شناسه خبر : 102385
تاریخ انتشار : 1401/05/18 18:09
ماهواره خیام و پیام‌هایش

نورنیوز بررسی کرد؛

ماهواره خیام و پیام‌هایش

ماهواره خیام از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد. خیام یک ماهواره ایرانی سنجش از دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است که بُعد جدیدی از دستاوردهای فضایی ملت ایران به حساب می‌آید.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: بسیاری عقیده دارند در آینده‌ای نه چندان دور کشوری می‌تواند در صحنه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد که به حضور در فضا دست یافته باشد. «ماهواره خیام» را می‌توان گام جدید ایران در این عرصه دانست که در شرایط تحریم و تهدید محقق شده است.

دستاوردهای بزرگ علمی ایران همواره با واکنش کشورهای غربی و رسانه‌های وابسته به آن همراه بوده و این کشورها عموما به دنبال محروم کردن ایران از فناوری‌های بومی و القای عدم نیاز به دانش‌های روز به مردم ایران بوده‌اند.

اما برخلاف رویکرد مغرضانه این رسانه‌ها، خیام جمع‌آوری و ارسال داده‌ها و اطلاعات راهبردی به‌ویژه با مصارف صلح‌آمیز کشاورزی، زیست محیطی، اقلیمی، آب‌وهوا و... مدیریت حوادث غیر مترقبه را بر عهده دارد. با این همه کشورهای غربی با اهدافی سیاسی و در راستای مقابله با توانایی‌های کشورهای مستقل از نفرت‌پراکنی علیه ایران دست بر نمی‌دارند.

حقیقت آن است که غرب به خوبی از ماهیت صلح‌آمیز فناوری‌های فضایی ایران آگاه است و مخالفت و کارشکنی در این مسیر نیز صرفا به دلیل همان رویکرد انحصارطلبانه در عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی صورت می‌پذیرد.

اهمیت این دستاورد زمانی آشکارتر می‌شود که دنیای امروز حتی کشورهای به اصطلاح همیشه سبز اروپا نیز با بحران گرمای بی‌سابقه، کم‌آبی، خشکسالی و بحران‌های آب‌وهوا مواجه شده‌اند و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها برای مقابله با این وضعیت به مسئولیت یکایک این کشورها تبدیل شده است.

از این رو خیام را می‌توان گام عملی ایران در تحقق این مهم دانست که بیانگر اراده جمهوری اسلامی در بهبود رفاه عمومی ملت خویش و نقش‌آفرینی در رفع بحران‌های اقلیمی و زیست محیطی جهان است.

جمهوری اسلامی با پرتاب ماهواه‌هایی همچون طلوع، رصد، نوید، فجر، ناهید، پیام، ظفر، توانایی و دانش بومی خویش در عرصه هوافضا و ماهواره را به اثبات رسانده است اما پرتاب خیام به جز توسعه علمی کشور گویای گسترش همکاری‌های علمی با سایر قدرت‌ها است.

ایران و روسیه با تکیه بر ظرفیت‌ همسایگی در عرصه‌های اقتصادی، امنیتی و همگرایی گسترده‌ای را محقق ساخته‌اند که از نتایج آن نیز خنثی‌سازی مشترک تحریم‌های غرب علیه دو کشور بوده است.

این همگرایی مولفه‌ای مهم در شکست یک‌جانبه‌گرایی غرب در عرصه دانش‌های روز جهان از جمله در صنعت هوافضا است. به عبارتی ارسال مشترک خیام این پیام را برای غرب و جهانیان به همراه دارد که نظام تک‌قطبی در مسیر زوال قرار گرفته و غرب جز پذیرش چند‌جانبه‌گرایی گزینه‌ای پیشِ رو ندارد.

نکته قابل توجه آنکه تمام داده‌های اطلاعاتی خیام در ایران و توسط متخصصان ایرانی دریافت می‌شود و روسیه صرفا نقش پرتاب‌گر را دارد که خود بیانگر ظرفیت‌های عظیم علمی و فنی متخصصان ایرانی است.

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که رسانه‌های غربی برای اهمیت‌زدایی از اهداف و توانایی‌های صلح‌آمیز خیام و توسعه همگرایی میان همسایگان در عرصه فضایی در برابر انحصارگرایی غرب، به جوسازی‌ها و دورغ‌پردازی‌هایی همچون ادعای نقش خیام در جنگ اوکراین روی آورده‌اند.

ابعاد دیگری از این دروغ‌پردازی در گذشته نیز با ادعای نقش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین صورت گرفته بود که بعد از مدتی برملا شد و با سکوت رسانه‌ای و خارج کردن موضوع از صدر اخبار به دنبال سرپوش نهادن بر این رسوایی غیر اخلاقی و غیر حرفه‌ای برآمدند.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی