شناسه خبر : 106417
تاریخ انتشار : 1401/06/14 11:00
پاسخ ایران به طرف اروپایی سازنده، شفاف و قانونی بوده است

پاسخ ایران به طرف اروپایی سازنده، شفاف و قانونی بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: پاسخ ما به طرف مقابل به لحاظ محتوا با دو هدف اساسی صورت گرفت؛ یکی اینکه ما تلاش کردیم از بندهای دریافتی از طریق هماهنگ‌کننده ابهام زدایی کنیم و تلاش کردیم متن را شفاف کنیم و یک متن قوی‌تری ارائه کنیم.

نورنیوز - گروه سیاست: «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبر امروز با تأکید بر اینکه پاسخ ایران به طرف اروپایی سازنده، شفاف و قانونی بوده است، گفت: پاسخ ما به طرف مقابل به لحاظ محتوا با دو هدف اساسی صورت گرفت؛ یکی اینکه ما تلاش کردیم از بندهای دریافتی از طریق هماهنگ‌کننده ابهام زدایی کنیم و تلاش کردیم متن را شفاف کنیم و یک متن قوی‌تری ارائه کنیم. 

کنعانی تصریح کرد: این امر با هدف پایدار کردن توافق احتمالی آتی صورت گرفت. به این معنا که در صورت شکل‌گیری توافق از سوء تفسیرهای احتمالی آتی که می‌تواند روند اجرای توافق را با اخلال مواجه کند پیشگیری کنیم. 

او افزود: موضوع دوم که مهم‌ترین بحث مورد نظر ماست، بحث تضمین‌هاست.  اگر چارچوب تضمین محکم نباشد در هر زمانی ممکن است شاهد اتفاقات ناگوار در ارتباط با توافق باشیم. در مرحله قبل هم شاهد این رخداد بودیم که آمریکا از توافق خارج شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد: موضوع تضمین دو وجه دارد؛ یک وجه آن تضمین لغو تحریم‌هاست به گونه‌ای که ایران از منافع اقتصادی برجام به صورت کامل بهره‌مند شود. 

او ادامه داد: بحث دیگر موضوع هسته‌ای و دور کردن آژانس از رفتار و بازی‌های سیاسی است. ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران در زمان انعقاد برجام به صورت کامل مورد تأکید قرار گرفت. اتهاماتی که متعاقباً مطرح شد، عموماً برگرفته از ذهن بیمار رژیمی است که خودش مهم‌ترین دارنده فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در منطقه است. مبنای تعامل ما با آژانس، مبانی پادمانی است و ایران بیشترین همکاری‌ها را در مقایسه با دیگر کشورهای عضو آژانس انجام داده است. بحث بسته‌شدن مسائل پادمانی برای ایران در روند مذاکرات حائز اهمیت است.

کنعانی خاطر نشان کرد:  در صورت به نتیجه رسیدن توافق و لغو تحریم‎‌ها، ایران می تواند تأمین کننده بخش بیشتری از نیاز اروپا به منابع مورد نیاز انرژی باشد.

او افزود: ایران یکی از مهمترین کشورهای جهان برای تهیه سوخت و انرژی سایر کشورهاست. معاملات نفتی ایران با شرکای خود ادامه دارد. ایران با وجود تحریم‌ها حضور خود را در بازارهای بین المللی انرژی حفظ کرده است.

کنعانی با اشاره به اینکه ایران دیدگاه‌های خود را به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا منتقل کرده و منتظر پاسخ طرف مقابل است، تأکید کرد: لغو کامل تحریم‌ها علیه دولت و ملت ایران از اهداف اساسی مذاکرات است. اگر در طرف مقابل اراده سیاسی لازم و سازنده وجود داشته باشد توافق انجام خواهد شد.

هرگونه ادعای آمریکا در مورد اقدام ایران در رابطه با شناورهای بدون سرنشین را رد می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد ادعای اخیر آمریکا در خصوص توقیف و رهاسازی شناورهای بدون سرنشین نیروی دریایی این کشور توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و نیروی دریایی سپاه عنوان کرد: هیچ کشوری حق ندارد مسیرهای کشتیرانی را در آب‌های آزاد مورد تهدید قرار دهد و روند عبور و مرور امن کشتیرانی را با تهدید مواجه کند.

او افزود: اقدام تحریک‌آمیز و غیراصولی شناورهای تجسسی آمریکا در ارتباط با شناورهای ایران بوده و ایران در این ارتباط اقدام به رفع تهدید کرده و متعاقباً شناورها را در منطقه امنی رهاسازی کرد.

کنعانی تأکید کرد: هرگونه ادعای آمریکا در مورد اقدام ایران را رد می‌کنیم.

حضور ایران در سوریه به دعوت دولت این کشور است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: حضور جمهوری اسلامی در سوریه مستشاری و به دعوت دولت سوریه است و ادعای اسرائیل درباره حمله به مواضع نظامی ایران در سوریه کذب است.

او تأکید کرد: اقدامات رژیم صهیونیستی علیه زیرساخت‌های سوریه، غیرقانونی و مخالف قوانین بین‌المللی است.

از دولت و ملت عراق برای میزبانی از زائران اربعین قدردانی می‌کنیم

کنعانی ضمن قدردانی از دولت و ملت عراق برای میزبانی از زائرین اظهار کرد: از دولت و ملت بزرگ عراق قدردانی می‌کنم که مانند سال‌های گذشته زمینه را برای میزبانی خیل عظیم مشتاقان زیارت اباعبدالله الحسین(ع) فراهم کردند. امسال در اقلیم هم به کمک برگزاری باشکوه مراسم آمدند و مرزها به روی زوار ایرانی گشوده شد و تا الان همکاری خوبی بوده است.

او تأکید کرد: روند تحولات عراق برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است. عراق در منطقه نقش سازنده و مهمی دارد. موضوع امنیت و ثبات در عراق برای ما اهمیت دارد نه فضا سازی های رسانه‌ای.

کنعانی خاطر نشان کرد: نقش جمهوری اسلامی ایران در مسائل اخیر به آرامش سیاسی و گفتگو، حائز اهمیت است. ما به کلیت عراق نگاه می‌کنیم، با بخش‌ها و اشخاص به صورت جداگانه ارتباط نداریم.

رئیس‌جمهور در نشست سران شانگهای شرکت می‌کند

سخنگور وزارت امور خارجه اظهار کرد:  تا آنجا که اطلاع دارم، رئیس جمهور در اجلاس شانگهای شرکت می‌کند. این نشست قرار است ۲۴ و ۲۵ شهریور به میزبانی ازبکستان برگزار شود.

کنعانی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که یک دولت اروپایی درخواستی از ایران داشت که پیام طرف‌های اروپایی را به روسیه منتقل و به توقف روند جنگ کمک کند. در راستای ممانعت از استمرار جنگ، سفر امیرعبداللهیان به مسکو انجام و پیام منتقل شد و گفتگویی صورت گرفت و بازخورد انتقال پیام مثبت بوده است. 

او ادامه داد: پیشگیری از ادامه جنگ و شکل‌گیری روند سیاسی نیاز به همکاری و تلاش مشترک همه کشورهایی دارد که با دو طرف بحران گفت‌وگو و کمک کنند.

تا زمانی‌که محاصره ۲۰ میلیون یمنی ادامه یابد، نمی‌تواند صلح و ثبات ایجاد شود

کنعانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ایران از روند و تداوم آتش‌بس در یمن حمایت می‌کند اما تحقق آتش‌بس پایدار در گرو لغو کامل تحریم‌های یمن است، به این معنا که محاصره انسانی یمن باید به صورت کامل لغو شود. 

او خاطر نشان کرد: تا زمانی‌که محاصره ۲۰ میلیون یمنی ادامه یابد، نمی‌تواند صلح و ثبات ایجاد شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پایان یادآور شد: بازداشت تیم پرواز ایرانی در ‎آرژانتین مبنای قانونی ندارد. اتهامات وارد علیه تیم پرواز ‎ایران در آرژانتین یک اتهام بی پایه و اساس است؛ تا کنون هیچ سندی دال بر ارتکاب جرم علیه این افراد ارایه نشده است.

او تأکید کرد: فعالیت دیپلماتیک جمهوری اسلامی تا آزادی بی قید و شرط این افراد ادامه دارد.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی