نورنیوز https://nournews.ir/n/326759
کد خبر: 326759
6 تیر 1405

تنگه هرمز در وضعیت هشدار؛ انگلیس از افزایش تهدید امنیتی خبر داد


مرکز مشترک اطلاعات دریایی انگلیس اعلام کرد به دنبال حملات اخیر به کشتی‌های تجاری، ارزیابی امنیتی تنگه هرمز بازنگری شده و سطح تهدید در این آبراه راهبردی به «قابل توجه» افزایش یافته است.

نورنیوز-گروه بین الملل: این مرکز امروز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی حملات صورت‌گرفته علیه کشتی‌های تجاری، سطح تهدید امنیت دریایی در تنگه هرمز به «قابل توجه» افزایش یافته است. به دریانوردان درباره وجود مین‌ها هشدار داده شده و انتظار می‌رود با ادامه عملیات پاک‌سازی، حضور نیروهای دریایی در منطقه ادامه داشته باشد.

مرکز مشترک اطلاعات دریایی همچنین اعلام کرد که مسیر جنوبی تنگه هرمز برای عبور هم‌زمان کشتی‌های ورودی و خروجی گسترش یافته و چند مسیر مشخص تاکنون با ایمنی مورد استفاده قرار گرفته است.

این هشدار ساعاتی پس از آن صادر شد که سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس از اصابت یک پرتابه ناشناس به یک فروند نفتکش در تنگه هرمز خبر داد. بر اثر این حمله پل فرماندهی نفتکش آسیب دید، اما همه خدمه سالم گزارش شدند.

تنگه هرمز یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های انتقال انرژی در جهان است و پیش از حملات تجاوزکارانه اخیر، حدود یک‌پنجم نفت مصرفی جهان از این آبراه عبور می‌کرد.

سازمان بین‌المللی دریانوردی تا ۲۱ خردادماه وقوع ۴۶ حادثه تأییدشده در تنگه هرمز و آب‌های پیرامونی را ثبت کرده است که بر اثر آنها دست‌کم ۱۴ دریانورد جان باخته‌اند. این سازمان پیش‌تر خواستار توقف فوری حملات به کشتی‌های تجاری و تضمین امنیت دریانوردان شده بود.


سرویس: بین الملل
کلید واژگان: انگلیس / تنگه_هرمز / خلیج_فارس / امنیت_دریایی / حملات_دریایی / کشتی‌های_تجاری