شناسه خبر : 111266
تاریخ انتشار : 1401/07/27 10:17
آنچه شما به نورنیوز درباره رخدادهای اخیر کشور گفتید

بخش اول؛

آنچه شما به نورنیوز درباره رخدادهای اخیر کشور گفتید

نورنیوز با انتشار فراخوانی عمومی از مخاطبین درخواست کرد تا برای فراهم شدن زمینه گفتگو پیرامون شکل‌گیری رخدادهای اخیر در کشور و روش‌های جلوگیری از حوادث مشابه نظرات خود را در میان بگذارند، این نظرات از امروز برای آگاهی سایر مخاطبین به تدریج منتشر می‌شود.

نورنیوز - تریبون شما: اوایل هفته جاری با انتشار فراخوانی عمومی از مخاطبین درخواست کردیم تا برای فراهم شدن زمینه گفتگو پیرامون شکل گیری رخدادهای اخیر در کشور و همچنین روش های جلوگیری از حوادث مشابه نظرات خود را با ما در میان بگذارند.

استقبال مخاطبین محترم خارج از تصور ما بود و گروه زیادی از هموطنان در داخل و خارج از کشور دیدگاه‌های خود را برای ما ارسال کردند.

ضمن تشکر فراوان از همه عزیزانی که در این فراخوان شرکت کردند، خلاصه نظرات ارسال شده که البته در پاره‌ای موارد بخش‌هایی از آن به‌دلیل طولانی بودن یا عدم امکان انتشار،حذف شده برای آگاهی سایر مخاطبین محترم به تدریج منتشر می‌شود.

انتشار این مطالب به معنی رد یا تأیید محتوای آن از سوی «نورنیوز» نیست. 

بخش اول

علی صفابخش مهندس عمران:

اگه می‌خواهید اعتراضات بخوابه باید روش‌های حکومت‌داری را اساسی عوض کنید. روش‌های تنگ نظرانه و سخت رو تغییر بدهید. به نظرم یه عده نفوذی از اوایل تابستون شدیدا گیر دادند به حجاب و آزادی‌های مردم و مردم رو عصبی کردند. هم فشار اقتصادی، هم سوء مدیریت، هم رانت، هم فشار آزادی و هم خودی کردن ۵ درصد مردم و بیگانه کردن ۹۵ درصد مردم  یک جایی می‌ترکد و رسانه‌های خارجی از این وضعیت استفاده می‌کنند. اگه شما با کمک و شنیدن حرف‌های جامعه‌شناسان دلسوز تغییرات اساسی بدین، آزادی‌های اجتماعی بدین، کرامت مردم رو حفظ کنید، نخبه‌ترین آدم‌ها رو سر کار بیارید... بعد چند سال می‌بینید که هیچ شبکه ماهواره‌ای حرفاش اثر نداره، مگه الان آمریکا یا عربستان می‌تونن تو مثلا آلمان یا کانادا کودتای مخملی کنند؟ احزاب قوی داشته باشید که مرجعیت اپوزیسیون هم به داخل منتقل بشه و رانت و فساد هم کم بشه. روش‌ها ساده است اگه کسی واقعا دنبال عمل کردن باشه. با جامعه‌شناسان آگاه مشورت کنید و راه حل‌ها رو استفاده کنید. با تشکر

علی فدایی:

 شنیدن اعتراضات و پیشنهادات، شفافیت در کل نظام و دولت، اجرای قوانین و نظارت بیشتر برای رفع مشکلات اقتصادی به هر طریق، قبول کردن و معذرت خواهی درباره چند موضوع توسط مدیران و مسئولان و دستگیری و مجازات عاملان داخلی گرانی و مافیا...

سعید:

 دلیل نا آرامی اخیر فضای مجازی رها شده است.

وحید ب:

امروز شبکه‌های معاند حتی کوچکترین نظر مخالف یا ممتنع رو اجازه نمی‌دهند بیاد روی خط که یه موقع روحیه هواداران خودشان را ضعیف نکنند. صداوسیمای جمهوری اسلامی تازه یادش افتاده که باید صدای مخالفان پخش بشه و از کسانی که در بوجود آمدن این شرایط دست داشتند دعوت کرده بیایند و صحبت کنند و مثلاً مناظره انجام بشه. الان؟؟؟؟

مجتبی:

 سلام و خدا قوت. مشکل ما رسانه هست ما توی رسانه ضعیف هستیم تا این مشکل حل نشه این جریان ادامه داره. فرهنگ سازی هم باید بشه البته از دبستان و صد البته با این آموزش و پرورش امکان پذیر نیست.

قاسم پرستوک:

 سلام. نظر من نظر علی لاریجانی است که حرفش در نطفه خفه شد. شما کی به نظر دلسوزان توجه کرده‌اید که این بار بکنید؟

رضا لارکی: سلام. من یک جوان  شاغل در پالایشگاه گاز بید بلند هستم. اگه وزیر نفت نیروهای حجمی و شرکتی و تبدیل وضعیت کنه باور کنید هیچ کارگری در اعتصابات شرکت نمی‌کنه.

هادی صادقی:

 سلام، خسته شدیم و امیدواریم به فضل الهی دولت با رفع مشکلات اقتصادی به مردم امید و انگیزه برای زندگی ببخشد. با آشوب‌گری نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود فقط با عقلانیت و گفتگو و وحدت امکان رشد و توسعه افزایش می‌یابد... به عنوان یک ایرانی همیشه دعا می‌کنم خدا به کشورمان عافیت دهد. در عافیت همه چی هست.

قاسم بیابانی:

چون آمریکا از پیشرفت‌های ایران ناراحت است و نمی‌تواند جلوی پیشرفت ایران را بگیرد این اغتشاشات را به وجود آورده و اینها همه نشانه ضعف و شکست آمریکا و اسرائیل صهیونیست است.

امیر علیاری:

با سلام. علل و عوامل گوناگونی در ابعاد مختلف پدید آورنده شکاف‌های موجود در سطح اجتماع ماست. از عوامل کلان سیاسی تا مسایل اقتصادی و راهبردهای فرهنگی که هر کدام در جای خود نیازمند بررسی است. اما برخی اصلاحات ضروری به نظر می‌رسد: ۱. به رسمیت شناختن حق مشارکت عمومی در سیاست (انتخابات آزاد). ۲. مشارکت عمومی در بهره‌برداری از فرصت‌های کشور: تبعیض عامل خروج جامعه از اعتدال و موجب ایجاد شکاف است. ۳. به رسمیت شناختن آزادی‌های مصرح در قانون اساسی: قانون اساسی با خودسری‌ها دائما زیر پا گذاشته شده است. ۴. ترویج فرهنگ پاسخگویی و نظارت پذیری اجتماعی شفاف به جای بازرسی و حراست. ۵. به رسمیت شناختن فرهنگ زیست نسل‌های مختلف و اقشار مختلف. ۶. اصلاح رویه یک سویه رسانه‌ای و فرهنگی. ۷. چابک سازی دستگاه‌های بوروکراتیک با اولویت شهرداری و دادگاه‌ها و ناجا. ۸. ترویج کرسی‌های آزاداندیشی و گزارش آن در دانشگاه‌ها و مدارس و... برابر منویات مقام رهبری. ۹. حمایت از طبقه کارآفرین و ترویج تولید ثروت. ۱۰. باز توزیع صحیح ثروت در طبقات اجتماعی. ۱۱. ایجاد ارتباط سازنده با جهان و به ویژه تنش زدایی با آمریکا. موارد فوق خلاصه و سرتیتر اهم مشکلاتی است که یک شهروند عادی به ذهنش رسیده و معتقد است به یک رسانه تاثیرگذار در جهت دهی به سیاستها باید در میان گذاشته شود.

علی قدیمی:

 به نظر من اگر یگان‌ها، نهادها یا هر سازمان اطلاعاتی، بانیان وضع موجود و منحرفین ظاهرساز را شناسایی و نسبت به تعویض، اخراج و بر اساس قانون اقدام بشود تا اختلاس حداقل کم و اختلاس‌کنندگان دستگیر و با قدرت برخورد بشود این مشکلات کم خواهد شد.

ناشناس:

سلام. راجع به اعتراضات و اغتشاشات اخیر متاسفانه باید بگم حق با نظام نبود. در وهله اول چون وجود گشت ارشاد خودش باعث فتنه و جنگ داخلی و رو در رو قرار گرفتن مردم با مردم و مردم با پلیس و حاکمیت میشه! چون مساله حجاب و حقوق اجتماعی که یک مقوله فرهنگی هست اگر جنبه امنیتی پیدا کنه بسرعت جهانی میشه و باعث حساسیت جامعه جهانی میشه و به دنبالش محکومیت و تحریم و انزوا رو همراهش داره.

