شناسه خبر : 109211
تاریخ انتشار : 1401/07/02 10:45
نخست‌وزیر پاکستان از جهان خواست کشورش را در بحران‌ها تنها نگذارند

نخست‌وزیر پاکستان از جهان خواست کشورش را در بحران‌ها تنها نگذارند

نخست‌وزیر پاکستان در جریان سخنرانی در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل توجه رهبران جهان را به خرابی‌های باقیمانده از سیلاب‌های فاجعه‌بار در این کشور جنوب آسیا جلب کرد.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان گفت: امروز اینجا ایستاده‌ام تا برای شما داستان کشورم پاکستان را تعریف کنم که فکر و قلبم حتی یک لحظه نیز نمی‌توانند از آن غافل باشند.

وی افزود: نگرانی اصلی من درباره مرحله بعدی این چالش است هنگامی که دوربین‌ها خاموش می‌شوند و مجددا تمامی توجهات به درگیری‌هایی چون اوکراین معطوف می‌شوند. سوال من این است؛ آیا ما برای مقابله با بحرانی که خودمان به وجود نیاورده‌ایم، تنها مانده‌ایم؟

براساس آمار رسمی، پاکستان با سیلاب‌های شدید به وجود آمده از "اَبَر مونسون‌ها"، فاجعه‌ای که بیش از ۳۳ میلیون تن را تحت تاثیر قرار داده و منجر به مرگ نزدیک به ۱۶۰۰ تن و ایجاد خسارت‌هایی به زیرساخت‌های عمومی و خصوصی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار شده، مواجه است.

شریف گفت: ما جان‌های بسیاری را در این ۱۲ هفته اخیر نجات داده‌ایم اما حدود ۱۱ میلیون تن به زیر خط فقر کشیده خواهند شد در حالی که دیگران نیز به سمت پناهگاه‌های شهری پر جمعیت خواهند رفت و فضای کمی برای بازسازی هوشمند از نظر آب و هوا باقی می‌گذارند.   

وی افزود: برای الان، ما تمامی منابع در دسترس‌مان را برای امداد ملی بسیج کرده‌ایم و تمامی اولویت‌های بودجه‌ییمان از جمله بودجه‌های مربوط به بخش توسعه را برای نجات و تامین نیازهای ضروری و اولیه میلیون‌ها تن به کار بسته‌ایم.

نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرد: اما در این لحظه شکاف میان نیازهای ضروری ما و منابع در دسترس‌مان با مقیاس بی‌سابقه این فاجعه تشدید شده است. نیروی انسانی و منابع ما کاملا در هم شکسته‌اند.

فصل باران‌های موسمی در پاکستان همچون دیگر کشورهای این منطقه معمولا منجر به باران‌های شدید می‌شود اما امسال پرباران‌ترین سال از سال ۱۹۶۱ میلادی بود.

شهباز شریف گفت: پاکستان تاکنون نمونه‌ای بدتر و ویرانگرتر از تأثیر گرمایش جهانی را به خود ندیده بود. زندگی در پاکستان برای همیشه تغییر کرد.

وی هشدار داد: آنچه در پاکستان رخ داده، تنها مختص این کشور باقی نخواهد ماند و به دیگر بخش‌های جهان نیز کشیده خواهد شد.

وی در جریان این سخنرانی به درگیری‌های کشمیر نیز پرداخت و گفت: ما به دنبال صلح با همه همسایگانمان از جمله هند هستیم. با این حال، صلح و ثبات پایدار در جنوب آسیا همچنان به یک راه‌حل صحیح و پایدار برای درگیری‌های جامو و کشمیر بستگی دارد.

شهباز شریف از هند به خاطر اقداماتش در اوت ۲۰۱۹ میلادی برای ابطال جایگاه ویژه این منطقه مورد مناقشه انتقاد کرد.

وی از آمریکا خواست تا اموال مصادره شده افغانستان را آزاد کند چرا که ۳۰ میلیون افغان در حال حاضر بدون یک سیستم اقتصادی و بانکی عملی، مانده‌اند.

نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرد: اسلام‌آباد از جامعه بین‌الملل می‌خواهد تا به شیوه‌ای مثبت به درخواست دبیرکل سازمان ملل برای تامین یک کمک بشردوستانه و اقتصادی ۴.۲ میلیارد دلاری به افغانستان پاسخ دهد و منابع مالی افغانستان را که برای احیای سیستم بانکداری‌اش حیاتی هستند، آزاد کند.

نواز شریف همچنین نسبت به افزایش اسلام‌هراسی به ویژه کمپین رسمی اقدامات سرکوب‌گرایانه علیه ۲۰۰ میلیون مسلمان هند ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: مسلمانان هدف سیاست‌ها و قوانین تبعیض‌آمیز، ممنوعیت حجاب، حمله به مساجد و قتل به دست هندوها قار دارند. من به ویژه با شنیدن درخواست برخی گروه‌های افراطگرا برای "نسل‌کشی" مسلمانان هند نگران شده‌ام.     

انتهای پیام


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی