نورنیوز https://nournews.ir/n/30274
کد خبر: 30274
6 خرداد 1398
به مناسبت شهادت امام علی (ع)؛

علی(ع)؛ چشمه‌سار فضائل


امیرالمؤمنین علی (ع) به شهادت تاریخ، انسانی کامل و در فضائل اسلامی نمونه بارز تربیت پیامبر اکرم(ص) بود که درعلم و دانش به عنوان داناترین یاران وی به شمار آمده و در یک کلام «چشمه سار فضائل و خورشید عالم تاب عدالت» شد.

به گزارش نور نیوز، بهترین راه شناخت حضرت علی بن ابیطالب بررسی معرفی خداوند و رسیدگی به تعریف رسول اکرم (ص) و تدبر در تدوین شناسنامه علوی آن حضرت با  بیان خود اوست، زیرا پی بردن به حقیقت ولایت الهی از یک سو و معرفت سید اولیای خداوند از سوی دیگر، مقدور غیر معصوم نبوده و شرح حدود و رسوم آن میسور کسی نیست، لکن عدم امکان درک کل، هرگز مصحح ترک کل نیست و عدم اقتدار بر غوص در ژرفا مجوز ترک سباحت و شناوری در جوار ساحل نخواهد بود .


آیت الله سعید شاه آبادی رئیس موسسه غدیر شناسی با تسلیت ایام سوگواری شهادت مولای متقیان امام علی (ع) با تشریح ابعاد وجودی و شخصیتی آن حضرت، گفت: حضرت علی (ع) اول شخصی بود که در فضای جاهلیت به حقانیت اسلام پی برد لذا شخصی بود که شهامت کسر اصنام جاهلی را داشته و به رسول اکرم (ص) ایمان آورد و این تنها یک سبق زمانی نبود بلکه سبق های وافری را به همراه داشت، و خود آن حضرت درباره اول مؤمن بودن خود چنین فرمود: «من اول کسی هستم که او را تصدیق کرده و به او ایمان آورده ام، من اول کسی هستم که به رسول خدا رجوع کرده و سخنش را شنید و دعوت او را اجابت کرده است».


وی اظهار داشت: امیرالمؤمنین (ع) در بین امت اسلامی اول مسلمانی است که معارف الهی و عقاید حقه را تبیین و تعلیل کرده و از آن دفاع و حمایت کرد از این رو رسول اکرم به عنوان معلم اولی و علی بن ابیطالب (ع) به عنوان معلم ثانی نزد محققان علوم الهی، معروفند و هیچ فرد دیگری توان تحریر مسائل عمیق توحید و سایر اسماء و اوصاف خداوند را نداشت.


وی ادامه داد: سخن گفتن درباره حضرت علی(ع)، ابرمرد جهان اسلام و انسانیت کاری است بس دشوار و سنگین که هرکس را توان قلم فرسایی و سخن گفتن درباره آن نیست. علی(ع) وجودی است چند بعدی و جامع اضداد; شجاع است و پر صلابت، سخنوری است بلیغ و فصیح. در محراب عبادت عابدی است گریان و لرزا ن و زاهدی است خداترس.


«حاکمی است مدیر، سیاست مداری است مدبّر، بخشنده و ایثارگری است توانا، رهبری است قاطع، پیوسته با حق است و حق با او، در اجرای حق پر صلابت و سخت گیر، خصم ظالمان است و یاور مظلومان. او امیرمؤمنان است و سرور عارفان و در عین حال پناهگاه یتیمان و بی سرپرستان و ستم‌دیدگان، دلی دارد جوشان از عواطف انسانی و ترحم به زیردستان، در عین قدرت و سخاوت مندی ژنده پوشی است کارگر و کشاورز، حکیمی‌ست بصیر و داوری‌ست دادگر و عدالت‌گستر.


به راستی که شناخت گوشه ای از این دریای ناپیدا و اسوه فضیلت و تقوا و دانش برای کسی امکان ندارد؛ مگر خدایی که خالق اوست و پیغمبری که مربی و معلم اوست و اولاد طاهرینش(ع) که پرورش یافتگان مکتب او هستند».


این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به وصف عدالت گری و عدالت خواهی علی(ع) و توجه و اهتمام این مهم در جامعه، تاکید کرد: علی(ع) مظهر عدل و داد است و همواره بدان سفارش می کرد. او به حکومت فقط از این دید می نگریست که عدالتی را برپا دارد و حق مظلومی را از ظالمی بستاند.


آیت الله شاه آبادی ادامه داد: علی(ع) هم عادل است هم عدالت خواه، برای تمام افراد بشر آن چنان عدالت را رعایت می کند که موجب حیرت است. علی(ع) همان صوت عدالت انسانی است که انعکاس آن همیشه درین گنبد دوّار به یادگار مانده و خواهد ماند و این همان عدالت و قسط اسلامی است که پیشوایان ما درتحقق آن جان ها باخته و خون های پاکشان را در راه خدا نثار آن کرده اند و همین شدت عدالت است که محاسن مبارکش علی(ع) را به خون پاکش خضاب می کند.


رئیس موسسه غدیر شناسی در عین حال تصریح کرد: امیرالمؤمنان علی(ع) الگوی همیشگی است که می توان همه کمالات را در او سراغ گرفت و بدان ها اقتدا کرد چرا که آن حضرت نه تنها ازآنِ شیعیان که الگوی همه مسلمانان و جمله آزادگان است.


آیت الله شاه آبادی تاکید کرد: امام علی(ع) همچنین، تجسم ارزش های دینی و اسلام مجسّم است، انسانی در اوج عرفان، عبادت، سلوک و امیرالمؤمنین علی علیه السلام الگوی همیشگی است که می توان همه کمالات را در او سراغ گرفت و بدان ها اقتدا کرد. آن حضرت نه تنها از آنِ شیعیان که الگوی همه مسلمانان و جمله آزادگان است. امام علی علیه السلام، تجسم ارزش های دینی و اسلام مجسّم است، انسانی در اوج عرفان، عبادت، سلوک و در عین حال سیاست مدار و جامعه ساز.


وی افزود: آن حضرت شدت عمل را با رحمت و عطوفت به مؤمنان آموخت؛ اهل مداهنه نبود و هیچ گاه حقیقت را قربانی مصلحت نکرد. کتاب فضل علی علیه السلام چندان پربرگ و بار است که برای خواندن آن چند نقدِ عمر باید و تنها می توان شمه ای از فضایل ناپیدای علوی را واکاوید و پیش روی همگان نهاد.


این مدرس حوزه و دانشگاه تاکید کرد: از آنجا که حس کمال جویی و ویژگی الگوطلبی و نمونه پذیری، امری فطری و ذاتی است و آدمی برای ره یابی به سرمنزل مقصود و دست یابی به کمال مطلوب، در جست وجوی اسوه هایی برای پیروی از آنها و گرفتن سرمشق برمی آید، باید الگوهای مطلوب را بشناسد.


رئیس موسسه غدیر شناسی با بیان اینکه اینکه امام علی (ع) پس از پیامبراعظم (ص) مصداق کامل اسوه حسنه است و پیروی از ایشان موجب هدایت و کمال امت اسلامی، بلکه انسانی است، تاکید کرد: شیوه آن بنده راستین حق، سبب ترقی، رشد و تکامل بشر خواهد بود و به همان نسبت سرپیچی از روش او، گمراهی و نابودی همیشگی را در پی خواهد داشت.


آیت الله شاه آبادی گفت: آن حضرت هیچگاه عدالت را فدای هیچ چیزی نمی کرد. با این که حد الهی را بر افراد مجرم جاری می کرد و آن ها را تازیانه می زد، باز از او رو برنمی تافتند و از محبتشان چیزی کاسته نمی شد. او خود می فرماید: اگر با این شمشیرم بینی مؤمنی را بزنم که با من دشمن شود، هرگز دشمنی نخواهد کرد و اگر همه دنیا را بر سر منافق بریزم که مرا دوست بدارد، هرگز مرا دوست نخواهد داشت، زیرا که این گذشته و بر زبان پیغمبر جاری گشته که گفت: یا علی! مؤمن تو را دشمن ندارد و منافق تو را دوست نمی دارد.


«حضرت علی ( ع ) در واپسین لحظات زندگی نیز به فکر صلاح و سعادت مردم بود و به فرزندان و بستگان و تمام مسلمانان چنین وصیت فرمود : شما را به پرهیزکاری سفارش می کنم و به اینکه کارهای خود را منظم کنید و اینکه همواره در فکر اصلاح بین مسلمانان باشید.


او همواره به فرزندان خویش تاکید داشت: یتیمان را فراموش نکنید ، حقوق همسایگان را مراعات کنید . قرآن را برنامه ی عملی خود قرار دهید . نماز را بسیار گرامی بدارید که ستون دین شماست.»


رئیس موسسه غدیر شناسی در ادامه با اشاره به برکات، فضائل و ثواب ماه مبارک رمضان و به ویژه شب های قدر، عنوان کرد: بنابر آموزه‌های اسلامی شب‌زنده‌داری در آن سفارش شده‌ و دعا و استغفار به علت توجه فوق‌العاده خدا به بندگان برای بخشایش گناهان آنان در این شب توصیه شده‌ است از این رو شب قدر را به معنی منزلت دانسته‌اند و بعضی دیگر آن را به معنی تنگی و گرفتاری. برخی نیز قدر را اندازه‌گیری و تقدیر امور معنی کرده‌اند و برخی نام آن را اشاره به قدردانی از خداوند می‌دانند.


آیت الله شاه آبادی افزود: شب قدر به این جهت «قدر» نامیده شده، که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین می‌شود، شاهد این معنی در آیات ? و ? سوره «دخان» است که می‌فرماید:إِنّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَة مُبارَکَة إِنّا کُنّا مُنْذِرینَ * فیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْر حَکیم: «ما این کتاب مبین را در شبی پر برکت نازل کردیم، و ما همواره انذار کننده بوده‌ایم در آن شب که هر امری بر طبق حکمت خداوند تنظیم و تعیین می‌گردد».


وی افزود: این بیان، هماهنگ با روایات متعددی است که می‌گوید: در آن شب، مقدرات یک سال انسان تعیین می‌گردد، و ارزاق و سرآمد عمرها، و امور دیگر، در آن لیله مبارکه، تفریق و تبیین می‌شود. البته، این امر هیچگونه تضادی با آزادی اراده انسان و مسئله اختیار ندارد، چرا که تقدیر الهی به وسیله فرشتگان بر طبق شایستگی‌ها و لیاقت‌های افراد، و میزان ایمان، تقوا، پاکی نیت و اعمال آن‌ها است. یعنی: برای هر کس آن مقدر می‌کنند که لایق آن است، یا به تعبیر دیگر زمینه‌هایش از ناحیه خود او فراهم شده، و این نه تنها منافاتی با اختیار ندارد، که تأکیدی بر آن است.


این مدرس حوزه و داشنگاه در عین حال تاکید کرد: آن شب را از این جهت شب قدر نامیده‌اند که: دارای قدر و شرافت عظیمی است که باید قدرشناس و قدردان شب های قدر آن همواره و در همه حال باشیم.



منبع: ایرنا
سرویس: سیاسی
کلید واژگان: شهادت / حضرت علی(ع)