه به مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی، در عرصه منطقه‌ای و جهانی نیز نقش‌آفرینی داشته و علاوه بر گسترش روابط دو و چندجانبه با همسایگان، کشورهای عربی و غربی به چین و روسیه نیز گرایش داشته است و نقش میانجی را نیز در دستور کار قرار خود داده است.

میزبانی موثر در مذاکرات ایران و عربستان و حتی پیشنهاد تکرار این روند در قبال مناسبات ایران و مصر در این چارچوب قابل توجه است.

بر این اساس؛ میزبانی جام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را می‌توان به‌عنوان بخش دیگری از دیپلماسی نرم عراق تعریف نمود که قطعا به ارتقاء جایگاه عراق در افکار عمومی منطقه و جهان کمک خواهد کرد.

از سویی؛ طی روزهای اخیر برخی محافل رسانه‌ای غربی، عربی و صهیونیستی بر آن بوده‌اند تا میزبانی عراق و اقبال کشورهای عربی منطقه به این کشور را معادل کاهش نقش‌آفرینی ایران معنا کنند.

این ادعا زمانی پر رنگ‌تر می‌شود که برخی مقامات عراقی در مواضعی به دور از اصل همگرایی و تنش‌زدایی منطقه‌ای و با نادیده گرفتن حقایق غیر قابل انکار تاریخی، از واژه‌های جعلی به جای نام خلیج فارس استفاده کرده‌اند.

آنچه در این رسانه‌ها برجسته شده بیانیه «محمد‌ شیاع السودانی»‌ نخست‌وزیر عراق در مورد مسابقات جام ملت‌های خلیج فارس است که در آن از عبارت جعلی «خلیج ع‌رب‌ی» استفاده شده بود.

همچنین استفاده «مقتدی صدر» از نام مجعول «خلیج ع‌رب‌ی» در پیام توئیتری خود این شائبه را تقویت کرد.

این نوع رفتار که از حقایق تاریخی و حسن همجواری فاصله گرفته و قطعا نیازمند بازنگری و اصلاح است در حالی از سوی برخی مقامات عراقی صورت گرفته که «جیانی اینفانتینو» رئیس فیفا نیز در متن اینستاگرامی خود از نام جعلی به جای خلیج فارس استفاده کرد که با اعتراض فدراسیون فوتبال ایران مواجه شد.

علاوه ‌بر متن اینفانتینو، فیفا هم در صفحه اینستاگرام خود همین موضوع را تکرار کرد که نشان می‌دهد فضاسازی رسانه‌ای برای سوء استفاده از بازی‌های مذکور با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن روابط برادرانه و همه‌جانبه تهران-بغداد که در سفر اخیر السودانی به تهران در ابعاد گسترده‌تری افزایش یافت، صورت گرفته است.

ایران و عراق دارای ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی بسیاری هستند که زمینه‌ساز گرایش کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به برقراری و گسترش روابط با آنها شده و با توجه به تغییرات در نظم نوین جهانی این جایگاه ارتقا خواهد یافت.

از سویی؛ این حقیقتی انکارناپذیر است که برگزاری مسابقات در عراق و اطمینان کشورهای منطقه و فیفا از میزبانی مطلوب عراق ناشی از ثبات و امنیتی است که طی سال‌های اخیر به واسطه حضور عراق در جبهه مقاومت و نقش‌آفرینی امثال سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در مبارزه با تروریسم رقم خورده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی