نورنیوز https://nournews.ir/n/32073
کد خبر: 32073
30 تیر 1398

حیاط ‌خلوت اقتصاد خودرو در ایران


بازی پیچیده شطرنج واگذاری ایران‌خودرو و سایپا وارد مراحل حساسی شده است. نقش غول‌های قطعه‌سازی در این بازی چیست؟ با ? شرکت معظم کروز و عظام بیشتر آشنا شوید.

به گزارش نورنیوز، زیان انباشته ?? هزار میلیاردی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در پایان سال ??، حدود ??? هزار دستگاه خودروی ناقص و نزدیک به ??? هزار خودروی پیش‌فروش‌شده که موعد تحویل برخی از آنها نیز سپری شده، حکایت از حال ناخوش این روزهای خودروسازان دارد.


در چنین شرایطی دولت قصد دارد دو خودروساز را واگذار کند، اما سوال این است که مگر برداشتن تعهدات از دوش دولت و چابک‌سازی آن اشکالی دارد؟ و مهم‌تر از آن، مگر خواسته کارشناسان غیر از این بوده که دولت خودروسازی را به بخش خصوصی توانمند واگذار کند تا این صنعت جانی تازه بگیرد. اما چرا نباید در واگذاری دو شرکت خودروسازی عجولانه عمل کرد؟


بررسی جنبه‌های مختلف فعالیت دو غول قطعه‌سازی نشان می‌دهد شرکت کروز به روش‌های گوناگون قصد دارد صنعت خودروسازی را از چنگ دولت دربیاورد و شرکت عظام نیز به‌رغم اعلام کمبود نقدینگی، ریخت و پاش‌های زیادی در قالب سرمایه‌گذاری‌های غیرتخصصی همچون ساخت‌وساز در حوزه گردشگری و احیای نسخه‌های خطی، آثار تاریخی و... کرده است.


بررسی تحولات عملکردی دو قطعه‌ساز از این منظر دارای اهمیت است که ?? درصد تولید قطعات خودروسازی کشور به‌صورت انحصاری در دست سه غول قطعه‌سازی بوده و این شرکت‌ها عمدتا تامین‌کننده انحصاری نزدیک به ???? قطعه هستند.


شرکت کروز به‌صورت زیرپوستی با شرکت‌های تودرتویی که دارد، توانسته مالکیت بخش قابل‌توجهی از سهام ایران‌خودرو را به دست آورد که این موضوع شرایط را برای تصاحب سایپا نیز فراهم می‌کند. موضوع زمانی جذاب می‌شود که بدانیم شرکت مذکور سال ?? نیز در اوج تحریم‌ها از طریق شرکت‌های تودرتوی خود سهام ایران‌خودرو را خریده است. توقف خط تولید، دیگر اقدامی است که شرکت مذکور برای به چنگ درآوردن خودروسازان از آن بهره می‌برد.


اسناد و مدارک بیشتر گزارش نزد روزنامه ‌«فرهیختگان» موجود است که به مقامات قضایی تقدیم خواهد شد.



منبع: فرهیختگان
سرویس: سیاسی
کلید واژگان: خودرو / اقتصاد / سایپا