شناسه خبر : 102356
تاریخ انتشار : 1401/05/18 09:41
سکولاریزاسیون عاشورا و مقابله با هویت معنوی ایرانیان

سکولاریزاسیون عاشورا و مقابله با هویت معنوی ایرانیان

خط سکولارسازی این عنصر مهم هویتی ایرانیان به شدت در جریان است و راه مقابله با آن و آنتی‌تز این برنامه پلید نیز تأکید و تبیین همان معنایی است که سعی در تحریف آن وجود دارد.

سایر رسانه‌ها: قیام امام حسین (ع) و یارانش وجوه متعددی دارد و تنها یک حادثه عادی در یک زمان و مکان خاص و محدود نیست، بلکه واقعه‌ای است که در آن، بهترین انسان‌ها در مواجهه با شقی‌ترین و پلید‌ترین انسان‌ها، والا‌ترین ارزش‌های انسانی و الهی را به منصه ظهور رساندند و ناب‌ترین تصویر قدسی و الهی از زندگی انسانی را نشان دادند؛ تصویری که نشان‌دهنده قیام بر‌ترین فرزندان آدم در برابر ظلم و فسادی بود که با تسلط بر مسند سیاست و قبضه کامل قدرت، می‌رفت که اثری از اسلام و توحید ارائه شده از سوی آخرین فرستاده الهی باقی نگذارد.

اگر از منظر جامعه‌شناختی نگاه کنیم حادثه عظیم عاشورا سرآغاز بزرگ‌ترین و اصیل‌ترین جنبش اجتماعی تاریخ بشری است که در تداوم خط رسالت و امامت الهی و بسط و حاکمیت توحید و عدالت در جهان رخ داده و بعد از ۱۴ قرن روز به روز درخشان‌تر و اثرگذارتر شده است. این جنبش که در پی حادثه شگرف عاشورا و در سرزمین تفتیده کربلا در سال ۶۱ هجری قمری آغاز شد - در یک زمان و مکان نسبتاً محدود و در زمانه‌ای فاقد رسانه‌های عمومی- چنان عالمگیر شد و تأثیر شگرفی بر بشریت گذاشت که طی ۱۴ قرن، حرکتی عظیم به وجود آورده که روز به روز بر تعداد پیروان آن افزوده می‌شود؛ جنبشی که تنها در یک مورد بزرگ‌ترین اجتماع بشری را در اربعین هر سال در سرزمین کربلا گرد هم می‌آورد. در این میان مردم ایران از بزرگ‌ترین و پرشور‌ترین گروه‌هایی هستند که در این جنبش، حضوری مستمر و برجسته دارند و این حادثه و بزرگداشت آن در تاریخ جزوی مهم از هویت آنان شده است.

تأثیر این رکن هویتی به قدری است که در پیروزی انقلاب اسلامی و شکست دشمنان در جنگ تحمیلی و توطئه‌های متعدد دیگر علیه انقلاب اسلامی و ایران، اساسی‌ترین نقش را داشته است. امروز هم بعد از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی به‌رغم سال‌ها تهاجم فرهنگی و رسانه‌ای و نفوذ و در دسترس بودن عناصر فرهنگ منحط و ضددین غربی در میان جوانان و مردم، حضور هر ساله مردم در مراسم‌های بزرگداشت قیام کربلا پرشورتر از قبل است و واقعیت‌های میدانی نشان از همگانی‌تر شدن این سلوک جمعی معنوی ایرانیان دارد. البته این سلوک جمعی معنوی، محدود به واقعه عاشورا نیست و حضور میلیونی مردم تهران در مراسم جشن غدیر نشان‌دهنده آن است که به‌رغم همه برنامه‌ریزی و تلاش دشمنان برای دور کردن مردم ایران از معنویت و دین و برخلاف محور تبلیغاتی دشمنان مبنی بر کمرنگ شدن دین در بین مردم، حیات معنوی ایرانیان روز به روز برجسته‌تر و بانشاط‌تر از قبل شده است. البته در این میان همواره یک خط تبلیغاتی دروغین از سوی ارتش رسانه‌ای دشمنان در جریان است که خیل عظیم مردم دیندار ایران را که اکثریت مطلق جامعه هستند، در اقلیت نشان دهد تا ضمن ایجاد حس تردید و انفعال در آنان به افزایش اعتماد به نفس در میان اقلیت دور از دین برای ترغیب بیشتر به فسق‌نمایی و تظاهر به بی‌دینی منجر شود. این تلاش به خصوص با توجه به تأثیر قیام عاشورا در پیدایش و پیشبرد انقلاب اسلامی و نقش آن در تأمین انرژی لازم برای تداوم این انقلاب، بسیار مورد توجه دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی قرار دارد.

با این حال تکرار هر ساله بزرگداشت قیام امام حسین (ع) و یارانش توسط مردم ایران و رونق روزافزون آن، رسواکننده این خط و خنثی‌کننده اثرات آن است. از این رو است که به موازات خط تبلیغاتی تضعیف اعتقادات مردم و زیرسؤال بردن ماهیت قیام و مقام امام حسین (ع)، تلاشی گسترده چه از جنبه رسانه‌ای و چه از جنبه میدانی برای تحریف ماهیت واقعه عاشورا و سکولاریزاسیون آن در جریان است. از یک طرف هجمه گسترده برای تضعیف اعتقادات مردم در این موضوع در جریان است و از طرفی با توجه به ناکامی این هجمه در رسیدن به اهدافش، تلاشی پیگیر و مستمر برای ارائه تأویلی سکولار از ماهیت این قیام و محدودسازی مراسمات عزاداری و هیئات مذهبی به وجهی اخلاقی-احساسی و دور از انقلاب اسلامی در جریان است.

قطعاً قیام عاشورا بزرگ‌ترین حرکت تاریخی در مواجهه با خط کفر، نفاق و نظام سلطه است و امروز نیز تداوم آن، منجر به پیروزی بزرگ‌ترین انقلاب قرن اخیر و تشکیل محور قدرتمند مقاومت در برابر نظام جهانی سلطه و صهیونیسم بین‌الملل شده است. پس از نظر دشمنان بشریت و نظام جهانی سلطه، اگر امکان مقابله و برانداختن منزلت این قیام در میان ایرانیان وجود ندارد بهتر است که آن را از معنا تهی کرده و به صورت یک مناسک تکراری با کارکرد صرفاً احساسی و بی‌خطر برای مستکبرین عالم درآورد.

عاشورایی که از آن بتوان درس سازشکاری با دشمنان گرفت، عاشورایی که معتقدان به آن خود را موظف به پیروی از امام جامعه ندانند و نتوانند خط امروزی یزیدیان و حسینیان را ترسیم و جایگاه خود را در آن شناسایی کنند و صرفاً محدود به گریه بر مصائب انسان‌هایی برجسته در ۱۴۰۰ سال پیش شوند بی‌آنکه بتوانند نقش خود در تداوم این نهضت ضداستکباری شناسایی کنند یا به آن قائل باشند، نه تنها نسبتی با قیام امام حسین و یارانش ندارد و مورد خشم و مذمت دشمنان نیست، بلکه مورد تشویق و حمایت آنان نیز قرار خواهد گرفت.

خط سکولارسازی این عنصر مهم هویتی ایرانیان به شدت در جریان است و راه مقابله با آن و آنتی‌تز این برنامه پلید نیز تأکید و تبیین همان معنایی است که سعی در تحریف آن وجود دارد؛ جهاد تبیین در روشن‌سازی این معنا که قیام عاشورا ماهیتی کاملاً سیاسی دارد و فراتر از یک زمان و مکان خاص در طول تاریخ در جریان است و امروز خط انقلاب اسلامی و ولایت فقیه در امتداد این قیام بوده و نسبت افراد نسبت به آن، روشن‌کننده مرز بین عاشوراییان و یزیدیان در روزگار کنونی است.


روزنامه جوان
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی