شناسه خبر : 120266
تاریخ انتشار : 1401/09/15 15:13
سرمای هوا و زمین‌گیر شدن پهپادهای خیالی!

نورنیوز بررسی کرد؛

سرمای هوا و زمین‌گیر شدن پهپادهای خیالی!

تجزیه و تحلیل رفتار و گفتار مقامات غربی و اوکراینی قبل و پس از انتشار خبر غیرواقعی واگذاری پهپادهای ایرانی به روسیه نشان می‌دهد که هدف طراحان این سناریو، صرفا داغ نگاه داشتن کلیدواژه «پهپاد ایرانی» در موضوع «بحران اوکراین» بوده است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: یک مقام ارتش اوکراین دیروز اعلام کرد؛ سرمای هوا پهپادهای ایرانی را که برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار ارتش روسیه قرار گرفته، زمین‌گیر کرده است!

از نزدیک به سه ماه قبل که سازمان‌ امنیتی ارتش انگلیس ادعای استفاده ارتش روسیه از پهپاد ایرانی موسوم به شاهد ۱۳۶ در جنگ اوکراین را مطرح کرد هنوز ارتش اوکراین نتوانسته مدارک مستندی در خصوص این ادعای کذب ارایه کند.

اوکراین و کشورهای غربی که تلاش کردند با جعل این خبر، حیثیت از دست رفته خود را به‌دلیل ناکامی در جنگ نیابتی با روس‌ها بازسازی کنند، با طفره رفتن از ارایه مستندات، صرفا بر تلاش‌های رسانه‌ای به منظور داغ نگاه داشتن خبر کذب واگذاری پهپادهای ایرانی به روسیه متمرکز شده‌اند.

ایران از ابتدای انتشار این خبر غیر واقعی، ضمن تکذیب واگذاری پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، آمادگی خود را برای دریافت مستندات این ادعا و بررسی و پاسخ‌گویی به آن اعلام کرد.

گرچه اوکراین علاوه بر استفاده از پهپادهای بیرقدار ترکیه، نوعی مشابه این تسلیحات پیشرفته را با عنوان «سویچ بلید» از آمریکا دریافت نموده و از آن در جنگ با روسیه استفاده می‌کند، اما ایران هرگونه کمک تسلیحاتی به طرفین منازعه که موجب افزایش خونریزی شود را مغایر با سیاست اعلامی خود مبنی بر ضرورت پایان منازعه از طریق گفتگو اعلام کرد و ادعاهای مطرح شده را قویا رد نمود.

از آن سو؛ بر اساس درخواست ایران برای برگزاری جلسات مشترک با مقامات اوکراینی، مقرر شد نشست کارشناسی در کشور سوم برگزار شود اما در ساعات نزدیک به برگزاری نشست، طرف اوکراینی با اعلام عدم امکان حضور در جلسه، موجب لغو آن شد.

گرچه با پافشاری ایران با فاصله حدود دو هفته پس از لغو جلسه اول، نشست دیگری با حضور کارشناسان ایران و اوکراین برگزار شد اما طرف اوکراینی هیچ‌گونه مدرکی برای اثبات ادعای خود ارایه نکرد و این اقدام را به نشست‌های آتی موکول نمود.

به فاصله چند روز پس از ناتوانی اوکراین از ارایه مستندات در جلسه کارشناسی مشترک، دبیر شورای امنیت ملی این کشور با اعلام خبر کذب دیگری اظهار داشت؛ تعدادی از کارشناسان نظامی ایران که برای آموزش استفاده از پهپادهای ایرانی به نظامیان روسیه در مناطق درگیری حضور داشتند، کشته شده‌اند!

تجزیه و تحلیل رفتار و گفتار مقامات غربی و اوکراینی قبل و پس از انتشار خبر غیرواقعی واگذاری پهپادهای ایرانی به روسیه که از ادعای «تغییر سرنوشت جنگ» توسط پهپادهای ایرانی تا «زمین‌گیر شدن پهپادها به‌دلیل سرما» نوسان داشته، نشان می‌دهد که هدف طراحان این سناریو، صرفا داغ نگاه داشتن کلیدواژه «پهپاد ایرانی» در موضوع «بحران اوکراین» بوده است.

تلاش گسترده رسانه‌ای برای تحریک احساسات جامعه جهانی با انتشار اخبار روزانه در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در «حمله به مناطق مسکونی و زیرساخت‌های غیر نظامی» که منجر به خاموشی نیمی از کی‌یف یا بخشی از اوکراین شده، همگی اضلاع دیگری از این سناریو برای توجیه‌پذیر کردن اقدامات حقوقی علیه ایران در موضوعات حقوق بشری و مرتبط کردن این ادعا به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای زیر فشار قرار دادن کشورمان در مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است.

اوکراین که تبدیل به بازیگر بی‌اراده غرب برای وارد کردن اتهامات بی‌اساس و غیر مستند به ایران شده، بهتر است به جای گرفتار کردن خود در سناریوهایی که هیچ نتیجه‌ای به نفع این کشور رقم نخواهد زد به فکر راه چاره برای خروج از بحرانی باشد که همه شواهد نشان می‌دهد تنها برنده آن آمریکا است.


نورنیوز
اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی