شناسه خبر : 112598
تاریخ انتشار : 1401/08/04 16:12
جلوه‌های دیگری از جنگ جهانی سوم؛ احتمال به‌کارگیری «بمب کثیف»

نورنیوز بررسی کرد؛

جلوه‌های دیگری از جنگ جهانی سوم؛ احتمال به‌کارگیری «بمب کثیف»

با توجه به پیامدهای بسیار خطرناک تولید و استفاده احتمالی از سلاح‌های ممنوعه برای استفاده در جنگ اوکراین لازم است هرچه زودتر تحقیقات بین‌المللی برای اثبات و یا رد اخبار منتشر شده در خصوص قصد اوکراین برای استفاده از این سلاح‌ها آغاز شود.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: طی روزهای اخیر و همزمان با اوج گیری بحران اوکراین، اخبار و گزارش‌های متعددی از سوی روسیه در خصوص برنامه‌ریزی اوکراین جهت استفاده از بمب رادیواکتیوی یا همان بمب کثیف با منتشر شده است.

روسیه مدعی شده که کی‌یف در تلاش است که با همکاری آمریکا و انگلیس از این بمب‌ها بر علیه این کشور استفاده کند. بمب کثیف، نوعی بمب یا موشک آلوده به مواد رادیواکتیو است که با استفاده از انفجار غیراتمی، محیط را به تشعشعات رادیواکتیوی آلوده می‌کند. در همین چارچوب وزارت دفاع روسیه خبر داد که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اوکراین تماس‌هایی را با انگلیس برای در اختیار گرفتن  فناوری تسلیحات هسته‌ای برقرار کرده است.

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های روسیه، کار بر روی ساخت بمب رادیواکتیوی توسط اوکراین در مراحل پایانی خود قرار دارد. «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه نیز نگرانی‌های مسکو در مورد استفاده احتمالی اوکراین از بمب رادیو اکتیو را به همتایان انگلیسی، فرانسوی و ترکیه‌ای خودبیان کرده است. در نقطه مقابل اما، وزیر خارجه اوکراین مدعی شد که ارتش این کشور مجهز به بمب‌های رادیو اکتیوی نیست و این روسیه است که می‌خواهد با چنین دستاویزی حملات تلافی جویانه را سامان دهد.

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه از پیگیری موضوع استفاده احتمالی کی‌یف از بمب‌های رادیواکتیو از طریق مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد خبر داده است.

اتهامات مطرح شده برعلیه اوکراین هر چند هنوز به اثبات نرسیده و برخی کارشناسان آن را نوعی تاکتیک جنگی از سوی طرفین برای تغییر در معادلات جنگی عنوان می‌کنند، اما با توجه به پیامدهای بسیار خطرناک تولید و استفاده احتمالی از چنین سلاح‌هایی برای امنیت جهانی باید هرچه زودتر تحقیقات بین‌المللی برای اثبات و یا رد چنین ادعاهایی آغاز شود. باید توجه داشت که متحدان اوکراین سابقه سیاهی در استفاده از چنین سلاح‌هایی دارند و از این رو نباید با اعتماد به اظهارات آنها احتمالات پیش رو در این موضوع را دست کم گرفت.

سوابق آمریکا و اروپا نشان می‌دهد که این کشورها بارها از حربه سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی برای متهم سازی طرف‌های مقابل بهره گرفته‌اند. این امر چند سال قبل  با طرح ادعای استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی بر علیه مردم به وقوع پیوست. تحقیقات بعدی در نهایت نشان داد که این سلاح‌ها توسط کلاه سفید‌های تحت حمایت غرب و برخی کشورهای منطقه با هدف بدنام سازی دمشق در اختیار تروریست‌ها قرار گرفته و آنها از سلاح‌های ممنوعه بر علیه مردم استفاده کرده‌اند. تکرار این مسأله در اوکراین نیز دور از انتظار نیست.

نکته مهم دیگر وجود آزمایشگاه‌های مخفی آمریکا در اوکراین برای ساخت سلاح‌های بیولوژیک است که طی ماه‌های اخیر برملا شد. در همین چارچوب پس از مشخص شدن این آزمایشگاه‌ها، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای فاش کرد که پنتاگون در حال انتقال پروژه‌های ناتمام خود برای ساخت سلاح‌های بیولوژیک از خاک اوکراین به نقطه‌ای دیگر در منطقه شرق اروپاست. سابقه رفتاری حامیان اصلی اوکراین یعنی آمریکا و انگلیس در استفاده از بمب‌های کثیف در عراق و افغانستان نشان می‌دهد که این کشورها برای کسب موفقیت در جنگ از انجام هیچ اقدامی حتی کشتار گسترده مردم با استفاده از سلاح‌های غیر متعارف ابا نخواهند داشت و ضمن دست زدن به اقداماتی مغایر با موازین بین‌المللی، سناریو سازی‌های رسانه‌ای برای فرار از مسئولیت و متهم نمودن دیگران به این گونه اقدامات را پشتوانه اعمال ضد بشری خود خواهند کرد.


نورنیوز
اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی