شناسه خبر : 101764
تاریخ انتشار : 1401/05/01 19:38
پشت‌پرده جوسازی آمریکا در مورد توان پهپادی ایران

نورنیوز بررسی می‌کند؛

پشت‌پرده جوسازی آمریکا در مورد توان پهپادی ایران

ادعاهای عالی‌ترین مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا برای تهدید آمیز نشان دادن توانمندی‌های دفاعی ایران در حالی مطرح می‌شود که این کشور بزرگترین فروشنده سلاح در دنیاست و بسیاری از جنگ‌های خونین در جهان را کارتل‌های اسلحه‌سازی این کشور با هدف نفع اقتصادی بیشتر به راه انداخته‌اند.

نورنیوزـ گروه بین‌الملل: لوید آستین، وزیر دفاع و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده  اخیراً با تکرار ادعای همکاری پهپادی ایران با روسیه، نسبت به هرگونه کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین هشدار دادند.

پیش از آن‌ها نیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده بود که روسیه از ایران خواسته است «صدها هواپیمای بدون سرنشین» با قابلیت حمل تسلیحات به این کشور تحویل دهد.

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و جان کربی هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا و رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران نیز از دیگر مقاماتی بودند که این ادعا را تکرار کردند.

نکته قابل توجه آنکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران ۲۴ تیرماه در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، ضمن تکذیب ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین گفت: طرح این ادعا از سوی آمریکا «در راستای اهداف و اغراض سیاسی خاص» صورت گرفته است.

کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این خصوص تصریح کرد: سابقه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

ابراز نگرانی آمریکایی‌ها از تعاملات نظامی ایران و روسیه با دو هدف در حال پیگیری است.

در گام اول اتخاذ این رویکرد، تداوم سیاست آمریکا در نقض بند مربوط به پایان یافتن محدودیت خرید و فروش سلاح از سوی ایران است که در توافقنامه هسته‌ای برجام مورد تأکید قرار گرفته است.

تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد از نیمه شب ۲۷ مهر ۱۳۹۹ پس از ۱۳ سال پایان گرفته است. بر اساس توافق هسته‌ای ایران با شش کشور جهان (برجام) در سال ۲۰۱۵، تحریم تسلیحاتی ایران در نیمه شب ۲۷ مهر ۱۳۹۹ به پایان رسید و بر این اساس ایران می‌تواند در حوزه خرید و فروش سلاح‌های متعارف با کشورهای دیگر همکاری کند.

 واشینگتن پیش از  پایان یافتن محدودیت ۱۳ ساله خرید و فروش سلاح از سوی ایران تلاش کرد با طرح قطعنامه‌ای در سازمان ملل متحد تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند اما این قطعنامه حتی بعد از رایزنی‌های بسیار واشنگتن رأی نیاورد و اقدام به فعال کردن "مکانیسم ماشه" نیز بدلیل مخالفت امضاکنندگان دیگر برجام از جمله چین و روسیه نتوانست کمکی به آمریکا نماید.

نکته دیگر در باب فضا سازی‌های جدید آمریکا در خصوص فروش پهپاد از سوی ایران به روسیه، ایجاد نگرانی در کشورهای منطقه نسبت به توان پهپادی ایران برای پیگیری خواست رژیم‌صهیونیستی برای ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی با کشورهای منطقه است. هم زمان با سفر اخیر بایدن به سرزمین‌های اشغالی و عربستان، موضوع قطعی شدن ایجاد این شبکه و اعلام آن در سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه تبدیل به خط غالب رسانه های غربی و عبری شد اما در نهایت کشورهای عربی در نشست جده، رسماً از نبود چنین ائتلافی و حتی لزوم همگرایی دیپلماتیک با ایران سخن گفتند.

با توجه به شکست سناریوی مشترک واشینگتن- تل‌آویو در این خصوص می‌توان گفت که آمریکا با ادعای همکاری ایران و روسیه در حوزه پهپادی و مرتبط کردن آن به جنگ اوکراین به‌دنبال پیگیری دو هدف ذکر شده با پیگیری سیاست ایران هراسی است.

ادعاهای عالی ترین مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا برای تهدید آمیز نشان دادن توانمندی‌های دفاعی ایران در حالی مطرح می شود که این کشور بزرگترین فروشنده سلاح در دنیاست و بسیاری از جنگ‌های خونین در جهان را کارتل‌های اسلحه‌سازی این کشور با هدف نفع اقتصادی بیشتر به راه انداخته‌اند.

سلاح ایرانی، همانگونه که اصلی‌ترین نقش را در مقابله با تروریسم تکفیری وارداتی داشت، همواره درمسیرحفظ ثبات و امنیت در منطقه به‌کار گرفته خواهد شد.

به صورت طبیعی کشورهایی که به‌دنبال تحمیل اراده سیاسی خود با استفاده از نیروهای نیابتی چون داعش به کشورهای منطقه هستند، توانمندی نظامی ایران را که اصلی‌ترین قدرت مخالف این رویه است بر نمی‌تابند و دستور کار ثابت آنها تضعیف و تهدید نمایی ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی