شناسه خبر : 118513
تاریخ انتشار : 1401/08/28 18:07
تلاش ویژه راست‌های افراطی برای سفیدسازی ناکام بزرگ جنگ 22 روزه

نورنیوز بررسی کرد؛

تلاش ویژه راست‌های افراطی برای سفیدسازی ناکام بزرگ جنگ 22 روزه

رسانه‌های عبری‌زبان هم‌سو با راست‌های افراطی دست به کار شده‌اند تا از هرتزل هالوی به عنوان ناکام بزرگ جنگ 22 روزه غزه، چهره‌ای موفق، کاربلد و ناجی بسازند تا شاید نتانیاهو با «رسانه‌ درمانی» بتواند بخشی از مشکلات پیشِ روی خود را مدیریت کند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: در 17 ژانویه 2023 دوره ریاست چهارساله «آویو کوخاوی» بر ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به پایان می‌رسد و قرار است «هرتزل هالوی» به جای او در جایگاه مستقر شود.

مطابق روال، ابتدا نخست‌وزیر و وزیر دفاع درجه سرلشکری را به فرمانده جدید اعطا خواهند کرد و سپس او یکی از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین مناصب دولت صهیونیست‌ها یعنی ریاست ستاد ارتش را به عهده خواهد گرفت.

هالوی 55 ساله که از او با عنوان قاتل کودکان فلسطینی «بیت حانون» در نوار غزه یاد می‌شود، علاوه بر ریاست سازمان اطلاعات نظامی ارتش، سابقه حضور در نیروهای ویژه چترباز و گشت عمومی را در کارنامه خود دارد.

گرچه نشریه راست‌گرای «اسرائیل هیوم» در گزارشی هالوی را فرمانده‌ای بالغ و با تجریه خوانده که به تمامی چالش‌ها و تهدیدهای پیشِ روی ارتش و دولت آگاهی دارد، اما او همان کسی است که در جریان جنگ 22 روزه غزه در سال 2008 ــ‌ 2009 میلادی، بعد از شکست در دستیابی به اهداف یورش زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه از منطقه العطاطره در شمال غرب بیت حانون، وحشیانه‌ترین جنایات را علیه کودکان و شهروندان بی‌گناه فلسطینی مرتکب شد و دستور گلوله‌باران خانه‌های آنها را صادر کرد.

هالوی که او را اولین رئیس مذهبی ستاد ارتش می‌دانند، روابط نزدیکی با محافل راست‌های افراطی مذهبی دارد که در انتخابات اخیر کنست در ائتلاف با حزب لیکود موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان شدند.

از سویی؛ برخی تحلیل‌گران و رسانه‌های صهیونیستی با توجه به اختلافات میان حزب لیکود به عنوان نماد راست سیاسی با راست‌های مذهبی، معتقدند دولت آینده شکننده خواهد بود و نتانیاهو قادر به تشکیل دولتی منسجم و کارآمد که بتواند از پس مشکلات داخلی و خارجی بر بیاید نیست.  

از سوی دیگر؛ ارتش رژیم صهیونیستی هم از جهت چهره شکست خورده‌ای که اکنون پس از چهار سال ریاست کوخاوی نزد افکار عمومی داخلی پیدا کرده و هم از جهت ایفای نقش اصلی در دولت آینده برای عبور از تهدیدات، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و انتصاب یک چهره مقتدر یکی از ملزومات آن به شمار می‌آید.

در همین خصوص؛ چندی پیش «یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی گروهی از نظامیان ارتش این رژیم با اظهار نگرانی از دو چالش داخلی بزرگ که ارتش در سال‌های آینده با آن روبرو خواهد شد گفت: الگوی ارتش مردمی در مواجهه با مظاهر خطرناک شامل افزون شدن جمعیتی که از پیوستن به ارتش فرار می‌کنند با شکاف‌های فزاینده روبرو خواهد شد.

 به همین سبب رسانه‌های عبری‌زبان هم‌سو با راست‌های افراطی دست به کار شده‌اند تا از هرتزل هالوی که ناگزیر به عنوان گزینه مورد قبول لیکود و راست‌های مذهبی معرفی شده، چهره‌ای موفق، کاربلد و ناجی بسازند تا شاید نتانیاهو با «رسانه‌ درمانی» بتواند بخشی از مشکلات پیشِ روی خود را مدیریت کند.


نورنیوز
اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی