شناسه خبر : 112851
تاریخ انتشار : 1401/08/10 13:57
آغاز انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی؛ آیا لیکود به قدرت باز می‌گردد؟

نورنیوز بررسی کرد؛

آغاز انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی؛ آیا لیکود به قدرت باز می‌گردد؟

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و رهبر حزب لیکود که پرونده فسادهای متعدد او هنوز باز است، تلاش دارد تا در پایان این انتخابات با حمایت جریان راست افراطی بار دیگر به قدرت باز گردد.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: پنجمین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی طی کمتر از چهار سال، از ساعت ۷ صبح امروز سه‌شنبه ۱۰ آبان (۱نوامبر) آغاز شده است.

این انتخابات یکی از پیچیده‌ترین کارزارهای انتخاباتی این رژیم محسوب می‌شود که هیچ نظرسنجی و کارشناس سیاسی وجود ندارد که بتواند پایان آن را حتی با قطعیت نسبی پیش‌بینی کند.

نکته آنکه؛ «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و رهبر حزب لیکود که پرونده فسادهای متعدد او هنوز باز است، تلاش دارد تا در پایان این انتخابات با حمایت جریان راست افراطی بار دیگر به قدرت باز گردد.

این انتخابات که برخی رسانه‌های داخلی اسرائیل آن را رفراندومی درباره بازگشت نتانیاهو به قدرت توصیف کرده‌اند، عمدتاً حول محور تحولات در دولت می‌چرخد که از ژوئن ۲۰۲۱ رخ داد و بر همین اساس امکان اقبال رأی دهندگان به جریان راست افراطی را بالا برد.

آخرین نظرسنجی‌ها همچنان حزب لیکود را با کمی بیش از ۳۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان بالاتر از حزب «یش عتید» به رهبری «یائیر لاپید» قرار داده که با پیشرفتی اندک انتظار می‌رود بین ۲۴ تا ۲۷ کرسی را از آن خود کند.

علاوه بر این دو حزب، احزاب و تشکل‌های سیاسی دیگری در این انتخابات مشارکت دارند که کرسی‌های تعلق گرفته به آنها در تشکیل دولت آینده به‌ویژه برای نتانیاهو که با حمایت احزاب افراطی ارتدکس و راست افراطی در صدد کسب آستانه اکثریت و ۶۱ کرسی است، نقش حیاتی ایفا می‌کند.

ائتلاف راست افراطی طبق نظرسنجی‌های اخیر احتمالاً ۱۴ نماینده در پارلمان خواهد داشت، لذا حزب راست افراطی «صهیونیسم دینی» به سومین نیروی سیاسی در این کارزار تبدیل خواهد شد.

ائتلاف یائیر لاپید در حال حاضر بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها دست کم پنج یا شش کرسی تا رسیدن به آستانه اکثریت فاصله دارد و اگر بخواهد در قدرت بماند، باید شبکه خود را گسترده‌تر کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی