نورنیوز https://nournews.ir/n/35627
کد خبر: 35627
20 آذر 1398
به گزارش نورنیوز:

اتوبوسهای اینترنتی و جنجال برای هیچ!


اثر گذاری منفی اعلام طرح جدید شهرداری تهران برای فعال سازی اتوبوسهای اینترنتی به حدی بود که شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مجبور به واکنش شدند و اساسا اصل خبر را غیر واقعی عنوان کردند.

به گزارش نور نیوز- گروه فرهنگ و جامعه-هفته گذشته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مصاحبه ای از طرح شهرداری تهران برای فعال سازی خطوط اتوبوسرانیDRT در برخی خطوط شهری خبر داد.
این خبر بلافاصله با کلید واژه \"قصد شهرداری تهران برای اختصاصی سازی استفاده از اتوبوس\" و \"افزایش نرخ کرایه در شبکه اتوبوسرانی تهران منتشر گردید و بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و حتی رسانه های بین المللی بدنبال داشت.



اثر گذاری منفی این خبر به حدی بود که شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مجبور به واکنش شدند و اساسا اصل خبر را غیر واقعی عنوان کردند.



اما حقیقت و ماهیت طرح اتوبوسهای اینترنتی و خطوط DRT چیست؟



جمعیت پایتخت و حومه در حال حاضر 16 میلیون نفر برآورد میشود. روزانه حدود بیست میلیون سفر درون شهری به مقاصد شغلی ، تحصیلی و ... انجام می گرددد .سفر های بسیاری نیز به صورت روزانه از حومه به مقاصد مختلف در ابرشهر تهران به مقاصد مختلف صورت می پذیرد . شبکه حمل و نقل عمومی سنتی بسیاری از مسیر های پر رفت و آمد را پوشش نمیدهد . این موضوع درباره خطوط مترو نیز صادق است . علاوه بر آن افزایش نرخ بنزین باعث شده تعداد سفر های با حمل و نقل عمومی افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد و از ظرفیت های پیش بینی شده برای آنها فراتر رود .



در حال حاضر عمده سفر ها در این مسیر ها با تاکسی های اینترنتی انجام میشود . هزینه این تاکسی ها در ساعت اوج ترافیک به 20- 40 هزار تومان میرسد . بسیاری از افراد با درامد متوسط و کم استطاعت مالی برای پرداخت این هزینه ها را ندارند . از سوی دیگر تاکسیهای اینترنتی در حقیقت تفاوت چندانی با خودرو های تک سرنشین ندارند و حضورشان در خیابان ایجاد ترافیک میکند .



\" اتوبوس اینترنتی \" طرحی است که در قالب استارتاپ قرار است از اوایل زمستان کار خود را آغاز کند . اتوبوس اینترنتی در واقع طرحی با مخارجی میانه ی حمل و نقل عمومی و تاکسی های اینترنتی است که به گفته ایده پردازان آن ، قرار است با آن سفرهایی با کیفیت بسیار بهتر از حمل و نقل عمومی صورت گیرد . در این اتوبوس ها مسافر ایستاده وجود نخواهد داشت . همه مسافران باید قبل از سفر توسط اپلیکیشن صندلی خود را رزرو کنند و به این صورت فرد از حفظ صندلی خود اطمینان خواهد داشت . سفر های این اتوبوس ها تنها در ساعت های خاص که عمدتا اوج ترافیک است پس از رزرو صندلی توسط مسافران انجام خواهد شد و مانند سایر وسایل نقلیه در طول روز حرکت مداوم ندارند .



شرط اولیه برای استفاده از اتوبوس های اینترنتی این است که دست کم 10- 20 نفر متقاضی سفر در یک مسیر خاص باشند . همچنین مسیر هایی که قابلیت انجام این سفر ها را دارند قبلا شناسایی شده اند و این اتوبوس ها در مسیر های کوتاه حرکت نخواهند کرد .هدف سفر افراد باید \" شغلی \" و یا \" تحصیلی \" بوده و تقاضای سفر در این مسیر ها باید زیاد باشد .



هرچند طراحان اتوبوس اینترنتی امید زیادی به استقبال مردم از این طرح دارند ، اما به نظر میرسد ابهامات زیادی درباره نحوه اجرای این طرح وجود دارد و زمان زیادی برای جا افتادن نحوه استفاده از این اتوبوس ها در میان شهروندان نیاز خواهد بود.



بدلیل واکنشهای منفی اولیه به خبر اتوبوسهای اینترنتی، جزئیات کاملی از این طرح اعلام نشد لذا برای آشنایی کامل با چند و چون این سیستم حمل و نقل باید همچنان منتظر مساعد شدن شرایط برای تبیین دقیق این طرح و تاثیر واقعی آن بر بهبود حمل و نقل عمومی در شهر تهران باشیم.


 



منبع: نورنیوز
سرویس: سیاسی
کلید واژگان: فرهنگ و جامعه / جنجال / اتوبوسهای اینترنتی