نورنیوز https://nournews.ir/n/326522
کد خبر: 326522
5 تیر 1405

حضور هیات تجاری ایران با نام «میناب ۱۶۸» در مجمع تجاری شانگهای


هیات ایرانی با عنوان تجاری «میناب 168» در مجمع بزرگ تجاری شانگهای حاضر شد تا ظرفیت‌های جدیدی را در روابط اقتصادی دو کشور ایجاد کند.

نورنیوز-گروه سیاسی: نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مجمع تجاری سازمان همکاری شانگهای در بیشکک قرقیزستان با تأکید بر ضرورت تقویت همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای عضو، اعلام کرد که علیرغم تجاوز اخیر آمریکا و اسرائیل علیه ایران، مقاومت و پایداری ملت ایران عزم کشور برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و همگرایی اقتصادی را بیش از گذشته تقویت کرده است.

قدیر قیافه، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در نشست مجمع تجاری سازمان همکاری شانگهای در تاریخ 24 ژوئن (3 تیرماه) سخن می‌گفت، حضور در این نشست را فرصتی برای گفت‌وگوی مستقیم میان بخش‌های خصوصی کشورهای عضو دانست و اظهار کرد: هیئت ایرانی به یاد 168 دانش‌آموزی که در نخستین روز حملات اخیر در شهر میناب جان خود را از دست دادند، نام «میناب 168» را برای هیئت خود برگزیده است تا یاد این کودکان برای همیشه در حافظه جمعی ملت ایران زنده بماند.

وی با اشاره به جایگاه رو به رشد سازمان همکاری شانگهای در نظم اقتصادی جهانی افزود: این سازمان در یک نقطه عطف تاریخی قرار دارد و مجموعه کشورهای عضو آن، ظرفیت آن را دارند که از چارچوب همکاری‌های صرفاً منطقه‌ای فراتر رفته و به یکی از تأثیرگذارترین و باثبات‌ترین قطب‌های اقتصادی جهان تبدیل شوند.

قیافه با اشاره به تحولات ژئوپلیتیک اخیر گفت: علیرغم فشارها و جنگ تجاوزکارانه اخیر آمریکا و اسرائیل علیه ایران، مقاومت مثال‌زدنی مردم ایران نه‌تنها اراده ملی را تضعیف نکرد، بلکه آن را مستحکم‌تر کرده است.
این شرایط سبب شده است ایران با انگیزه‌ای مضاعف به دنبال تعمیق همکاری‌های اقتصادی و تقویت پیوندهای منطقه‌ای باشد.

نایب‌رئیس اتاق ایران در ادامه با تأکید بر ضرورت تحول در الگوهای همکاری اقتصادی میان کشورهای عضو شانگهای تصریح کرد: آینده همکاری‌های اقتصادی در منطقه باید از چارچوب تجارت سنتی فراتر رفته و به سمت مدل‌های پیشرفته‌تری همچون سرمایه‌گذاری‌های مشترک، انتقال فناوری و شکل‌گیری زنجیره‌های ارزش یکپارچه منطقه‌ای حرکت کند.

به گفته وی، ایران به‌عنوان چهارراه حیاتی اتصال شرق و غرب از موقعیتی ممتاز برای تسهیل این ارتباطات برخوردار است و این ظرفیت می‌تواند در خدمت توسعه همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار گیرد.

قیافه همچنین اعلام کرد: اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی کشور، کاملاً به این چشم‌انداز متعهد است و آمادگی دارد در تعامل نزدیک با اتاق‌های بازرگانی، نهادهای توسعه‌ای، آژانس‌های سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی کشورهای عضو، پروژه‌های مشترک تعریف کرده و با کاهش ریسک‌های عملیاتی و رفع موانع تجاری، زمینه‌های تازه‌ای برای همکاری‌های اقتصادی در منطقه ایجاد کند.

او در پایان تأکید کرد: آینده سازمان همکاری شانگهای نه بر رقابت‌های کوتاه‌مدت، بلکه بر پایه منافع مشترک بلندمدت و شراکت‌های پایدار شکل خواهد گرفت و ایران آماده است به‌عنوان شریکی قابل اعتماد و متعهد در این مسیر نقش‌آفرینی کند و در کنار سایر اعضا برای ساخت آینده‌ای شکوفا برای منطقه گام بردارد.


سرویس: سیاسی
کلید واژگان: ایران / تجارت بین‌الملل / توسعه صادرات / میناب ۱۶۸ / مجمع تجاری شانگهای