شناسه خبر : 102573
تاریخ انتشار : 1401/05/24 10:47
کنعانی: در مذاکرات اخیر وین حرکت رو به جلو بوده است

کنعانی: در مذاکرات اخیر وین حرکت رو به جلو بوده است

سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری با خبرنگاران عنوان کرد: در مذاکرات اخیر وین پیشرفت‌هایی داشتیم و حرکت به سمت جلو بود.

نورنیوز - گروه سیاست: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه امروز در نشست خبری با خبرنگاران عنوان کرد: در مذاکرات اخیر وین پیشرفت‌هایی داشتیم و حرکت به سمت جلو بود.

او افزود: در یک روندی قرار داریم که ادامه گفتگوهای مستقیم و غیرمستقیم تیم‌های مذاکره‌کننده برای موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در جریان است.

کنعانی خاطر نشان کرد: تیم هسته‌ای ما در این دور از مذاکرات با انگیزه جدی دستیابی به توافق خوب، قوی و ماندگار که بتواند منافع اساسی کشور را تأمین کرده و رفع‌کننده تحریم‌های ظالمانه نیز باشد، شرکت کردند. گفتگوها در این خصوص سنگین و حساس بود و  پیشرفت‌های نسبی و قابل توجهی نیز به همراه داشت که برآورد آن حرکت به سمت جلو است.

منافع اصلی ایران از برجام تضمین شود، زمینه برای توافق وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: تیم مذاکره‌کننده ما انتظارات و توقعات ایران را جدی و قاطع منتقل کرد. در بعضی از زمینه‌ها که مورد مطالبه ما بود پیشرفت‌های نسبی در وین حاصل و بخشی از انتظارات ما تأمین شد. پیشرفت‌های نسبی حاصل شد اما، به صورت کامل تأمین‌کننده مطالبات قانونی ایران نبود و انتظارات دیگری از طرف مقابل داشتیم که معتقد بودیم باید تأمین شوند.

او افزود: گفتگوهای تکمیلی در پایتخت‌ها انجام و مبتنی بر آن نظرات تکمیلی به طرح نهایی و جدید بورل ارائه می‌شود. مشورت‌های جدی در عالی‌ترین سطوح در تهران انجام شده و همچنان ادامه دارند. ما در مرحله پیشرفت قرار داریم اما اینکه بگوییم به توافق نزدیک هستیم و این دور از گفتگوها می‌تواند به "توافق" منتهی شود، معطوف به انتظارات برحق ایران از طرف مقابل و مشخصاً طرف آمریکایی است.

کنعانی تأکید کرد: معتقدیم حتماً زمینه برای توافق وجود دارد مشروط بر اینکه خطوط قرمز ایران رعایت و منافع اصلی کشور ناشی از برجام تضمین شود. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد حتماً زمینه برای امضای توافق در آینده بسیار نزدیک وجود خواهد داشت.

شاهد ارتقاء سطح روابط با کویت هستیم

کنعانی در رابطه با روابط جمهوری اسلامی ایران با کویت اشاره کرد: شاهد یک ارتقاء جدید در سطح روابط میان دو کشور هستیم و به طور کلی به دلیل پیچیدگی‌هایی که در مسائل وجود دارد، ممکن است که اختلاف نظرها و سوءتفاهم هایی وجود داشته باشد.

او افزود: این سطح روابط با کویت می‌تواند زمینه ساز ارتقاء روابط جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس باشد.

جریان‌های سیاسی عراق را به پیروی از قانون اساسی دعوت می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات عراق اظهار کرد: در پرتو وجود ارتباطات مثبت و سازنده با جریان‌های مختلف سیاسی عراق، در تلاش هستیم تا به همگرایی دیدگاه‌های آنها به یکدیگر کمک کنیم. با این حال همه جریان‌های سیاسی را به احترام به قانون اساسی عراق دعوت می‌کنیم.

او در ادامه سخنان خود نیز اضافه کرد: ثمره اشغال غیرقانونی و نظامی‌گری نامشروع چیزی جز ویرانی زیرساخت‌ها و کشتار در منطقه نبود. آن چیزی که می‌تواند به بازگشت ثبات، آرامش و امنیت در افغانستان کمک کند، تشکیل دولت فراگیر متشکل از همه اقوام و جریان‌های سیاسی است که مردم را نمایندگی کند.

با قاطعیت ارتباط ضارب سلمان رشدی با ایران را تکذیب می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در اتباط با حمله به سلمان رشدی گفت: در ماجرایی که در حمله به سلمان رشدی در آمریکا اتفاق افتاد، هیچ‌کس را غیر از او و غیر از حامیان او شایسته سرزنش و ملامت و حتی محکومیت نمی‌دانیم. سلمان رشدی با اهانت به مقدسات اسلامی و عبور از خطوط قرمز بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان و همچنین همه پیروان ادیان الهی، خود را در معرض خشم و غضب مردمی قرار داد.

کنعانی در تأکید کرد: خشم و غضب در ابتدا صرفاً مربوط به ایران نبود و میلیون‌ها نفر در کشورهای مسلمان واکنش خشمگینانه نشان دادند. در رابطه با این سوءقصد احدی حق متهم کردن ایران را ندارد. اهانتی که انجام و حمایتی که صورت گرفت اهانت به همه ادیان و پیامبران الهی بود و غیرقابل دفاع است.

 او ادامه داد: نکته‌ای در ادبیات برخی کشورها از جمله آمریکا شاهدیم که به آزادی بیان اشاره می‌کنند، نمی‌تواند محملی برای توهین به ادیان الهی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: در ارتباط با فردی که این اقدام را انجام داده غیر از آنچه از سوی رسانه‌های آمریکایی شنیدیم، چیزی ندیده‌ایم. به صورت قطعی و جدی ارتباط شخص ضارب با ایران را تکذیب می‌کنیم.

آرژانتین هرچه زودتر زمینه خروج شهروندان ایرانی فراهم کند

کنعانی در مورد توقیف یک فروند هواپیمای ونزوئلایی به همراه ۱۴ خدمه این کشور و همچنین پنج خدمه ایرانی در یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی آرژانتین تصریح کرد: به‌طور جدی انتظار ما از مقامات قضایی آرژانتین این است که تسلیم فشار هیچ طرفی نشود و موضوع را از چهارچوب سیاسی خارج کنند. از آرژانتین می‌خواهیم هرچه زودتر زمینه خروج شهروندان ایرانی را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد: اقدام توأم با حسن‌نیت دولت کره‌جنوبی می‌تواند زمینه‌ای برای بازگشت روابط دو کشور در مسیر طبیعی و توسعه روابط اقتصادی و تجاری باشد.


نورنیوز
اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی