شناسه خبر : 104120
تاریخ انتشار : 1401/06/06 17:36
سیر تحولات داخلی آمریکا نشانه‌ای از زوال دموکراسی

نورنیوز بررسی کرد؛

سیر تحولات داخلی آمریکا نشانه‌ای از زوال دموکراسی

این تحولات موجب شده تا چنانچه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد؛ مردم آمریکا با نگاهی بدبینانه به آینده سیاسی کشورشان نگریسته و بیشتر آنها نسبت به آینده دموکراسی در کشورشان بدبین باشند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: آمریکا دو ماه دیگر شاهد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای برای انتخاب نمایندگان و سناتورهای کنگره است.

نگاهی بر فضای سیاسی این کشور بیانگر تحولاتی است که توجه به آنها حقایق و ماهیت جاری بر آن را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

نخست؛ حدود دو هفته پیش بازرسان پلیس فدرال پس از ورود به عمارت ترامپ و تفتیش چند ساعته، هزاران سند محرمانه‌ای را که او هنگام ترک کاخ سفید خارج کرده بود توقیف کردند.

بر اساس گزارش‌های منتشره، این اسناد جنبه امنیتی داشته و انتشار و دست‌یابی غیر به آنها می‌تواند امنیت ملی آمریکا را به مخاطره بیاندازد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا هم اکنون در حال ارزیابی خطر بالقوه افشای اسناد کشف شده در ویلای «مار-ئه-لاگو» متعلق به ترامپ در ایالت فلوریدا است.

اقدام ترامپ در نگهداری اسناد محرمانه امنیتی در کنار آنچه در 6 ژانویه و هدایت یورش به کنگره صورت داده بود، حکایت از زوال دموکراسی و عدم پایبندی دولت‌مردان آمریکا به اصول، ارزش‌ها و چارچوب‌های دموکراتیک و امنیت ملی دارد.

به بیان بهتر؛ ترامپ را می‌توان نماد دورانی جدید از ساختار حاکم بر آمریکا دانست که در آن فردگرایی و رسیدن به قدرت با نادیدن گرفتن اصول دموکراسی و امنیت ملی به یک اصل و شاکله رفتاری تبدیل شده است. 

دوم؛ جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در حضور طرفداران حزب دموکرات در مریلند با بیان اینکه فلسفه مورد حمایت حامیان دونالد ترامپ شبیه فاشیسم است، تصریح کرد: موضوع فقط ترامپ نیست؛ بلکه کل فلسفه‌ای است که زیربنای آن است. از نظر من این نیمه فاشیسم است.

سخنان بایدن علیه ترامپ و جمهوری‌خواهان و فاشیست خواندن آنها در وهله نخست ماهیتی انتخاباتی دارد که نشان از وضعیت نامناسب بایدن و دموکرات‌ها دارد.

روند نظرسنجی‌ها و شرایط داخلی آمریکا حکایت از ناتوانی دولت در رفع بحران‌های اقتصادی دارد چنانچه رئیس بانک مرکزی بر افزایش تورم و چالش‌های اقتصادی برای ماه‌های آینده اذعان کرده است، روندی که می‌تواند زمینه‌ساز شکست و ناکامی دموکرات‌ها در انتخابات آتی شود.

نکته مهم در شیوه انتخاباتی بایدن و دموکرات‌ها آن است که آنها با جوسازی سنگین علیه ترامپ برآنند تا با فریب افکار عمومی، موضوع مخالفت‌ها را از بحران‌های موجود اقتصادی و ناتوانی دولت به دعوای سیاسی مخالفان و موافقان ترامپ تغییر دهند.

گرچه مولفه‌های انتخاباتی، ظاهر مواضع بایدن را تشکیل می‌دهد اما نسبت دادن فاشیست به فردی که یک دوره رئیس جمهور آمریکا بوده و حزب جمهوری‌خواهی که یکی از ارکان سیاسی این کشور است را می‌توان نوعی زوال و فروپاشی در ساختار انحصارگرا و تبعیض‌آمیز حاکم بر آمریکا دانست که سراشیبی دموکراسی ادعایی آمریکا را آشکارتر می‌سازد.

از سویی؛ ترامپ با یورش به کنگره و انتقال اسناد محرمانه به اقامتگاه خویش به نمادی از انحصارگرایی و رفتارهای مغایر با دموکراسی و امنیت ملی تبدیل شده و از آن سو بایدن و دموکرت‌ها نیز با رویکرد غیر اخلاقی به انتخابات پیشِ رو و تقلا برای حذف رقیب بُعد دیگری از زوال دموکراسی آمریکایی را به نمایش گذاشته‌اند.

این تحولات موجب شده تا چنانچه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد؛ مردم آمریکا با نگاهی بدبینانه به آینده سیاسی کشورشان نگریسته و بیشتر آنها نسبت به آینده دموکراسی در کشورشان بدبین باشند.

در همین خصوص؛ نتیجه نظرسنجی مشترک «یو اس ای تودی» و موسسه «ایپسوس» نشان می‌دهد که «برنی سندرز» از جو بایدن و دونالد ترامپ پیشی گرفته و با کسب 46 درصد آرا رتبه اول نامزدهای محبوب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را از آن خود کرده است.

رویکرد منفی مردم به رئیس جمهور پیشین و کنونی آمریکا به عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات 2024 نه صرفا برگرفته از وضعیت اقتصادی و یا ضعف‌های آمریکا در سیاست خارجی بلکه برگرفته از بی‌اعتمادی به ساختار حاکم بر ایالات متحده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی