نورنیوز https://nournews.ir/n/262055
کد خبر: 262055
20 آذر 1404

روش جدید جلوگیری از آتش‌سوزی و انفجار باتری خودرو را بشناسید


کارشناسان هشدار دادند که استفاده از استانداردهای جدید برای باتری خودرو می‌تواند احتمال آتش‌سوزی و انفجار در وسایل نقلیه را به‌طور چشمگیری کاهش دهد؛ این استانداردها شامل شارژ ایمن، بازرسی دوره‌ای، و پرهیز از استفاده از باتری‌های فرسوده یا بی‌کیفیت است

نورنیوز- گروه اجتماعی : پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) با کشف سازوکار جدیدی برای مهار رشد دندریت‌ها، ساختارهای سوزنی خطرناکی که باعث خرابی و آتش‌سوزی باتری‌ها می‌شوند، گام مهمی به سوی توسعه باتری‌های ایمن‌تر، پایدارتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر برداشته‌اند.

این دستاورد علمی می‌تواند باتری‌های روی‌یونی را به جایگزینی ایمن‌تر، پایدارتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر برای باتری‌های لیتیوم‌یونی در خودروهای برقی و ذخیره‌سازی انرژی تبدیل کند.

مشکل دندریت‌ها، تهدیدی پنهان در قلب باتری‌ها

دندریت‌ها بلورهای ریز و سوزنی‌شکلی هستند که در حین شارژ باتری روی الکترودها رشد می‌کنند. با گذشت زمان، این ساختارها می‌توانند لایه جداکننده بین الکترودها را سوراخ کنند و منجر به اتصال‌کوتاه، خرابی کامل باتری یا حتی انفجار و آتش‌سوزی شوند.

چرا باتری‌های روی‌یونی؟ یک جایگزین امیدوارکننده

باتری‌های لیتیوم‌یونی به دلیل چگالی انرژی بالا، بازار را در دست دارند، اما باتری‌های روی‌یونی مزایای چشمگیری ارائه می‌دهند:

ارزان‌تر و فراوان‌تر: روی یک ماده فراوان و کم‌هزینه است؛
ایمنی بالاتر: الکترولیت‌های مبتنی‌بر آب آن‌ها را اشتعال‌ناپذیر می‌سازد؛
سازگاری محیطی بهتر: تولید و بازیافت آن‌ها آسان‌تر است.

راه‌حل کشف‌شده؛ یک پوشش محافظ با اثر مکانیکی

گروه پژوهشی به سرپرستی موسانا غالب (Musanna Galib)، دانشجوی دکتری، با استفاده از میکروسکوپ نوری فوق‌سریع، رشد دندریت‌ها را در لحظه مشاهده کردند. آن‌ها دریافتند که اِعمال یک لایه نازک محافظ روی سطح روی (زینک)، تنش‌های مکانیکی داخلی ایجاد می‌کند که مانند یک سپر در مقیاس اتمی عمل می‌کند و هم شکل‌گیری و هم رشد دندریت‌ها را سرکوب می‌نماید. این پوشش همچنین تولید گاز هیدروژن را کاهش می‌دهد و سطح الکترود را صاف‌تر نگه می‌دارد.

نتیجه و چشم‌انداز آینده

این پژوهش برای نخستین‌بار ارتباطی واضح بین تنش پوشش و پایداری الکتروشیمیایی باتری نشان داد. جیان لیو (Jian Liu)، پژوهشگر ارشد، می‌گوید: درک و کنترل این دندریت‌ها، دروازه‌ای به سوی باتری‌های ایمن‌تر و پربازده برای خودروهای برقی، فناوری‌های پوشیدنی و شبکه‌های انرژی تجدیدپذیر می‌گشاید.

این دستاورد علمی مسیر توسعه نسل جدیدی از سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی را هموار می‌کند که نه تنها باید قدرتمند، بلکه باید ایمن، مقرون‌به‌صرفه و پایدار باشند. باتری‌های روی‌یونی با رفع مشکل دندریت‌ها، می‌توانند جایگزینی جدی برای باتری‌های لیتیوم‌یونی در بسیاری از کاربردها شوند.


منبع: ایرنا
سرویس: اجتماعی
کلید واژگان: حمل و نقل / باتری خودرو / شارژ ایمن