شناسه خبر : 122982
تاریخ انتشار : 1401/10/19 14:43
شاهزاده هری نمادی از حقیقت نظام حاکم بر انگلیس

نورنیوز بررسی کرد؛

شاهزاده هری نمادی از حقیقت نظام حاکم بر انگلیس

تردیدی نیست که رفتار هری در چارچوبی نژادپرستانه و خودبرترپندارنه قابل تعریف است که بر اساس آن جان انسان‌ها هیچ ارزش و بهایی ندارد. رفتاری که البته در خاندان سلطنتی به امری موروثی تبدیل شده است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: شاهزاده هرى فرزند چارلز پادشاه فعلی انگلیس که نزد شمار قابل توجهی از مردم این کشور به شدت منفور است، در کتاب خاطرات خود از روزهایى گفته که به عنوان خلبان بالگرد آپاچى در افغانستان خدمت ‌کرده است.

او از کشتار ۲۵ افغانستانی سخن می‌گوید و در ادامه عنوان می‌کند که احساس مى‌کردم آنهایى که کشتم مهره‌هاى شطرنج هستند نه انسان! شاهزاده انگلیسى اضافه کرده؛ «از کارى که کردم احساس شرمسارى نمى‌کنم ولى به آن افتخار هم نمى‌کنم.»

طرح این سخنان از سوی شاهزاده انگلیسی با واکنش‌های جهانی بسیاری همراه شد به‌گونه‌ای که بسیاری آن را تضعیف کننده جایگاه خاندان سلطنتی و افزایش رویکرد مردم انگلیس به جمهوری‌خواهی و حذف سلطنت دانسته‌اند.

این وضعیت موجب شده تا رسانه‌های وابسته به خاندان سلطنتی که وظیفه خود را حفظ تاج و تخت می‌دانند، برای توجیه و حمایت از رفتار غیر انسانی هری تمام قد به میدان بیایند، چنانچه در زمان مرگ الیزابت دوم نیز طی دو هفته مشغول برجسته‌سازی و نمایش چهره‌ای ماندگار از ملکه و زمینه‌سازی برای پادشاهی چارلز با مجموعه‌ای از فسادها و رسوایی‌ها بودند.

در همین چارچوب؛ این رسانه‌ها از جمله بی‌بی‌سی به تولید محتوا و مصاحبه با نظامیان قدیمی و صاحب‌نظران حوزه امنیتی روی آوردند. مثلاً «ریچارد کمپ» سرهنگ سابق ارتش بریتانیا به بی‌بی‌سی گفته؛ اظهارات هری در مورد این کشته‌ها «قضاوت ضعیف» بوده است. این اظهارات ممکن است امنیت او را به مخاطره بیندازد و کسانی را به انتقام‌گیری ترغیب کند.»

در دفاع از هری، او عنوان می‌کند که سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به سوالی درباره تعداد افراد کشته شده توسط شاهزاده هری گفته؛ ما به دلایل امنیتی در مورد جزئیات عملیاتی اظهارنظر نمی‌کنیم.

«بن مک‌بین»، یک تفنگدار دریایی سابق بریتانیا که بارها با هری پرواز کرده نیز مدعی شده؛ او به خاطر مشارکتش [در جنگ افغانستان] افتخار می‌کند، اما این توجیه نمی‌کند که درباره شمار افرادی که کشته‌، صحبت کند.

نکته آنکه؛ رسانه‌های سلطنتی از جمله فارسی‌زبانان در میان مصاحبه‌ها و پردازش‌های خبری با رویکردی حساب شده، انتخاب نظرات کاربران را چنان گزینش می‌کنند که دیدگاه‌های منفی در باب عملکرد طالبان برجسته‌سازی شود و مخاطب رفتار هری را اقدامی بشری و انسانی و هر واکنش منفی به آن را رفتاری در حمایت از رفتارهای سرکوب‌گرایانه نشان دهند.

در همین راستا؛ این رسانه‌ها در لابلای اخبار مربوط به سخنان هری، به برجسته‌سازی و بازنشر گزارش‌ها درباره محدودیت‌های اعمالی از سوی طالبان در قبال زنان پرداخته‌اند!  

این در حالی است که این رسانه‌ها همچنان از اشاره به ارتباط مالی چارلز در دوران ولیعهدی خویش با  خانواده «اسامه بن‌لادن» سرکرده القاعده طفره می‌روند.

چارلز همچنین متهم است که از «محفوظ بن مرعی»، تاجر سعودی و از نزدیکان «بن‌سلمان» که متهم به قتل خاشقجی است، برای دریافت مدال در انگلیس صدها هزار پوند رشوه گرفته است.

تردیدی نیست که رفتار هری در چارچوبی نژادپرستانه و خودبرترپندارنه قابل تعریف است که بر اساس آن جان انسان‌ها هیچ ارزش و بهایی ندارد، رفتاری که البته در خاندان سلطنتی به امری موروثی تبدیل شده است، چنانچه اعترافات و اظهارات اخیر عروس خاندان سلطنتی درباره رویکردهای نژادپرستانه ملکه و خانواده‌اش در قبال او شاهدی بر این مدعا است.

همچنین پرونده‌هایی همچون ابهام در مرگ «پرنسس دایانا»، همسر سابق چارلز، عذرخواهی نکردن ملکه انگلیس از بومیان کانادا که در طول چند دهه حاکمیت ملکه بر کانادا فرزندانشان در مدارس شبانه‌روزی به اصطلاح دینی در گورهای دسته‌جمعی زنده به‌گور شده و اعطای نشان سلطنتی به «تونی بلر»، نخست وزیر سابق انگلیس که پرونده جنایاتش در عراق و افغانستان همچنان باز است، نمودهایی از این رفتارهاست.

گرچه پرونده‌های اتهامات نظامیان انگلیسی در افغانستان و عراق از سوی وزارت دفاع این کشور مختومه شده اما نقش خاندان سلطنتی در کشتار میلیون‌ها نفر در جنگ افروزی‌های انگلیس از جمله در عراق و افغانستان انکارناپذیر است و امروز نیز سران انگلیس با ادعاهای حقوق بشری همچنان به دخالت در امور سایر کشورها و ایجاد فضای آشوب و اغتشاش مشغول هستند.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی