هدف دولت آمریکا این بود که 800 تا یک میلیون نفر شاغل در صنعت خودروسازی که سه اتوبان شاهرگ حیاتی تهران از وسط این صنایع می گذرد،را تحریک کرده تا این افراد به داخل اتوبان بریزند و آشوب اجتماعی ایجاد کنند.
نور نیوز- گروه اقتصادی: سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی گفت:صنعت خودروسازی با همه مشکلاتی که در رابطه با تحریم ها داشته و نوک پیکان تحریم ها متوجه صنعت خودروسازی ایران بوده امروز در شرایط باثباتی قرار گرفته است.
وی افزود: در بخشنامه ترامپ برای اعمال تحریمها علیه ایران،صنعت خودروسازی جلوتر از تحریم صنعت نفت و بانک مرکزی قرار داشت.با این حال می توانم نوید بدهم که امروز خودروسازی از نقطه حضیض تولید عبور کرده و تولید خودرو از تیرماه امسال در حال افزایش است.
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: هیچ کدام از خطاها و مسایلی که مطرح میشود،متعلق به دولت آقای روحانی نیست.طبیعی است که وقتی قیمت دلار از 3700 به 14 هزار تومان افزایش می یابد، یک بازار رانت گونه جدید شکل میگیرد که در آن ممکن است شبکه فسادی شکل بگیرد.
قائم مقام شرکت ایران خودرو دیزل گفت: بدون تردید میتوان گفت که صنعت خودروسازی از دام تحریم ها رسته است.
وی درپاسخ به این سئوال که یکسال است که قیمت کارخانه و بازار آزاد رانت در بازار خودرو ایجاد کرده و چرا اقدامی نشده است،گفت: دولت محترم باید خود را با شرایط جدید قیمت ارز تطبیق بدهد. مشکل وزارت صنعت در این رابطه این بود که باید مشکل خریدهای قبلی را حل میکرد، تا خریدهای جدید را با قرارداد جدید انجام شود.
لیلاز با تاکید بر اینکه هدف دولت آمریکا برای اقتصاد ایران، ایجاد ناآرامیهای اجتماعی ناشی از این دوره گذر و انطباق بوده است،گفت: دولت ناچار بوده در این شرایط یک گزینه را انتخاب کند؛ دولت در ایران با هدف مقابله با خواسته دولت آمریکا راه حل جلوگیری از تلاطم اجتماعی را انتخاب کرد و این الزاما غلط نیست،بلکه یک انتخاب است.
لیلاز در پاسخ به این سئوال که چرا باید مردم زیان این اتفاق را بپردازند؟ گفت: این زیان های ناخواسته ناشی از تحریم هاست.در نهایت اگر دولت یا خودروسازی ضرر کند، ملت هزینه اش را می دهد.خودروسازان ثبات اجتماعی را حفظ کردند ودر واقع ضربه تحریم های دولت ترامپ را با ضربه گیر مهار کردند.
وی ادامه داد: در یکسال گذشته 50 میلیارد دلار درآمد ارزی کشوری کم شده است،مگر می شود که تلاطم ایجاد نشود؟ مهم این است که این تلاطم را چگونه جذب کنید؛یک شبه یا یکساله؟
قائم مقام شرکت ایران خودرو دیزل عنوان کرد: در حال حاضر تولید در صنعت خودروسازی در حال افزایش است و این روند ادامه خواهد داشت.نه تنها در خودروسازی بلکه همه عرصه ها، اقتصاد ایران از دام تحریم ها در حال خارج شدن است.
لیلاز تاکید کرد: صنعت خودروسازی از سوی دولت امریکا در نوک پیکان حمله قرار گرفت.هدف دولت آمریکا این بود که 800 تا یک میلیون نفر شاغل در صنعت خودروسازی که سه اتوبان شاهرگ حیاتی تهران از وسط این صنایع می گذرد،را تحریک کرده که این افراد به داخل اتوبان بریزند، جاده ها را ببندند و آشوب های اجتماعی ایجاد کنند تا یک نوع آلنده سازی در ایران ایجاد کنند،در حالی که دولت با تدبیر این سیاست را خنثی کرده است.
وی افزود: امروز صنعت خودروسازی از این مرحله عبور کرده است.با همه گرفتاریها ، ناراحتیها و زیانهایی که ایجاد شده، این مساله حل شده است.البته یک شبکه فسادی ایجاد شده که با آنهم برخورد شده است و تمام منابع در حال برگشت است.
این کارشناس اقتصادی گفت:امروز می توانم بگویم از نشانه بهبود وضعیت صنعت خودروسازی افزایش تولید و کاهش قیمتها در بازار است.این روند هم ادامه خواهد یافت.
معاون شرکت ایران خودرو دیزل گفت: اگر یک ریال در قیمت تمام شده خودروها کاهش یابد،قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.خودروسازان درباره قیمت خودرو در چارچوب علم اقتصاد تصمیم میگیرند،یعنی قیمت را با افزایش تولید و کاهش قیمت تمام شده کاهش خواهند داد.هر دوی این دو برنامه در حال اجراست.