شناسه خبر : 51914
تاریخ انتشار : 1399/04/16 14:25
دعوای شاهزاده‌های فاسد برای بقای در قدرت بالا گرفت

نورنیوز بررسی کرد؛

دعوای شاهزاده‌های فاسد برای بقای در قدرت بالا گرفت

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در تلاش است به زودی نتیجه تحقیقات خود را در خصوص شاهزاده محمد بن نایف اعلام نماید.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آمریکایی و سعودی آورده است کمیته مبارزه با فساد عربستان به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد این کشور در تلاش است به زودی نتیجه تحقیقات خود را در خصوص شاهزاده محمد بن نایف اعلام نماید.

به گزارش این روزنامه کمیته مبارزه با فساد عربستان معتقد است که بن نایف در زمان مدیریت برنامه‌های مبارزه با تروریسم در وزارت کشور، میلیاردها ریال سعودی را به تعدادی از شرکت‌های صوری و حساب‌های خاص منتقل کرده است.

بر اساس این گزارش مقامات سعودی از بن نایف خواسته‌اند تا ۱۵ میلیارد دلار مسروقه را به خزانه این کشور بازگرداند، هرچند مشخص نیست چگونه این رقم بدست آمده است.

این در حالی است که اسنادی توسط هواداران بن نایف ارائه شده است که نشان می دهد ادعای فوق با حکم سلطنتی ملک عبدالله تناقض دارد زیرا پادشاه سابق برای همه فعالیت‌های بن نایف مجوز صادر کرده و یک گزارش دقیق سالانه دریافت می‌کرده است.

در میان اسناد مذکور یک حکم محرمانه با امضای ملک عبدالله مورخ ۲۷ دسامبر ۲۰۰۷ دیده می شود که در آن آمده است: کمک به وزیر کشور (بن نایف) ادامه خواهد یافت تا وی این مبلغ و هزینه‌ها را به نحوی مدیریت کند که از تلاش‌های ضد تروریستی حمایت شود. این حکم، همچنین به بن نایف مجوز می‌دهد تا «ابزارهای مناسب در بخش خصوصی» را ایجاد کرده و فعالیت‌های حساس را پنهان کند.

بنا بر این گزارش مقام‌های سابق سیا نیز از کنترل بن نایف بر این حساب‌های مخفی مطلع بوده اند. وی از حساب های یاد شده برای تامین هزینه پروژه‌های مشترک آمریکا و عربستان استفاده می‌کرده است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به موارد مشابه، به نقل از نزدیکان بن نایف نوشت که این اسناد در اختیار وکلای وی در انگلیس و سوئیس قرار داده شده است و در جریان یک بررسی حقوقی بین‌المللی در دسترس قرار خواهد گرفت.

واشنگتن پست در گزارش خود مدعی شده است بن سلمان آماده است که رسما رقیب سابقش را به فساد و خیانت متهم کند. این در حالی است که "محمد بن نایف"، ولیعهد سابق عربستان پیش از این «قهرمان آمریکا» در زمان جنگ با تروریسم شمرده می‌شد.

به نظر می‌رسد ریشه‌های این نزاع به رقابت حامیان «ملک عبدالله» پادشاه سعودی با درباریان «ملک سلمان» پادشاه فعلی عربستان و پسرش باز می‌گردد.

محمد بن نایف، در سال ۲۰۱۲ به عنوان وزیر کشور عربستان انتخاب شده و تا سال ۲۰۱۷ در این پُست باقی بود. وی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ همچنین به عنوان ولیعهد عربستان شناخته می شد اما سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور، بن سلمان پسر خود را به عنوان ولیعهد انتخاب کرد و از آن پس محمد بن نایف به حبس خانگی فرستاده و در ششم مارس ۲۰۲۰ به همراه عمویش «شاهزاده احمد» بازداشت شد. یک مقام دربار سعودی به شاهزاده‌های ارشد گفته است که این دو نفر در حال طراحی یک کودتا بوده‌اند و به اتهام خیانت محاکمه خواهند شد.

بازی قدرت با سابقه ایست که در عربستان سعودی جهت حذف رقبای قدرت با اشکال مختلف تکرار می شود. محمد بن سلمان با حمایت پدر خود بر سیاست نفتی، اقتصادی، دفاعی و نظامی تسلط کامل داشته و با ایجاد کمیته‌های اقتصادی و توسعه، به دنبال یکه تازی در منطقه خاورمیانه است. وی با ریاست بر کمیته ضد فساد اکنون فرصت مناسبی دارد تا مخالفان و احتمالا رقبای خود را یکی پس از دیگری بدون هیچ مشکلی با اعمال محدودیت های سفر، حبس های خانگی و توقیف اموال کنار بزند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی