شناسه خبر : 107824
تاریخ انتشار : 1401/06/22 22:01
آمریکا: روسیه ‌از نفوذش برای پایان نزاع میان باکو و ایروان استفاده کند

آمریکا: روسیه ‌از نفوذش برای پایان نزاع میان باکو و ایروان استفاده کند

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که روسیه می‌تواند از نفوذش برای متوقف کردن درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان استفاده کند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی گفت: اگر روسیه از نفوذ خود برای متوقف کردن خشونت و ایجاد صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان استفاده کند، اقدام مثبتی خواهد بود.

بلینکن همچنین ادعا کرد ایالات متحده نگران است که روسیه تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تشدید کند.

 وزیر خارجه آمریکا همچنین در بیانیه‌ای، جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به توقف فوری درگیرهای جدید این دو کشور دعوت و تأکید کرد که این منازعه راه‌حل نظامی ندارد.

وزیر خارجه آمریکا افزود ایالات متحده عمیقاً نسبت به گزارش‌های مربوط به حملات در امتداد مرز ارمنستان و آذربایجان از جمله حمله‌هایی که علیه مناطق و زیرساخت‌های غیرنظامی در داخل ارمنستان انجام شده، نگران است.

بلینکن با تأکید بر اینکه هیچ راه‌‌حل نظامی برای این درگیری وجود ندارد، خواستار توقف فوری هر گونه اقدامات نظامی خصمانه شد.

منابع دیپلماتیک روز سه‌شنبه به وقت محلی خبر دادند که فرانسه درخواست نشستی اضطراری درباره درگیری ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شده است. هنوز زمان این جلسه قطعی نشده است.

«جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست به مواضع خود قبل از تشدید تنش بازگردند و آتش‌بس را رعایت کنند. بورل در بیانیه ای اعلام کرد: طی ساعات گذشته درگیری های شدیدی در امتداد مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان با تلفات جانی روی داده است. 

او افزود: توقف خصومت ها و بازگشت به میز مذاکره، الزامی است. همه نیروها باید به مواضع قبل از تشدید تنش بازگردند و آتش بس باید به طور کامل رعایت شود.

نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در بیانیه‌هایی تلاش کردند تا دلایل بروز التهاب اخیر را از منظر خود توضیح دهند.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی