نورنیوز https://nournews.ir/n/35219
کد خبر: 35219
12 آذر 1398
به گزارش نورنیوز:

گردشگری؛ راهبردفراموش شده در اقتصاد ملی


گردشگری داخلی صنعت مهمی است که توجه به آن علاوه بر کمک به ایجاد فرصت های شغلی مختلف ،در دراز مدت می تواند به ارتقاء زیر ساختهای گردشگری در کشور وجذب گردشگران خارجی ارزاوری قابل توجه همراه شود .


به گزارش نورنیوز ، گروه اقتصادی _ \"گردشگری داخلی\" در ردیف پرطرفدار ترین شیوه های بهره گیری از اوقات فراغت از سوی شهروندان کشورهای مختلف است. در دسترس و کم هزینه بودن این مدل از گردشگری آن را به بستر مهمی برای تحکیم خرده فرهنگ های محلی و همچنین افزایش نفوذ فرهنگ ملی در کشورها تبدیل نموده است.
افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان و خلق و توزیع فرصتهای اقتصادی جدید از جمله ویژگیهای مهم دیگری است که رشد و رونق گردشگری داخلی می تواند به همراه داشته باشد
گردشگران داخلی رکن اصلی و پایدار صنعت گردشگری در جهان به‌شمار می‌ روند.هرچقدر بازار گردشگری داخلی یک کشور پویا باشد، سطح ارائه خدمات اقامتی و گردشی و همچنین تنوع عرضه در آن بازار بیشتر می‌شود و با شکل‌گیری رقابت در ارائه خدمات، آن کشور به مقصد جذاب توریست از دیگر کشورها تبدیل می‌شود.
در کشور های مقصد اول توریستی خارجی ، چهار پنجم از در آمد سالانه گردشگری حاصل سفر های داخلی گردشگران درون کشور است.
طبق اعلام مرکز آمار در سال 97، 68 درصد از خانواده های ایرانی سفر رفته اند و 22 درصد باقی ، به دلایل مختلف از مسافران دیگر جا مانده اند . تعداد سفر های انجام شده در این سال نسبت به مدت مشابه در سال 96 ، حدودا 10 میلیون بیشتر بوده است . در هردو سال، 99 درصد سفرهای انجام شده سفر های داخلی بوده است .
طبق گزارش \" شورای جهانی سفر و گردشگری\" هزینه ‌کرد گردشگران داخلی در ایران در سال 2017 بیش از ?? درصد از درآمد موجود در صنعت گردشگری کشور بوده است . در آمد قابل توجه گردشگری داخلی در ایران در حالیست که زیر ساخت های داخلی هنوز فاصله زیادی با استانداردهای قابل قبول دارد.
گردشگری داخلی در ایران با معضلات مختلفی روبروست . یکی از مشکلات متقاضیان سفر در ایران ، پیدا کردن زمان مناسب است . به دلیل کم بودن تعداد روزهای تعطیلی در آخر هفته و محدود بودن زمان سفر به \"تعطیلات مناسبتی\" ، حجم سفر ها در این روزها بسیار بالاست . از طرف دیگر فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای این حجم مسافر ، کیفیت سفرها را بسیار پایین آورده است
باید توجه داشت که متقاضیان سفر های داخلی معمولا طبقات متوسط رو به پایین هستند . مقصد و نوع سفر این افراد با توجه به درآمد هایشان تعیین میشود . پنج درصد از هزینه های سفر های داخلی در سال 97 مربوط به اقامتگاه بوده است . بدلیل رویکرد سیاست گزاران ، زیر ساخت های گردشگری ایران عموما برای گردشگران خارجی آماده شده است . گرانی مراکز اقامتی و رستوران ها باعث شده اکثر گردشگران داخلی با مشکلات زیادی در سفر هایشان روبرو شوند .چنانچه با تحلیل آمار های بدست آمده در سال 97 روشن است، تنها در سه درصد از سفر های انجام شده در این سال از اقامت گاههای عمومی استفاده شده است
طبق آمار های رسمی در بهار 96 و 97 شهرستانهای تهران ، مشهد ، رشت ، شیراز ، اصفهان و قم میزبان بیشترین تعداد گردشگر بوده اند . این حقیقت در کنار اقامت 71 درصد ی گردشگران در منازل اقوام ، بیانگر این موضوع است که مقاصد گردشگری داخلی محدودشده و بسیاری از مناطق دارای جاذبه گردشگری به دلیلی مشکلات اقامتی از توجه دور مانده اند . اقامت گاههای ارزان و با کیفیت ، مانند اقامت گاههای بوم گردی میتواند به رشد گردشگری این مناطق کمک کند . کشور های مقصد اول گردشگری جهان ، به دلیل در اولویت قرار گرفتن گردشگری داخلی ، اقدام به ارزان‌سازی قیمت هتل‌ها و رستوران ها کرده اند .
تنها حدود 1.5 درصداز سفر ها در سال 97 از طریق هواپیما و قطار انجام شده است . این در حالی است که دربسیاری از کشورها آمار سفرهای داخلی با وسایل نقلیه عمومی به 20 درصد میرسد در این کشور ها جهت جذب گردشگران داخلی ، قیمت بلیط هوا پیما پایین آمده است.هزینه های بالای این شکل از حمل و نقل در ایران باعث شده ، اکثر سفرها از طریق جاده ها صورت پذیرد . 61 درصد از سفر های انجام شده در سال 97 با وسیله نقلیه شخصی انجام شده است . این موضوع در کنار کیفیت پایین وسایل نقلیه باعث شده آمار حوادث جاده ای در ایران بسیار بالا باشد . فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای حمل و نقل ارزان و با کیفیت میتواند به بالا رفتن تمایل مردم برای انجام سفر های داخلی کمک زیادی کند .


نکته ای که باید به آن توجه کرد آن است که بسیاری از نقاط کشور علی رغم دارا بودن ظرفیتهای گردشگری بالا همچنان ناشناخته مانده است. متاسفانه به دلایل مختلف مردم کشور ما شناخت کاملی از جاذبه های ایران ندارند . کتاب های راهنمای گردشگری یکی از ابزار های مفید در این زمینه است . اما ظرفیت ویژه ای که عصر جدید در اختیار ما قرار داده است ، فضای مجازی و اینترنت است . استفاده مناسب از این ابزار ، راه موثری برای ارتباط با گردشگران داخلی و خارجی است .
بررسیهای انجام شده نشان‌می دهد که توسعه گردشگری در کشور می تواند بالغ بر بیست گروه-فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم بوجود اورد . همچنین رونق این صنعت بر بخش های اقتصادی مختلف کشور بویژه در شرایطی که تحریمهای ظالمانه، اقتصاد کشور را تحت فشار گذاشته است، تاثیر گذاری مثبت خواهد داشت .گردشگری داخلی علاوه بر کمک به \" توزیع درآمد \" و تقویت اقتصاد کشور در برابر \" نوسانات و شوک های حاصل از پیوستاری اقتصاد به بازار های جهانی ، باعث می شود بدلیل اقلیم چهارفصل کشور، رونق گردشگری محدود به فصل خاصی نشود.
گردشگری، صنعتی در دسترس، بهره ور و اشتغال زاست که تاکنون به میزان ظرفیتهای بسیار بالای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن مورد توجه و اهتمام مناسب و متناسب قرار نگرفته است.
جایگزینی این صنعت به جای نفت هدف دور از دسترسی نیست .بستر سازی برای ورود و فعالیت نسل جوان تحصیل کرده و با انگیزه به این صنعت می تواند ضمن شکوفاسازی پتانسیلهای بی شمار این حوزه، اقتصاد درون زا و غیر نفتی کشور را با شتاب قابل توجهی همراه سازد.



منبع: نورنیوز
سرویس: سیاسی
کلید واژگان: گردشگری / منافع اقتصادی ایران / راهبردفراموش شده