شناسه خبر : 113072
تاریخ انتشار : 1401/08/15 16:23
چرایی مشارکت بالای افراطیون مذهبی در انتخابات سرزمین‌های اشغالی

نورنیوز بررسی کرد؛

چرایی مشارکت بالای افراطیون مذهبی در انتخابات سرزمین‌های اشغالی

نتایج انتخابات اخیر در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که تمایل به افراط‌گرایی مذهبی به عنوان یکی از عوامل اصلی در شکل‌گیری بی‌ثباتی، ناامنی و حتی سقوط در میان صهیونیست‌ها به‌شدت در حال افزایش است.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: روز چهارشنبه ۲ نوامبر شمارش آرا در انتخابات پارلمانی( کنست) در سرزمین‌های اشغالی به پایان رسید و بر اساس نتایج بدست آمده حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی توانست با کسب ۳۲ کرسی از سایر رقبا پیشی بگیرد. نتایج نشان می‌دهد که نتانیاهو با پیشتازی در انتخابات کنست توانست در یک‌قدمی بازگشت به قدرت قرار گیرد.

در انتخابات اخیر ائتلاف راست افراطی به رهبری حزب لیکود و احزاب راست افراطی مذهبی توانستند در مجموع ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به‌دست آورند و حائز اکثریت شوند.

ائتلاف احزاب راست میانه و چپ با محوریت حزب «یش عتید» به رهبری «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی نیز در مجموع با کسب ۴۶ کرسی در جایگاه دوم قرار گرفتند. حزب «یش عتید» به تنهایی موفق به کسب ۲۴ کرسی شد.

در انتخابات اخیر، ۱۰ کرسی باقیمانده نیز به گروه‌های عربی رسید.

این انتخابات که پس از سال‌ها بی‌‎ثباتی در سرزمین‌‎های اشغالی و سقوط سریالی دولت‌ها و برگزاری ۷ انتخابات در فاصله زمانی سه ساله برگزار شد از زوایای مختلف حائز اهمیت بود.

مشارکت ۷۱/۶ درصدی ساکنین سرزمین‌های اشغالی را می‌توان به عنوان یک ویژگی مهم در انتخابات اخیر مد نظر قرار داد. علاوه بر این موفقیت احزاب راست افراطی (سیاسی و مذهبی) از موضوعات مهم دیگری است که باید به آن توجه شود.

در حالی که با توجه به کسب حداکثر آرا از سوی حزب لیکود بسیاری از صاحبنظران از بازگشت قریب الوقوع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسبق این رژیم به قدرت خبر می‌دهند، اما شواهد نشان می‌دهد که او با شرایط دشواری برای تشکیل دولت روبرو است.

علاوه بر حاشیه‌های که پرونده‌های سنگین فساد مالی برای نتانیاهو ایجاد کرده و همچنان مفتوح است، ائتلاف حزب او با احزاب راست افراطی مذهبی که همواره به‌دلیل تفکرات و رفتارهای افراط گرایانه یکی از معضلات امنیتی جدی در سرزمین‌های اشغالی بوده‌اند، به‌طور قطع دولت آینده را با مشکلات عدیده روبه‌رو خواهد کرد.

نتانیاهو با درک این وضعیت ضمن پیشنهاد به لاپید و بنی‌گانتز برای تشکیل ائتلاف جدید از آنها خواسته است تا در دولت آینده مشارکت کنند، اما آنها به‌دلیل رفتار غیر متعهدانه و خودسرانه نتانیاهو در توافقات ادوار گذشته حاضر به پذیرش پیشنهاد او نشدند.

ائتلاف نتانیاهو با احزاب راست افراطی مذهبی برای تشکیل دولت که طبیعتاً با واگذاری برخی پست‌های کلیدی از جمله وزارت جنگ به آنها همراه خواهد بود به طور قطع موجب منزوی شدن او در داخل و در عرصه بین‌المللی خواهد شد.

برخی اظهارات مطرح شده از سوی فرماندهان عالی ارتش و دستگاه‌های امنیتی که نگران رفتارهای افراط گرایانه احزاب راست مذهبی در دولت هستند از هم اکنون نشان دهنده عمق نارضایتی آنها نسبت به شرایط آینده است. در انتخابات اخیر کنست بیش از۸۵ درصد یهودی‌های افراطی واجد شرایط مشارکت داشته‌اند که نشان دهنده حرکت سریع جامعه به سمت افراط گرایی است.

شکل‌گیری این روند نمی‌تواند خبر خوبی برای سیاستمداران صهیونیست باشد چرا که افزایش افراط‌گرایی در سرزمین‌های اشغالی موجب کاهش عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات راهبردی خواهد شد که خود از عوامل مهم در بی‌ثباتی، ناامنی و حتی سقوط است.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی