چند هفته است که ازدوچرخه های شهرداری که به عنوان" بیدود" برای رفت و امد در خیابان های تهران در نظر گرفته شده بود،خبری نیست. با اوج گیری شایعات درباره پایان یافتن اجرای این طرح ،سوالات متعددی از سوی شهروندان در خصوص فرجام "دوچرخه های نارنجی" مطرح شده که منتظر پاسخ است.
نورنیوز- گروه فرهنگ و جامعه- فعالیت \" بیدود \" در زمستان 97 از منطقه 2 تهران آغاز شد . این طرح در قالب شرکتی خصوصی کار خود را با 5 هزار دوچرخه آغاز کرد تا به قول خودش با حمل و نقل پاک ، پروانه ها را به تهران باز گرداند . شروع به کار بیدود با حاشیه های زیادی همراه شد . از اعتراض به ممنوعیت بانوان برای دوچرخه سواری تا هزینه عضویت زیاد ، چالش هایی بود که با رواج دوچرخه های بیدود ، گریبان گیر متولیان این طرح شد .
حالا ، یک سال پس از اجرایی شدن این طرح ، مدتی است که خبری از دوچرخه های بیدود در خیابان های تهران نیست . کاربران میگویند چندهفته ای میشود که دوچرخه های بیدود از سطح شهر جمع آوری شده اند .در فقدان دوچرخه های بیدود در نقشه های اپلیکیشن ، بسیاری از کاربران از عدم بازگرداندن ودیعه 189 هزار تومانی توسط شرکت بیدود ، شکایت دارند.
درحالی که بازار شایعات درباره پایان یافتن فعالیت دوچرخه های بیدود گرم است ، حسین قاسمی، نایبرئیس هیئت مدیره بیدود گفته این شایعه حقیقت ندارد و بیدود به زودی فعالیت خود را از سر خواهد گرفت .
به گفته قاسمی جمع آوری دوچرخه های بیدود در جریان نا آرامی های اخیر ، پس از آتش گرفتن 9 عدد از دوچرخه ها در فلکه صادقیه و در جهت حفاظت از آنها انجام شده است . وی علت تاخیر در بازگرداندن دوچرخه را تدارک دیدن تمهیدات زیر ساختی عنوان کرد و گفت به زودی فعالیت بیدود از سر گرفته میشود .
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران نیز علت جمع آوری دوچرخه ها را نا آرامی های اخیر دانست و گفت :شرکت بیدود در برابر ودیعه مشتریانش مسئولیت دارد و دو چرخه های بیدود باید در اسرع وقت آماده بهرهبرداری شهروندان شوند. وی همچنین بر حمایت های شهرداری تهران از این طرح تاکید کردو گفت این حمایت ها ادامه دار خواهد بود .
علاوه بر عواملی که به عنوان توقف موقت فعالیت \"بیدود\" از سوی مسئولین شهرداری مطرح شده،موضوع آلودگی شدید هوا که معمولا در فصل سرما معضل همیشگی شهر تهران است نیز از سوی کارشناسان به عنوان دلیل توقف طرح عنوان می شود.
باید منتظر ماند و دید که آیا این طرح که با تبلیغات و هزینه های زیادی همراه بوده است می تواند بر چالشهای پیش رو شامل الودگی هوا فقدان فرهنگ استفاده از دوچرخه، کمبود مسیرهای ویژه تردد دوچرخه و شیب تند مسیرهای شمالی- جنوبی پایتخت غلبه کند و یا \"بیدود\" نیز مانند بسیاری از طرحهای قبلی که با هدف کاهش آلودگی و بهبود حمل و نقل شهری تاکنون ارایه شده با ناکامی روبرو می شود.