×
فرهنگی
شناسه خبر : 219149
تاریخ انتشار :

نورنیوز گزارش می دهد؛

«موسی کلیم‌الله» در برابر کمدی‌های نوروزی؛ رقابت نابرابر اما درخشان!

اکران نوروزی سینماها رقابتی جذاب میان فیلم‌های کمدی و آثار جدی بود. در این میان، «موسی کلیم‌الله» با 35 میلیارد فروش، موفق‌ترین فیلم غیرکمدی شد. تبلیغات گسترده برخی فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز نتوانست جای کیفیت را بگیرد و سینماگران را با درس‌های تازه‌ای روبه‌رو کرد.

نورنیوز-گروه فرهنگی-نوروز همیشه برای سینمای ایران، فرصتی طلایی بوده است؛ جشنی از رنگ و نور بر پرده‌های نقره‌ای که ذائقه مخاطبان را محک می‌زند. امسال نیز، میدان رقابت میان کمدی‌های گیشه‌پسند و آثاری با رویکردی متفاوت داغ‌تر از همیشه بود. در این میان، فیلم تاریخی-مذهبی «موسی کلیم‌الله» در برابر موج خروشان تبلیغات و ژانرهای عامه‌پسند، ایستادگی کرد و شگفتی آفرید.

رقابت نابرابر، اما نتیجه غیرمنتظره

در شرایطی که سینمای ایران سال‌هاست به قدرت آثار کمدی در جذب مخاطب خو گرفته، کمتر کسی انتظار داشت فیلمی تاریخی و مذهبی بتواند بدون تبلیغات شهری، در جایگاه دوم جدول فروش بنشیند. «موسی کلیم‌الله» که پیش‌تر در جشنواره فیلم فجر، رکورددار دریافت سیمرغ و محبوب‌ترین فیلم جشنواره لقب گرفته بود، با ۳۵ میلیارد تومان فروش، گواهی بر این واقعیت شد که تماشاگر ایرانی، فراتر از لبخندهای سطحی، به دنبال روایت‌های عمیق و تأثیرگذار نیز هست. این فیلم که با نگاهی متفاوت به داستان زندگی حضرت موسی (ع) پرداخته، نشان داد که سینمای فاخر همچنان می‌تواند در گیشه بدرخشد.

وقتی سیمرغ‌ها، گیشه را جا می‌گذارند

در سوی دیگر این رقابت، فیلم «پیشمرگ» که در جشنواره فجر به‌عنوان انتخاب مردمی معرفی شده بود، در اکران نوروزی نتوانست توجه کافی را جلب کند و در زمره کم‌فروش‌ترین فیلم‌ها قرار گرفت. این اتفاق، بار دیگر این پرسش را پیش کشید که آیا انتخاب‌های جشنواره‌ای، لزوماً بازتاب ذائقه عمومی هستند؟ یا اینکه فاصله‌ای قابل‌توجه میان رأی جشنواره و سلیقه واقعی مخاطب وجود دارد؟

تبلیغات، سراب یا حقیقت؟

نوروز ۱۴۰۴ برای برخی فیلم‌ها، آزمونی مهم در برابر هیاهوی تبلیغاتی بود. درحالی‌که برخی آثار با تبلیغات گسترده در شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش داشتند مخاطب را به سینما بکشانند، اما در نهایت، آنچه به فروش و استقبال ختم شد، نه میزان تبلیغات، بلکه کیفیت محتوا بود. این واقعیت، پیام روشنی برای سینماگران داشت: مخاطب امروز، هوشمندتر از آن است که صرفاً با بمباران تبلیغاتی جذب شود. او به دنبال قصه‌ای است که ارزش بلیت خریدن داشته باشد.

۲ میلیون نگاه، ۷۷ هزار سانس، و یک حقیقت روشن

نوروز امسال، بیش از ۲ میلیون مخاطب در بیش از ۷۷ هزار سانس در سراسر کشور، سینما را به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی تفریح خود انتخاب کردند. این آمار، فارغ از هرگونه تحلیل درباره محتوای فیلم‌ها، نشان‌دهنده یک نکته مهم است: سینما همچنان زنده است. مردم هنوز به قدرت جادویی پرده نقره‌ای ایمان دارند و برای ساعتی، حاضرند خود را به دنیای داستان‌ها بسپارند.

این رقابت، فراتر از گیشه و اعداد، نبردی بود میان سلیقه و سیاست‌های تبلیغاتی، میان هیاهوی رسانه‌ای و حقیقت محتوا. و در نهایت، آنچه در این میدان پیروز شد، چیزی نبود جز همان حس ناب تماشای یک فیلم خوب، در تاریکی سالن سینما.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
خانم بزرگ سریال «ستایش» از سال های دوری از تلویزیون می گوید
واکنش‌های جهانی به انفجار در بندر شهید رجایی همچنان ادامه دارد/ اردوغان طی پیامی تسلیت گفت
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ قصور محرز شد
آکسیوس: دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا در رم خواهد بود
توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه گفت‌وگوهای فنی
احضار مسئولان ذیربط پس از انفجار بزرگ؛ پرونده بندر شهید رجایی وارد مرحله قضایی شد
نورنما | پلمپ تابوت پاپ فرانسیس
عکس های منتخب ایران، دوشنبه 8 اردیبهشت 1404
تصاویر دیده نشده از داخل کابین هواپیمای آتش نشان سپاه از نحوه مهار آتش بندر شهید رجایی
نتایج پنجمین قرعه‌کشی ایران خودرو روی سایت قرار گرفت
سخنگوی وزارت امور خارجه:حملات آمریکا به یمن، جنایت جنگی است
اتوبوس دزدیده شده در کرمان؛ راننده‌ای غیرمنتظره پشت فرمان+فیلم
مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری نیمه متمرکز 1404 تا امشب به پایان می رسد
نورویدئو | پشت پرده حادثه بندر شهید رجایی؛آیا باید برای تداوم مذاکرات نگران بود؟
اعتراض پزشکیان به مترجم: چرا صحبت‌هایم را کامل ترجمه نکردی؟
پیش فروش سه خودرو محبوب سایپا از امروز 8 اردیبهشت 1404 + جدول قیمت
از صفحه تئاتر تا صفحه شعر/ بابک لطیفی شاعر خرم آبادی درگذشت
پادکست | پدر بودن فقط تامین کننده بودن نیست
آتش‌بازی معاندان در میان دود و درد؛ روایت یک جنگ ادراکی علیه ایران
هشدار رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران + فیلم
آماده باش اورژانس درپی هشدار نارنجی سازمان هواشناسی
جریمه تراکتور و استقلال از طرف کمیته انضباطی AFC
طوفان باز هم به سراغ تهرانی ها آمد
رونمایی سایپا از 4 خودرو جدید در نمایشگاه بین‌المللی تهران
موبایل؛ دوست روزانه یا قاتل خاموش چشم‌ها؟
ایده‌هایی ناب برای جان بخشیدن به دکوراسیون خانه‌های امروزی
کرفس بخوریم یا نخوریم؟دوستی برای لاغری یا دشمنی برای سلامتی؟
حضور گروه «صنعتی ؛ پژوهشی زر» در هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو 2025
صعود نفس گیر پرسپولیس به فینال + فیلم
قیمت سکه و دلار و سایر ارزها امروز 8 اردیبهشت 1404
زمان پرداخت معوقات بازنشستگان کشوری اعلام شد+جزییات
طوفان تهران، مدیریت بحران را به باد داد
کاپلو: کریستیانو رونالدو در حد مسی، پله و مارادونا نیست!
گزارش تصویری | نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت خارجه با اصحاب رسانه
آمار متوفیان حادثه انفجار در بندر شهید رجایی افزایش یافت + اسامی
انفجار در روسیه؛ محمد محبی بهترین بازیکن ماه و صاحب بهترین گل شد + فیلم
ایران، به هرگونه حمله نظامی پاسخ قاطع خواهد داد!
فرصت طلایی برای معلمان آینده؛ سهمیه جذب آموزش و پرورش افزایش یافت!
آتش‌سوزی بندر رجایی؛ بی‌کفایتی یا تخلف؟ هیئت اعزامی به چه نتیجه‌ای رسید؟
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (19)«اردکان»
تیراندازی در دانشگاه ایالتی «الیزابت سیتی»؛ یک کشته و چندین زخمی
خلبان قزوینی در پی سقوط هواپیمای آموزشی جان باخت
مجتبی جباری مأمور احیای استقلال؛ از مستطیل سبز تا نیمکت آبی
وضعیت بیمه‌شدگان در آتش‌سوزی بندر شهید رجایی؛ آیا خسارت‌ها پرداخت می‌شود؟
نورنما | سنج و دمام فستیوال کوچه بوشهر در عزای مردم داغدار بندر عباس
تعرفه برق زیر تیغ افزایش؛ پرمصرف‌ها هدف اصلی
مرگ عزیزان روی پرده بلاگری؛ سقوط حرمت انسان
قیمت خودرو امروز 8 اردیبهشت + جدول قیمت ها
پاسخ استاد شیمی دانشگاه لندن به شایعات رسانه‌های اپوزیسیون درباره انفجار بندر شهید رجایی
نوراینفو | فواید مصرف حبوبات در رژیم غذایی
X
آگهی تبلیغاتی