کرار:

من انتظار ندارم آن جوان ۱۵ ساله‌ای که از روی احساساتش این روزها کف خیابان آمده این بحث را متوجه شود اما آن به اصطلاح نخبه‌ای که فکر می‌کند چند شورش کور اسمش «انقلاب» است عجیب است که این بدیهیات تاریخ یک قرن اخیر ایران را نمی‌داند. عجیب است که برخی به اصطلاح نخبگان هم هنوز نفهمیده‌اند قوی‌تر از نهاد دین در تاریخ این کشور وجود نداشته و هر آنچه در تقابل با آن باشد به لحاظ اجتماعی نیز شکست خواهد خورد، چه برسد به اینکه انقلابی علیه آن صورت بگیرد... یک انقلاب برای تغییر یک نظام سیاسی حداقل چند ویژگی مهم دارد که این آشوب‌ها هیچکدام را نداشت: ۱. رهبر مشخص. ۲. نظام سیاسی جایگزین. ۳. همراهی توده‌های مردم. آشوب‌های اخیر مصداق شورش «بی‌سر» و بدون رهبر بود و هیچ رهبر مشخصی نداشت. حتما خیلی از مردم از شرایط اقتصادی، تبعیض و... گلایه دارند اما با براندازی کوچکترین همراهی ندارند، زیرا می‌دانند با نبود جمهوری اسلامی اول از همه تمامیت ارضی ایران به خطر می‌افتد و دوم اینکه هیچ فرد، جریان و سیستمی وجود ندارد که بتواند بهتر از همین جمهوری اسلامی کشور را اداره کند. این به معنای ندیدن مشکلات یا بی انگیزگی برای رفع مشکلات نیست، بلکه به معنای فهم عمومی صحیح ملت از شرایط فعلی کشور و جهان است که اگر هم هر مشکلی هست باید در داخل کشور حل و فصل شود نه با دخالت خارجی یا سپردن عنان کشور به مافیاهایی که توان اداره باند خود را هم ندارند.

New Idea:

مسلما ایران درگیر یک جنگ همه جانبه هیبریدی سنگین از طرف دشمنان صهیونیست خود شده است و قطعا در چنین جنگی، بلوا و اغتشاش و نا آرامی‌های خیابانی فقط یکی از سلاح‌های کاربردی دشمن است و ضربه زدن به نقاط حساس و مهم ایران با خرابکاری‌های گسترده در صنایع و تولیدات، به جهت کلافه کردن مردم و ناکارآمد نشان دادن حکومت و انتشار جو بی‌اعتمادی سنگین همراه با نا آرام کردن خیابان‌ها و همزمان وارد کردن فشارهای اقتصادی و سیاسی خارجی به جهت منزوی جلوه دادن ایران، به عنوان تسلیحات دیگر چنین جنگی می‌باشد.

ناشناس:

۱. نباید سُرنا رو از سر گشادش بزنیم. حجاب و عفاف مساله فرهنگی هست و باید در مدارس و دانشگاه و جلسات مختلف در طول سالها فعالیت فرهنگی و تبلیغی بهش پرداخته بشه نه اینکه در کف خیابون و توی ون و ساختمان وزرا...! این یک توهین بزرگ به ملته. ملتی که همه شکل تحریم و فشار و تورم و گرانی و تحقیر جهانی رو تحمل کردند. ۲. در ارتباط با اغتشاش و آشوب و ورود گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب و نوع برخورد نظام با این مساله کاملا بجا و درست عمل شد و این حتی کافی نیست. باید گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم شمال عراق کاملا منهدم و نابود بشن. ۳. با نظارت قاطعانه و مستمر بر روزنامه‌ها و مجلات و نشر کتاب‌های تاریخی و داستانی جلوی تحریف و جعل رو باید گرفت. که گاهی دیده شده بر ضد تاریخ و فرهنگ ایرانی و جعل و تحریف تمدن ایران به نفع کشورهای همسایه اجازه چاپ و نشر پیدا کردن! ۴. نقص‌های وحشتناک نظام باید هرچه زودتر اصلاح بشه.


نورنیوز
اخبار مرتبط










نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی