نورنیوز https://nournews.ir/n/38201
کد خبر: 38201
2 دی 1398

خداحافظی همیشگی پژو سیتروئن از دومین بازار بزرگ محصولاتش


در حالی که تحریم های آمریکا ، راه را برای فعالیت پژو-سیتروئن در دومین بازار فروش محصولاتش دشوار کرده بود ، به نظر میرسد حالا با ادغام این گروه خودرو سازی با فیات کرایسلر ایالات متحده این راه کاملا مسدود خواهد شد .

اهمیت سرمایه گذاری در ایران برای پژو- سیتروئن از آن جهت است که پس از فرانسه ، ایران دومین بازار پرفروش محصولات این خودروسازی است است . 
جذابیت بازار ایران برای این گروه خودرو سازی به اندازه ای بود که سیتروئن پس از برجام تلاش کرد که با خرید 50 درصد سهام شرکت سایپا کاشان ، حضور خود را در ایران جدی تر کند . تلاشی که به خاطر  بازگشت های تحریم ها علیه ایران توسط ایالات متحده در اردیبهشت ماه 97 ، ناکام ماند .
هردو خودروساز فرانسوی ، در فاصله زمانی میان اوسط دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی فعالیت خود را در بازار ایالات‌متحده آمریکا متوقف کرده بودند.هرچند قرار بود این گروه خودروسازی به بازار ایالات متحده باز گردد ، کارلوس تاوارز مدیر خودروساز گفته بود این اتفاق تا پیش از 2026 نخواهد بود .
حالا 17 ماه پس از خروج آمریکا از برجام ، خبر ازتصمیم پژو سیتروئن  برای دوپینگ حضور در دومین بازار بزرگ خودروی جهان ، یعنی ایالات متحده آمریکا میرسد. شنیده ها حاکی از آن است که این گروه خودرو سازی قصد دارد فیات کرایسلر ادغام شود و به این طریق راه ورود به بازار آمریکا را برای خود هموارتر کند .
اما اهمیت این اتفاق در آن است که رویدادن این همکاری میان پژو سیتروئن و فیالت کرایسلر ، عملا به معنی خداحافظی دائم پژو سیتروئن از دومین بازار بزرگ فروش محصولاتش است . چرا که حضور خودروساز آمریکایی در بازار ایران بی سابقه است  و  به همین جهت ، همکاری این شرکت با خودروساز آمریکایی شانس حضورش در ایران را از بین خواهد برد . از سوی دیگر ، شراکت با فیات به این معناست که پژو سیتروئن برای هر تصمیم گیری باید نظرات شریکش را نیز در نظر بگیرد و این    باقی مانده امید این شرکت برای شانس  سرمایه گذاری در ایران را نیز مردود خواهد کرد  .


منبع: نورنیوز
سرویس: اقتصادی
کلید واژگان: تحریم های آمریکا / پژو سیتروئن