شناسه خبر : 122865
تاریخ انتشار : 1401/10/17 16:00
نتانیاهو، بازنده‌ای به دنبال قدرت‌نمایی پوشالی

نورنیوز بررسی کرد؛

نتانیاهو، بازنده‌ای به دنبال قدرت‌نمایی پوشالی

کابینه نتانیاهو در حالی از کنست رأی اعتماد گرفت که بسیاری از جریان‌های سیاسی، این کابینه را مجموعه‌ای شکست خورده دانسته‌اند که با رویکردهای افراطی بحران‌های رژیم صهیونیستی را تشدید خواهد کرد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: تجاوز هفته گذشته رژیم صهیونیستی به اهدافی در دمشق که با توجه به عضویت رسمی سوریه در سازمان ‌ملل نقض قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود، در حالی صورت گرفته است که همزمان نیز حملات علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری شدت گرفته است.

این اقدامات که تنها چند روز پس از نخست‌وزیری نتانیاهو و تشکیل کابینه، با هدف ارائه تصویری مقتدر از نتانیاهو در برابر تهدیدات صورت گرفته، از لایه‌های پنهان اراده‌ای مبتنی بر تفکرات رادیکال و تجاوزکارانه خبر می‌دهد که پیش‌تر اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت بدان هشدار داده بودند.

نتانیاهو و کابینه‌اش در حالی از کنست رأی اعتماد گرفته که بسیاری از جریان‌های سیاسی، دولت او را مجموعه‌ای شکست خورده دانسته‌اند که با رویکردهای افراطی بحران‌های این رژیم را تشدید خواهد کرد.

همزمان نیز در بسیاری از نقاط اراضی اشغالی از جمله روبروی کنست، شهروندان علیه نتانیاهو و کابینه او تظاهرات بر پا کردند.

در همین حال بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران نظامی و سیاسی داخل سرزمین‌های اشغالی ترکیب کابینه افراطی را نشانه ناتوانی او در تشکیل ائتلافی از جریان‌های عقل‌گرا و آینده‌گر دانسته‌اند که زوال زودهنگام او را رقم خواهد زد.

کابینه نتانیاهو همچنین با موجی از انتقادهای خارجی همراه شده و حتی متحدان این رژیم نیز هر چند به ادامه همکاری با تل‌آویو تأکید کرده اما نسبت به رفتارهای غیر عقلانی کابینه او هشدار دادند.

بر همین اساس کاملاً مشخص است که نتانیاهو با رویکردهای رادیکالی از جمله تجاوز به سوریه، سعی دارد دیدگاه شهرک‌نشینان و افراطیون را برای ادامه حیات سیاسی به خود جلب کند و همزمان با پنهان‌سازی وضعیت بحرانیِ عدم مشروعیت داخلی و خارجی خویش می‌کوشد تا شاید کمی زمان سقوط کابینه خود را به تأخیر اندازد.

نتانیاهو گرچه می‌خواست از نقطه ضعف کابینه خود یعنی حضور جریان افراطی به عنوان فرصتی برای فشار بر گروه‌های فلسطینی بهره گیرد، اما آزمایش موشکی در غزه معادلات او را بر هم زد لذا او با تجاوز به سوریه در کنار تکرار ادعاهای قدیمی و نخ‌نما علیه ایران، می‌خواهد نقش و جایگاه مقاومت فلسطین در چالش امنیتی رژیم صهیونیستی را کم رنگ ساخته و چنان وانمود سازد که با قدرت بزرگ منطقه‌ای یعنی جمهوری اسلامی ایران درگیر است.

البته باید توجه داشت که ایران پیش‌تر پاسخ این رژیم را با رزمایش مشترک ذوالفقار داده است. توجه به اینکه رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ که از هشتم دی‌ماه در جاسک و شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی در شمال اقیانوس هند آغاز شد و در ادامه برگزاری مراحل اصلی، سامانه‌های موشکی و یگان‌های شناوری نیروی دریایی ارتش با استفاده از موشک‌های نصر اهداف سطحی خود را در دریا منهدم کردند، قاعدتا مورد توجه رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

شلیک موشک کروز «نصر» از ناو موشک انداز نجم و موفقیت آن در اصابت و انهدام هدف سطح دریا، همچنین سامانه‌های موشکی ساحل به دریای نصر نیز که اهداف مشخص شده در دریا را منهدم کردند و اژدر ایرانی میعاد که برای نخستین‌بار از زیردریایی طارق شلیک و هدف خود را منهدم کرد همه می‌توانند پاسخ قاطعی به خوی تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی باشد.

در همین خصوص؛ جروزالم پست با اظهار نگرانی از اطلاعات ایران در خصوص توانایی‌های رژیم صهیونیستی نوشت: پهپادهای ایرانی در حال حمله به ماکت کشتی و یک انبار نشان داده شدند. این کشتی شبیه به کشتی رزمی «صاعر ۶» نیروی دریایی اسرائیل به نظر می‌رسید و این بدان معناست که ایران نه تنها از ظاهر کشتی بلکه نحوه تجهیز آن نمونه‌برداری کرده است.

تایمز اسرائیل نیز در این باره نوشت: در هشداری آشکار به اسرائیل، در جریان رزمایش روز شنبه یک پهپاد حامل مواد منفجره از عرشه کشتی به سمت ماکت پایگاه نیروی دریایی اسرائیل پرتاب شد.

از این موارد که بگذریم، تقارن عملیات علیه سوریه با نزدیک بودن سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس از جنبه‌ای دیگر نیز می‌تواند به دنبال تحت تاثیر قراردادن محوریت مقاومت انجام گرفته باشد، زیرا انتقام خون آنها به مطالبه‌ای جهانی مبدل شده است.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی