×
فرهنگی
شناسه خبر : 211319
تاریخ انتشار :

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

«آبستن»؛ مرز واقعیت و کابوس

آبستن یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره چهل و سوم فیلم فجر است که با استفاده از تکنیک پلان-سکانس، داستانی پرتعلیق و نفس‌گیر را روایت می‌کند. این فیلم که در یک فضای بسته می‌گذرد، مخاطب را در مرز میان واقعیت و کابوس قرار می‌دهد و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد را رقم می‌زند. اما آیا این سبک خاص توانسته ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کند؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: آبستن، ساخته‌ی مصطفی و محمد تنابنده، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که در محدوده‌ای تنگ و پرتنش، دست به آزمونی جسورانه می‌زند. روایت فیلم، سرنوشت چند شخصیت را به هم گره می‌زند که هر یک در تلاطم تصمیمی سرنوشت‌ساز گرفتار شده‌اند. مرز آستارا، کلبه‌ای متروک و شخصیت‌هایی که به دنبال راه گریزی از وضعیت خود هستند، همگی در خدمت فضایی پرتعلیق قرار می‌گیرند که لحظه‌به‌لحظه، مخاطب را درگیر اضطراب و بلاتکلیفی می‌کند. فرم روایی فیلم، مخاطب را به همراه شخصیت‌ها در این برزخ ذهنی نگه می‌دارد و او را وادار می‌کند تا در میان دیالوگ‌ها و سکوت‌های سنگین، نشانه‌های حقیقت را جستجو کند.

پلان-سکانس؛ جسارت یا خودتحمیلی؟

فیلمبرداری پلان-سکانس از همان ابتدا، امضای فرمی فیلم را مشخص می‌کند. این تکنیک، که پیش‌تر در آثاری مانند ماهی و گربه و قاعده تصادف اجرا شده بود، نه‌تنها در آبستن دستمایه‌ی تجربه‌ای سینمایی قرار گرفته، بلکه عنصری دراماتیک در روایت نیز محسوب می‌شود. پلان-سکانس این امکان را فراهم می‌کند که ریتم تعلیق بدون وقفه ادامه یابد، اما در عین حال، چالشی برای حفظ تنوع بصری و میزانسن نیز هست. تنابنده‌ها با طراحی حرکات دوربین و هدایت بازیگران، موفق شده‌اند انسجام این تکنیک را حفظ کنند، اما گاهی در لحظاتی، نبود برش‌های سینمایی باعث افت انرژی در برخی سکانس‌ها می‌شود. بااین‌حال، انتخاب این فرم جسورانه نشان از تمایل فیلمسازان به خروج از جریان سینمای متعارف دارد.

تعادل میان کنترل و رهایی

آبستن برای بازیگرانش یک آزمون واقعی است؛ چرا که پلان-سکانس، فضای تمرین‌شده‌ی تئاتر را در بطن سینما قرار می‌دهد. عباس غزالی، توماج دانش بهزادی و سوگل خلیق، همگی در خدمت فضاسازی اثر قرار گرفته‌اند و با کنترل بالا بر دیالوگ و حرکت، تنش را درونی کرده‌اند. غزالی، که همواره در نقش‌های پراضطراب خوش درخشیده، در اینجا نیز حضوری محکم دارد و استیصال درونی شخصیتش را بدون افراط و اغراق نمایش می‌دهد. دانش بهزادی نیز که بیشتر در نقش‌های مکمل دیده شده، فرصت عرض‌اندام بیشتری پیدا کرده و حضوری موثر و ملموس دارد. هماهنگی بین اجراها یکی از نقاط قوت فیلم است که به انسجام روایی اثر کمک کرده است.

محدودیت‌های فرمی و واکنش مخاطب

سوال اساسی اینجاست که آیا فرم انتخابی فیلم، با محتوای آن همخوانی دارد یا نه؟ پلان-سکانس به‌طور ذاتی، انتخابی است که بیننده را به درون موقعیت‌ها پرتاب می‌کند و او را از فاصله‌ی امن تماشاگرانه بیرون می‌کشد. اما در آبستن، گاهی این نزدیکی بیش از حد می‌شود و عدم امکان تنفس در میان نماها، می‌تواند برخی مخاطبان را از فیلم دور کند. با این حال، سینمادوستانی که به تجربه‌های متفاوت بصری علاقه دارند، از این فرم استقبال خواهند کرد، چرا که فیلم نه‌تنها در روایت، بلکه در ساختار نیز به دنبال شکستن قواعد آشنای سینمایی است.

عبور موفق از مرز تجربه؟

آبستن در نهایت، فیلمی است که به جسارت خود در اجرا متکی است. این اثر، شاید در لحظاتی از نظر ریتمی دچار نوسان شود، اما در کلیت خود، به‌عنوان یک تجربه‌ی تازه در سینمای ایران قابل‌توجه است. استفاده‌ی هوشمندانه از میزانسن، هدایت دقیق بازیگران و فرم بصری یکدست، آن را به یکی از آثار شاخص جشنواره چهل و سوم تبدیل می‌کند. در نهایت، آبستن بیش از آنکه یک فیلم داستان‌گو باشد، تجربه‌ای سینمایی است که مخاطب را به چالش می‌کشد و او را در مرز تصمیم‌هایش، معلق نگه می‌دارد.


نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
گفت‌وگوی پوتین با الجولانی
اسلامی از اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر دیدار کرد
زمان پرداخت عیدی بازنشستگان هنوز مشخص نیست +مبلغ عیدی
خبرگزاری فرانسه: تلاش قطر و مصر برای حفظ آتش‌بس غزه ادامه دارد
سپاهان 3 - 2 پرسپولیس/ بازی به وقت اضافه رفت +فیلم
هیئت حماس وارد قاهره شد
پزشکیان: تمام تلاش دشمن ایجاد اختلاف و ناامیدی در داخل کشور است
راز موفقیت «شمال از جنوب غربی» در دستان بازیگری بی‌نظیر"
تاکید خرازی و بن‌زاید بر تقویت همکاری ایران و امارات
احمدیان: آمریکا تا کنون به هیچ مذاکره و پیمانی در جهان وفادار نمانده است
تقدیر ولایتی از سخنان پزشکیان در سخنرانی راهپیمایی 22 بهمن
پزشکیان: ایران همواره خواستار گسترش روابط با کشور دوست و خویشاوند ترکمنستان بوده است
بازداشت مدیر مدرسه فرزانگان کرمان
وام نهضت ملی مسکن 650 میلیون تومان شد
زن اول: فهمیدم زن دوم گرفته کشتمش !
تل‌آویو باز تهدیدکرد؛ اسرا آزاد نشوند، جنگ را از سر می‌گیریم/ فراخوان ارتش رژیم اسرائیل
ادامه واکنش‌ها به طرح ترامپ برای کوچاندن فلسطینیان
مطبوعات چی | مروری بر مطبوعات کشور چهارشنبه 24 بهمن
مخالفت دوباره مصر و اردن باطرح ترامپ/تعویق سفر السیسی به آمریکا/طرح حمله اسرائیل به مصر
از توضیحات وزیر نفت درباره خاموشی‌ها تا ساختگی بودن افزایش قیمت برنج
راهپیمایی 22 بهمن پیام اتحاد ملت ایران به تهدیدهای احمقانه دشمن
پانصد سالگی و دوستی
چرایی ایجاد نوسانات ارزی و راه‌های مقابله با آن
هنرمندان علیه هوش مصنوعی: اعتراض به سرقت آثار
دومین روز جشنواره موسیقی فجر به نام «هنگامه اخوان»+ برنامه‌ها
زمان واریز یارانه دولت مشخص شد/ میزان یارانه چقدر است؟+ فیلم
مقصر قطع برق کیست؟ / تعامل به جای اختلاف
پرونده کاروان اسکی ایران بسته شد/ کسب یک مقام ششمی
نورنما | تیک آف کوتاه و دیدنی سوخو 57 در 10 ثانیه +فیلم
تکذیب ورود لاشه فاسد گوسفندی از بندرعباس
جدال آلتمن با ایلان ماسک: ما توییتر را می‌خریم
ترکیب احتمالی سپاهان مقابل پرسپولیس/کارترون به دنبال هت‌تریک مقابل پرسپولیس
«ویتکاف» فرستاده ترامپ به غرب آسیا سفر می‌کند
کاخ سفید خبرنگار آسوشیتدپرس را راه نداد
2 راهکار مهار عطش خرید طلا/ طلا بخریم یا واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا؟
سقط جنین غیرقانونی باعث مرگ زن جوان شد
اقتصاد نگار | راهکارهای طلایی عبور از چالش‌های اقتصادی
صدور مجوز فعالیت به 205 سایت همسریابی
عرضه خودرو سواری در حراج خرده فروشی اموال تملیکی
واریز پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا پایان هفته آینده
ترامپ کوتاه می‌آید؟!
نفس‌های آخر آتش‌بس در نوارغزه؟
موج جدید بارشی در راه کشور /رگبار باران و رعد و برق در 13
زنگ خطر برای دیپلماسیِ کلیشه‌ای ایران
توضیحات وزارت نفت درباره ادعاهای وزارت نیرو
عکس های منتخب جهان،11 فوریه 2025
92 فلسطینی بر اثر حمله مستقیم صهیونیست‌ها از زمان آتش‌بس در غزه شهید شدند
بانک‌های تهران تعطیل شدند/ شعب کشیک دایر است
برق در برخی مناطق تهران قطع شد
ایران: اظهارات ترامپ نقض آشکار حقوق بین‌الملل است