×
سیاسی
شناسه خبر : 210078
تاریخ انتشار :

آرش رحیمی*

پوپولیسم یا تلاش برای ساختن آینده

در مواجهه با پوشیدن لباس بنّایی رییس‌جمهور و ساختن مدرسه‌ای در اهواز دو رویکرد را شاهد بودیم؛ دسته اول دوستانی با یادآوری خاطرات‌شان از احمدی‌نژاد (که مرزهای پوپولیسم را معنایی دیگر بخشید) و هراس از تکرار همان مسیر. دسته دوم دشمنان داخلی و خارجی که با برجسته کردن قیمت دلار و گرانی‌ها، وظیفه پزشکیان را نه بنایی که رسیدگی به وضع مملکت می‌دانند.

نورنیوز-گروه سیاسی: در مواجهه با پوشیدن لباس بنّایی رییس‌جمهور و ساختن مدرسه‌ای در اهواز دو رویکرد را شاهد بودیم؛ دسته اول دوستانی با یادآوری خاطرات‌شان از احمدی‌نژاد (که مرزهای پوپولیسم را معنایی دیگر بخشید) و هراس از تکرار همان مسیر. دسته دوم دشمنان داخلی و خارجی که با برجسته کردن قیمت دلار و گرانی‌ها، وظیفه پزشکیان را نه بنایی که رسیدگی به وضع مملکت می‌دانند. اما من خوشبینانه با کنار هم گذاشتن سخنان دکتر پزشکیان در مدرسه البرز پیرامون نحوه مواجهه جدید با آموزش مدرن و واقعه بنایی مدرسه اهواز به این فکر می‌کنم که خوشبختانه بالاترین مقام اجرایی کشور، ریشه مشکلات کشورمان را متوجه شد: آموزش و پرورش.

اما سخنی چند با دکتر پزشکیان:

۱- ارتباط با نسل جدید، زبان جدیدی را می‌طلبد. زبانی که نسل سیاستگذاران (حاکمان) و مجریان (معلمان) آشنایی چندانی با آن ندارند یا حتی آن را کتمان می‌کنند و همین موضوع باعث قطع ارتباط شده است. رجوع کنیم به فیلم‌ها، موسیقی‌ها، بازی‌هایی که دنیای مدرن برای نسل جوان و نوجوانش تولید می‌کند و خلأ چنین ارتباطی در ارتباط بین حاکمیت ایران و نسل جوانش.  از کلاس‌های درس در مدارس که خالی از هرگونه تعامل دوطرفه بین شاگرد و معلم است گرفته تا بستر جامعه که انواع سختگیری به سلیقه نسل جدید می‌شود. طبیعتا پیشنهاد راهکاری اجتماعی برای بهبود ارتباط حاکمیت و نوجوانان هدف این نوشته نیست پس بهتر است روی مدارس متمرکز شویم.

 

۲- کتاب‌های درسی فاقد همه عناصری است که خوشایند دانش‌آموز است. اصرار حاکمیت بر ادامه همان مسیری که تاکنون پیموده باعث ورشکستگی فرهنگی خواهد شد. قابل درک است که هر کشوری اولویت‌های فرهنگی و سیاسی خود را دارد که با ظرافت‌های لازم، در کتب درسی‌اش می‌گنجاند. اما پیشنهاد می‌شود به روشی اندیشید که می‌توان از ترکیبی از متخصصان امر آموزش، نسل جدید و نمایندگانی از حاکمیت در مورد تغییر متن کتب درسی امیدوار به بهبود بود.

۳- والدین به عنوان اصلی‌ترین مشتریان مدارس نگرانی‌ها و خواسته‌های خود را به بدنه آموزش و پرورش تحمیل می‌کنند. متاسفانه آنها موفقیت فرزندان‌شان را در گرو انتقال بهتر محفوظات و کسب رتبه بهتر در کنکور برای ورود به دانشگاه می‌دانند. حال آنکه برای رسیدن به جامعه‌ای توسعه یافته به شهروندان خردمندی نیاز داریم که مهارت‌های زندگی را بدانند. هر مشکلی را که در جامعه شاهدیم ریشه در مدارس دارد و این موضوع ناشی از تلقی غلط والدین از مدارس و تن دادن حاکمیت به این تلقی است. مدارسی که پیروزی را در شکست دیگران می‌داند و شاد بودن را در پیشی گرفتن از رقیبان. کار گروهی را نمی‌داند، تفکر نقاد را نمی‌شناسد، مطیع بودن را در مدارس تمرین کرده و از تفکر سیستمی غافل بوده است. حال اگر به این نقد باور داشته باشیم آیا ابزار لازم برای اجرای این هدفگذاری را داریم؟ آیا تریبون‌های عمومی و رسمی برای والدین در مسیر درست سیاست‌گذاری و فرهنگسازی کرده‌اند؟ یا با برجسته کردن کلماتی همچون نخبه آنها را برای تلاش در جهت نخبه‌پروری فرزندشان تحریک و تشویق می‌کنند؟

۴- بیشتر از هر زمان دیگری در مدارس به تسهیلگر نیاز داریم نه معلم. وظیفه معلم انتقال اطلاعات است در صورتی که وظیفه تسهیلگر کمک به کشف توسط دانش‌آموز. معلم در وظیفه ذاتی خویش به جای درک نیاز مخاطب (دانش‌آموز) تلاش می‌کند به انواع روش‌ها (تشویق یا تنبیه)، داده‌ها را به ذهن دانش‌آموز منتقل کند. در صورتی که تسهیلگر تلاش می‌کند با آماده کردن بستری مناسب، دانش‌آموزان را به کشف آنچه نیاز دارد ترغیب کند. در سیستم سنتی آموزش، دانش‌آموز در مقابل سیستم آموزشی ایستاده و دایما سوال می‌کند: این درس به چه درد زندگی من می‌خورد؟ اما در سیستم تسهیلگری دانش‌آموز، خود کشف می‌کند که هر درس چه کاربردی در زندگی او دارد. در روش تسهیلگری مهارت‌های ارتباطی را می‌آموزد و در روش سنتی، تسلیم بودن در محضر معلم را.

۵- فرض کنیم که با انواع روش‌ها و ترغیب‌ها و مشوق‌ها، بخش خصوصی یا خیرین را مجاب به ساختن مدرسه کردیم اما سوالات زیر اساسی است: آیا شهریه‌های مصوب فعلی پاسخگوی هزینه ساخت و اداره مدرسه هست؟ دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی تامین معلم، چقدر به تسهیلگری باور دارد و چقدر در پرورش معلمان با کیفیت موفق بوده است؟ چقدر تسهیلگر در کل ایران داریم و اساسا «تسهیلگری» با نگاه ایدئولوژیک حاکم بر آموزش و پرورش همراستاست؟ درصورتی که آموزش را رایگان و برای همه اقشار جامعه و مطابق عدالت آموزشی بدانیم، با چنین نگاهی، بخش خصوصی حاضر است ورود کند؟ چقدر به اقتصاد آموزش و پرورش باور داریم و با دستمزد ناشی از نگاه عدالت محور به آموزش، آیا قادریم مشتاقانی توانمند را جذب مدارس کنیم که به راحتی می‌توانند چند برابر بیشتر را خارج از مدرسه و در سایر مشاغل کسب کنند؟ آیا هراس نداریم که با اصرار بر چرخه معیوب فعلی آموزش، سن مهاجرت را به نوجوانی کاهش داده‌ایم؟ برای اصلاح این وضعیت از کجا باید آغاز کرد؟

شادمانم که دکتر پزشکیان با باوری قلبی و اقدامی نمادین به بنّایی برای ساختن مدرسه روی آورده اما گام بعدی ایشان ضرورتا توجه به نکات و سوالات اساسی فوق است. تردیدی نیست که هر سیستم حکمرانی، نگاهی متناسب با نیازهایش به آموزش و پرورش دارد اما بررسی دقیق فعلی وضعیت علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران نگرانی‌هایی را برمی‌انگیزد که بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن برای اصلاح مسیر آموزش و پرورش، راه‌حلی خردمندانه یافت.

*مدیر و هم بنیانگذار مدرسه اقتصاد


نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
اطلاعیه باشگاه استقلال درباره انتخاب سرمربی خارجی
واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان کرمانی 6 فوتی و 37مصدوم داشت/اعلام اسامی فوتی‌ها
ایران آماده مذاکرات هسته‌ای بر اساس احترام متقابل
نتانیاهو آماده آغاز مرحله دوم مذاکرات با حماس است/ هیات مذاکره کننده به قطر می‌رود
هفتمین روز جشنواره فجر؛سینمای ایران در اوج تنوع ژانر
امضای تفاهمنامه توسعه هوانوردی ایران و قطر
دیدار رییس سازمان انرژی اتمی با علما و مراجع عظام تقلید در قم
ترامپ و غزه؛ دلیل یک پافشاری!
تحریم‌های جدید ترامپ علیه ایران
هشدار در پی بارش برف و کاهش دما و یخبندان در 19 استان/خودداری از تردد غیرضروری
کاهش کلسترول بد با پروتئین گیاهی
فرمان اجرایی با یادداشت اجرایی ترامپ درباره ایران چه تفاوتی دارد؟
📸گزارش تصویری | عکس هایی از حاشیه های روز هفتم چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
واکنش ها به اظهارات ترامپ درباره کوچاندن مردم غزه
ترامپ: ورزش زنان فقط مختص زنان خواهد بود/ کمیسیون آزادی مذهبی ایجاد می‌شود
رویت بدافزاری بسیار خطرناک و نادر در اپ استور آیفون
ظریف با السودانی دیدار و گفتگو کرد
تراکتور به صدر جدول رسید
شکست رایزنی‌ها درباره تشکیل دولت لبنان /نواف سلام کاخ ریاست جمهوری را ترک کرد
از سرگیری تمرینات پرسپولیسی‌ها برای بازی با گل‌گهر/ وضعیت مبهم کاپیتان عالیشاه
از سقوط مرگبار هواپیما تا انفجار مرگبار در جنوب تهران
پزشکیان: ایران هرگز قصد ساخت سلاح هسته‌ای نداشته و ندارد
همه فلسطین، از نهر تا بحر، متعلّق به مردم آن است
هواپیمای پرواز تهران -ایلام به مهرآباد برگشت
سوریه میان عربستان و ترکیه؛ احمد الشرع به دنبال توازن یا چرخش سیاسی؟
از اعلام نامزدهای فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر تا معرفی برترین های تئاتر
مرندی: 11 بخشنامه ابلاغی در حوزه سلامت اجرا نشده است
نور ویدیو | هوش مصنوعی ، عرصه رقابتی واقعی
ایران برای پهلوی‌ها صندوقچه پول بود
عارف: دولت برای رفع مشکلات کشور از فرهنگستان علوم فتوا می‌گیرد
سنت‌شکنی ترامپ!
آیت‌الله اعرافی: حوزه علمیه به فقاهت و نیازهای نظام توجه دارد
سخنگوی دولت: دانش آموزان در امور اجتماعی فعالیت کنند
نخست‌وزیر فرانسه از دومین رأی عدم اعتماد جان به در برد
تجدید میثاق فرماندهان نیروی هوایی ارتش با امام خمینی(ره)
رئیس دستگاه قضا: استکبار جهانی دهه‌ها منابع کشور را غارت می‌کرد
نور ویدیو | لایحه رومینا در محاق ؛ قتل‌های ناموسی رو به ازدیاد
سفرهای استانی رئیس‌جمهور در هفته آینده
"ناتوردشت؛ بازخوانی یک بحران اجتماعی در قالب سینما"
«دیپ سیک» در دستگاه‌های دولتی کره جنوبی مسدود شد
مذاکره یا فریب؟ پشت پرده جنگ ادراکی واشنگتن
نماینده سازمان‌ملل در عراق با ظریف دیدار کرد
نور ویدیو | مصاحبه با سهیل موفق کارگردان فیلم کفایت مذاکرات
توقیف دومین هواپیمای رئیس‌جمهور ونزوئلا توسط آمریکا
مسکو: تماس‌های اولیه با آمریکایی‌ها برقرار می‌شود؛ موضع مسکو تغییری نمی‌کند
پیش‌بینی انباشت بیت‌کوین در بانک‌های اروپا
هوای تهران قابل تنفس شد
چین از آمریکا شکایت کرد
نامه نعیم قاسم به مجروحان حزب‌الله: شما آرزوهای آمریکا و اسرائیل را نقش بر آب کردید
سرلشکر باقری: دولت به سیاست‌های توسعه دریا محور توجه می‌کند