شناسه خبر : 101793
تاریخ انتشار : 1401/05/02 12:07
بحران‌های اقلیمی و استانداردهای دوگانه رسانه های غربی

نورنیوز بررسی کرد؛

بحران‌های اقلیمی و استانداردهای دوگانه رسانه های غربی

در رویه ای ثابت، رسانه های غربی،خشکسالی، آتش سوزی، تغییرات اقلیمی و ازدیاد ریزگردها را به عملکرد غیر قابل دفاع دولت‌های مشرق زمین و خاورمیانه نسبت می‌دهند در حالی که همین رخدادها در مغرب زمین، صرفا به عنوان تغییرات زیست محیطی مطرح می‌شود و حتی ضعف مدیریتی در مهار و مقابله با عوارض آن نیز هیچگاه متهمی ندارد.

نورنیوز–گروه جامعه: همزمان با گرمای بی‌سابقه در سراسر جهان که آثار و پیامدهای خسارت‌باری در کشورهای مختلف به‌دنبال داشته، قاره اروپا نیز با متاثر شدن از این پدیده با حوادث متعددی روبرو بوده است. طی روزهای گذشته در مناطق مختلف اروپا گرمای هوا از ۴۰ درجه نیز عبور کرد که موجب بروز آتش سوزی‌های گسترده در مراتع و جنگل‌ها شد و خسارات مالی و جانی قابل ملاحظه‌ای به بار آورد.  تلاش آتش‌نشانان در فرانسه، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، یونان و انگلیس برای مهار به موقع آتش سوزی‌ها  چندان‌که باید موثر نبوده و گسترش آتش سوزی‌ها، مشکلات فراوانی برای شهروندان این کشورها ایجاد کرده است.

این شرایط در آمریکا نیز منجر به وقوع حوادث متعددی شده است. آتش‌سوزی روز شنبه در نزدیکی پارک ملی یوسمیتی به سرعت به یکی از بزرگترین آتش سوزی‌های کالیفرنیا در سال‌جاری میلادی تبدیل شد.

مقامات آمریکا مجبور شدند دستور تخلیه هزاران نفر و قطع برق بیش از ۲ هزار خانه و کسب و کار را صادر کنند.

 تا روز شنبه ودر حالی که آتش نشان‌ها موفق به مهار آتش نشده‌اند، این آتش سوزی ۱۰ ساختمان مسکونی را ویران کرده و به ۵ ساختمان دیگر آسیب رسانده است در حالی که حدود ۲ هزار ساختمان دیگر را نیز تهدید می‌کند.

در بیشتر این کشورها،دولت‌ها با اظهار عجز ضمنی مردم را به صبر و انتظار دعوت کرده‌اند و تنها  امید شهروندان نیز اینک به تغییرات آب و هوایی پیوند خورده تا مگر طبیعت، کاری از پیش برد!

نکته قابل ملاحظه در این مجال، استانداردهای دوگانه‌ای است که رسانه‌های این کشورها در قبال این اخبار ناخوشایند از خود بروز می‌دهند. در رویه‌ای ثابت، رسانه‌های غربی خشکسالی، آتش سوزی، تغییرات اقلیمی و ازدیاد ریزگردها را به عملکرد غیر قابل دفاع دولت‌های مشرق زمین و غرب آسیا نسبت می‌دهند در حالی که همین رخدادها در مغرب زمین، صرفا به عنوان تغییرات زیست محیطی مطرح می‌شود و حتی ضعف مدیریتی در مهار و مقابله با عوارض آن نیز هیچگاه متهمی ندارد.

سال‌هاست که کارشناسان محیط زیست در همه جهان و از جمله دانشگاه‌های مغرب زمین گازهای گلخانه‌ای و خسارات ناشی از آن بر لایه ازون را به عنوان عامل اصلی تغییرات اقلیمی در زمین معرفی کرده‌اند و حتی برای جلوگیری از تداوم تولید بی‌رویه گازهای گلخانه‌ای در قامت مسئولیت‌های حقوقی و اجتماعی اقدام به تهیه کنوانسیون‌های بین‌المللی کرده‌اند. سال‌هاست که مهمترین کشورهای آلاینده بر اساس آمارهای مراکز مختلف معرفی شده‌اند و  هشدارهای فراوان در خصوص ضرورت جلوگیری از تولید بی‌رویه و غیرضروری آلاینده‌ها مطرح می‌شود اما کشورهای صنعتی که عمدتا به بلوک غرب وابسته‌اند صرفا مسیر متهم سازی دیگران را در پیش گرفته و با تحریک مصرف‌گرایی تنها به منافع اقتصادی بیشتر می‌اندیشند. در چنین فضایی ایا روش توجیه برخی رسانه‌های غربی که علت مرگ ده‌ها نفر از مردم  را عدم سازگاری شهروندان اروپایی با گرمای طبیعی عنوان کرده‌اند توهین به شعور همه جهانیان نیست؟

مسئله نابسامانی های اقلیمی به مثابه شاخه‌ای است که همه اهالی زمین روی آن نشسته‌اند و نباید جلوگیری از بریدن آن، وجه المصالحه سیاست بازهای جهانی قرار گیرد. بی‌تردید رویه‌ای که در آن پدیدآورندگانِ تروریست‌ها در صف اول مدعیان مبارزه با تروریست باشند، کشورهای متجاوز خود را حامیان مهاجران جنگی بنامند یا پدیدآورندگان ویروس‌های بیولوژیک، ناجیان بشریت از یک پاندمی خطرناک قلمداد شوند، مسببان  اصلی گرمایش زمین نیز می‌توانند در حالیکه هنوز هم  خود در صف اول آلاینده‌های اصلی جهان قرار دارند در لوای معاهده پاریس سایر کشورها را به کم کاری متهم کنند. راهکار مقابله با فاجعه زیست محیطی که جهان و زیست انسان‌ها را به سمت نابودی می برد، فضاسازی رسانه‌ای برای متهم سازی دیگران نیست بلکه همه کشورها باید با اتخاذ رویکرد غیرسیاسی به این مقوله برای ایجاد اجماع جهانی به منظور رسیدن به راهکارهای منطقی و عملی برای مقابله با آن تلاش نمایند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی