شناسه خبر : 111348
تاریخ انتشار : 1401/07/29 11:49
ناکامی سوژه‌تراشی رسانه‌های معاند درباره الناز رکابی

نورنیوز بررسی کرد؛

ناکامی سوژه‌تراشی رسانه‌های معاند درباره الناز رکابی

عدم پوشش خبری شایسته پیروزی‌های زنان و دختران کشورمان در رشته‌های وزنه‌برداری و دومیدانی در مسابقات آسیایی از سوی رسانه‌های معاند نشان می‌دهد که این رسانه‌ها با گزینش اخباری که بتوانند از آن بهره‌برداری سیاسی کنند، خبرهایی را که ادعای نادیده گرفتن زنان در ایران را زیر سوال می‌برد به حاشیه می‌رانند.

نورنیوز ـ گروه جامعه: «الناز رکابی» ملی‌پوش سنگ‌نوردی ایران پس از بازگشت از مسابقات قهرمانی آسیا که در کره‌جنوبی برگزار شد، گفت:‌ «توانستم برخی رقبای اصلی کره‌ای و ژاپنی خود را کنار بگذارم. امیدوارم در آینده سایر رقیبان خود را هم کنار بگذارم و موفقیت‌های بیشتری کسب کنم.»

او که به پیشنهاد خود به دیدار وزیر ورزش رفته بود، در مورد حاشیه‌های حضورش در مسابقات تصریح کرد: «این اتفاق کاملاً سهوی رخ داد... به‌دلیل جو حاکم در مسابقه فینال و فراخوان غیرمنتظره‌ای که از من در مسابقات شد، از حجابی که باید می‌داشتم، غافل شدم و روی دیواره رفتم و صعود کردم.»

آنچه اما در خصوص این اتفاق جلب توجه می‌نماید موج‌سواری خبری رسانه‌های فارسی‌زبان معاند برای جبران ناکامی‌های اخیر خود در یافتن سوژه‌هایی است که بتواند موجب اختلال‌های امنیتی در کشور شود.

فارغ از مصاحبه‌های خانم رکابی پس از ورود به تهران و اظهارنظرهایی که او در سئول و پس از بازگشت به ایران داشته، رسانه‌های معاند به سبک روش‌های پیشین شروع به سناریوسازی‌های متفاوت نمودند تا بتوانند از حواشی ایجاد شده در سئول بهره‌برداری سیاسی کنند.

در نخستین اقدام؛ تلاش‌های زیادی برای پناهندگی خانم رکابی صورت گرفت و آشکارا برای این اقدام از او دعوت شد، اما انتشار استوری خانم رکابی در خصوص حقیقت ماجرا، نشان داد که او هیچ علاقه‌ای به ترک وطن ندارد.

شکست پروژه پناهندگی، معاندین را مجبور به سناریوسازی دیگری کرد و با ادعای اینکه ۴۸ ساعت از سرنوشت خانم رکابی خبری در دسترس نیست، به روش القاء شبهات با استفاده از انتشار گسترده، سعی کردند به تشویش اذهان برای جا انداختن ادعای پناهندگی بپردازند.

مصاحبه برادرِ خانم رکابی در این زمان نشان می‌داد که این شایعات بی‌مورد است و ایشان طبق برنامه به ایران باز می‌گردد: «خواهرم حجاب داشت و هدبند روی سرش بود و متأسفانه برخی روی این موضوع موج‌سواری می‌کنند. خواهرم الناز فرزند ایران است و قطعاً تا آخر با پیراهن تیم ملی ایران در رقابت‌‌ها حاضر خواهد شد. الناز متعلق به این خاک است و برای این کشور بازی خواهد کرد.»

داستان‌سازی‌های دروغین اما ادامه یافت تا جایی که شبکه سعودی اینترنشنال ادعا کرد: «برادرِ خانم رکابی گروگان گرفته شده است تا خانم رکابی را مجبور به بازگشت کنند!»

بالاخره الناز رکابی همراه با تیم ملی سنگ‌نوردی و با استقبال هم‌وطنان وارد تهران شد و طی مصاحبه‌ای در بدو ورود شایعات مربوط به بی‌خبری ۴۸ ساعته را تکذیب کرد و گفت: «یک‌سری تندروی‌ها در این ماجرا اتفاق افتاد ولی من با صحت و سلامت کامل به ایران برگشتم. از مردم ایران به‌دلیل تشنج و نگرانی ایجاد شده عذرخواهی می‌کنم. با آرامش خاطر، سلامت کامل و طبق برنامه از پیش تعیین‌شده به ایران بازگشتم... اینکه ۴۸ ساعت خبری از من نبوده اصلاً درست نیست و ما طبق برنامه قبلی به ایران برگشتیم.»

اینک جوسازی‌های امپراتوری دروغ رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی به اشکال مختلف ادامه دارد تا همچنان اخبار کذب قبلی را با تاکید بر سناریوی مجبورسازی، پوشش داده و برای نمادسازی‌های جعلی سوژه بتراشند.

این در حالی است که نفس حضور الناز رکابی در این رقابت‌ها با همراهی و امکانات تیم ملی جمهوری اسلامی ایران خود نقض این ادعاست و نشان می‌دهد که جایگاه زنان در جمهوری اسلامی برای ایجاد و استفاده از فرصت‌های برابر رشد و ترقی یافته‌ است. 

عدم پوشش خبری شایسته پیروزی‌های زنان و دختران کشورمان در رشته‌های وزنه‌برداری و دومیدانی در مسابقات آسیایی از سوی شبکه‌های معاند مانند کسب مدال طلای «سیده الهام حسینی» و «نازنین فاطمه عیدیان» نیز حاکی از گزینشی عمل کردن این رسانه‌ها بوده و بیانگر آن است که موضوع زن تنها ابزاری برای بازی‌های سیاسی آنهاست.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی