شناسه خبر : 102837
تاریخ انتشار : 1401/05/30 15:50
تمسخر پروژه‌های بلندپروازانه محمد بن‌سلمان در رسانه‌های بین‌المللی

تمسخر پروژه‌های بلندپروازانه محمد بن‌سلمان در رسانه‌های بین‌المللی

بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی با انتشار گزارش‌هایی پروژه‌های جاه‌طلبانه محمد بن سلمان را مورد تمسخر قرار می‌دهند و آنها را پروژه‌هایی شکست خورده توصیف می‌کنند.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: رسانه‌های بین‌المللی همچنان به انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تمسخر پروژه‌های «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی و تلاش‌های او برای بهبود وجهه خود می‌پردازند. به گزارش سعودی لیکس، مجله انگلیسی «The Week» در گزارشی فرصت‌های اجرای عملی پروژه نئوم را که محمد بن سلمان سال‌ها به عنوان بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ تبلیغ می‌کند، زیر سوال برد. این مجله نوشت که پروژه نئوم داستان علمی تخیلی برای یک حاکم مستبد است که یک صندوق ثروت ۶۲۰ میلیارد دلاری در اختیار دارد.

مجله مذکور اعلام کرد که پروژه های قبلی محمد بن سلمان دچار شکست‌های زیادی شده است و دلیل آن ایده‌های تخیلی و دائما در حال تغییر او است، او می‌خواهد اهرام خود را بسازد و میلیون‌ها دلار برای معماران و حتی طراحان هالیوود هزینه کرده است.

بر اساس گزارش این مجله تا این لحظه تنها چند ساختمان نئوم ساخته شده است و مسیر پر هرج و مرج این پروژه نشان می دهد که رویای بن سلمان ممکن است هرگز محقق نشود.

در همین راستا روزنامه بین‌المللی «Architect’s Newspaper» مقاله‌ای در انتقاد از پروژه‌های محمد بن سلمان به ویژه شهر نئوم منتشر کرد.

این روزنامه کثیرالانتشار نوشت که عکس‌ها و ویدئوهای منتشر شده از پروژه نئوم فانتزی‌های معماری و پیشنهادات تخیلی بن سلمان را نشان می‌دهد و او تاریخ معماری را به طور کامل نادیده می‌گیرد که این امر یک تراژدی و اقدامی مسخره است.

این روزنامه نوشت که پروژه « لاین» مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت ؛ چرا که این پروژه فانتزی پارانوئیدی یک حاکم مستبد است.با این حال، نئوم پیشنهادی برای حفاظت از طبیعت ارائه نمی‌دهد، زیرا این منطقه در واقع محل سکونت قبایل، گیاهان و حیوانات مختلف است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز نوشت که پروژه نئوم ساخته محمد بن سلمان، یکی از بزرگترین و دشوارترین پروژه‌های عمرانی در تاریخ است که این پروژه شامل تبدیل یک منطقه بیابانی به اندازه بلژیک به یک منطقه شهری با فناوری پیشرفته به نام نئوم است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری این پروژه می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود .در مورد شهری جدید در صحرای عربستان به دور از میادین نفتی و اماکن زیارتی منحصر به فرد در مکه و مدینه چه انتظاری باید داشته باشیم؟» 

بلومبرگ تأکید کرد که محمد بن سلمان ادعا می‌کند که پروژه‌اش ۱۲ میلیون نفر را شامل می‌شود و اما واقعیت این است که او شکست خورده و این پروژه به سمت ورشکستگی کامل پیش می‌رود.

«عبدالحکیم الدخیل» رئیس سازمان حقوق بشری « ذوینا» نیز اعلام کرد که محمد بن سلمان به همراه مقامات دیگر سعودی در حال ترویج پروژه‌های اقتصادی هستند که به طور گسترده حقوق شهروندان را به دلیل اعمال زور و بازداشت هر صدای مخالفی نقض می‌کند. جدیدترین این پروژه آسمان خراش ۱۲۰ کیلومتری موسوم «خط آینه» است که احداث این ساختمان احتمالاً حدود ۱ تریلیون دلار هزینه لازم دارد که این امر بیشتر به توهم و تبلیغات نزدیک است.

نئوم که مقام‌های سعودی از آن به عنوان جاه‌طلبانه‌ترین پروژه جهان یاد می‌کنند، به عنوان بخشی از پروژه ولیعهد عربستان سعودی است تا وابستگی‌های سعودی‌ها را به درآمدهای نفتی قطع کند. بخشی از محلی که پروژه «نئوم» قرار است در آنجا اجرا شود، محل زندگی قبیله «الحویطات» است که چندین نسل است در عربستان سعودی، اردن و شبه‌جزیره اردن زندگی کرده‌اند و اصل و نسب آنها به زمان قبل از تأسیس عربستان سعودی بازمی‌گردد.پروژه نئوم دستکم ۲۰ هزار تن از اعضای قبیله الحویطات را در آوارگی و اخراج اجباری از خانه‌هایشان قرار داد.

کارشناسان در این باره معتقدند که در پنج سال اخیر پیشرفت جدی در روند اجرایی پروژه نئوم حاصل نشده و این پروژه در سطح برنامه‌‎ریزی باقی مانده است. همچنین بسیاری از پروژه‌های اساسی و بنیادین در این شهر هنوز مرحله عملیاتی را آغاز نکرده‌اند.

پروژه‌های محمد بن سلمان نشان می‌دهند که افراد بستر لازم را نه تنها برای ابراز عقیده در زمینه حقوق مدنی و سیاسی ندارند؛ بلکه حتی در خصوص مسائلی که چندان جنجالی نیست، حق ابراز عقیده ندارند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد ده‌ها هزار سعودی قربانی پروژه‌های اقتصادی تحمیل شده ولیعهد سعودی شده‌اند، به گونه‌ای که بسیاری از آنها آواره و برخی نیز به دلیل مخالفت با این پروژه‌های جاه‌طلبانه به صورت اجباری ناپدید شدند. در طول اعلام پروژه‌های بلندپروازانه محمد بن سلمان، مقامات سعودی با تخریب منازل بسیاری از شهروندان باعث آوارگی آن‌ها شده‌اند. آن‌ها به بهانه توسعه شهر، خانه‌ها را تخریب و ساکنان سعودی را آواره می‌کنند و این درحالی است که ده‌ها پروژه سال‌هاست متوقف شده و هنوز تکمیل نشده‌اند.

به نظر می‌رسد این پروژه روی کاغذ با شکست مواجه شده است و ثابت کرده که این پروژه چیزی جز تبلیغات نیست.

به طور کلی، چشم انداز ۲۰۳۰ یک چشم انداز بلندپروازانه است که اهداف غیرواقع‌بینانه‌ای را به دنبال دارد. این چشم‌انداز بدون برنامه‌ریزی و بسیار کُند حرکت می‌کند و این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی که سنگ بنای مالی این چشم‌انداز است، به شدت کاهش یافته است.


تسنیم
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی