رئیس شورای شهر تهران با یادآوری اینکه تهران روزگاری به دلیل باغستانها و هوای پاکش به عنوان پایتخت انتخاب شده بود، گفت: امروز آلودگی این شهر، نتیجه کیفیت نامطلوب سوخت، فرسودگی و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و نبود هماهنگی میان 23 دستگاه مسئول است.
نورنیوز-گروه اجتماعی:مهدی چمران اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران، ریشه این بحران را ترکیبی از شرایط جغرافیایی، رشد جمعیت و افزایش منابع آلاینده دانست و اظهار کرد: آلودگی هوای تهران بیتردید به شرایط جوی و موقعیت خاص جغرافیایی شهر مرتبط است؛ اما نباید فراموش کنیم که تهران روزگاری یکی از خوشآب و هواترین نقاط ایران بود. انتخاب تهران به عنوان پایتخت نیز به دلیل همین باغستانها و هوای مطبوع اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه ساختمان مشهور «احمد شاه» در دارآباد ـ که اکنون کاربری درمانی دارد ـ به دلیل خوش آب و هوایی آن منطقه ساخته شد، افزود: تهران در گذشته شهری خاص بود، اما امروز با گسترش بیرویه جمعیت و فعالیت منابع آلاینده، شرایط تغییر کرده است.
منابع اصلی آلودگی هوای تهران
رئیس شورای شهر تهران با استناد به سیاهه انتشار آلایندهها،ش گفت: بر اساس بررسیها حدود ۲۰ تا ۲۱ درصد آلودگی مربوط به موتورسیکلتهاست؛ درحالیکه سهم اتوبوسها تنها ۲ تا ۳ درصد است. بخش عمده آلودگی، یعنی حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد، ناشی از خودروها و سوخت آنهاست. در کنار این، موتورخانههای شهری و برخی صنایع اطراف تهران نیز در آلودگیها نقش دارند.
استفاده برخی از نیروگاههای اطراف تهران از گازوئیل بی کیفیت
وی با بیان اینکه برخی نیروگاههای اطراف تهران هرچند مازوت نمیسوزانند، اما از گازوئیل بی کیفیت استفاده میکنند، تصریج کرد: وقتی گازوئیل با استاندارد ۵۰۰۰ یا ۶۰۰۰ ppm مصرف میشود، طبیعی است که آلودگی زیادی ایجاد شود. این سوخت قابل مقایسه با گازوئیل ۲۵ تا ۵۰ ppm استاندارد اروپا نیست.
کاهش ناوگان حملونقل عمومی و افزایش فشار بر شهروندان
چمران با اشاره به وضعیت اتوبوسهای تهران توضیح داد: در سال ۱۳۹۶ حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس در تهران فعال بود که بسیاری از آنها گازسوز بودند، اما در سال ۱۴۰۰ اعلام شد که تنها ۲۲۰۰ دستگاه موجود است که ۱۸۰۰ دستگاه قابلیت فعالیت داشتند. با وجود تلاشهای چهار ساله و خرید اتوبوسهای داخلی امروز تعداد اتوبوسهای فعال به ۲۶۰۰ تا ۲۸۰۰ دستگاه رسیده که همین هم برای تهران کافی نیست.
وی افزود: وقتی به مردم میگوییم خودروی شخصیشان را بیرون نیاورند، حق دارند بپرسند با چه وسیلهای رفتوآمد کنند. حتی تعداد واگنهای مترو هم افزایش نیافته و هنوز به ظرفیت جابهجایی روزانه دو میلیون مسافر نرسیدهایم.
چمران با اشاره به الحاق دو رام قطار ملی جدید گفت: در هفتهای که گذشت اتفاق خوبی برای حملونقل ریلی تهران رخ داد و دو رام متروی داخلی وارد ناوگان حمل و نقل شد، اما این مقدار کافی نیست. امیدواریم قرارداد خرید ۱۰۷۰ واگن که از سال ۱۳۹۶ آغاز شده، هرچه سریعتر عملیاتی شود.
سختیهای تأمین مالی واگنهای مترو
چمران با اشاره به سختیهای تأمین مالی این پروژه، گفت: برای پرداخت سهم ۱۵ درصد اولیه قرارداد، همکاران ما از بانک شهر به صورت شخصی پول قرض گرفتند تا پروژه متوقف نشود. از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تا سازمان برنامه و بودجه و حتی شخص رئیسجمهورهای وقت، بارها پیگیری شد تا کار پیش برود. همانطور که رهبری فرمودند برای کار و تولید در کشور گاهی نه هفت خان بلکه ۷۰ خان پیش روی انسان قرار میگیرد.
لزوم پاسخگویی دستگاهها در موضوع آلودگی هوا
رئیس شورای شهر تهران با انتقاد از نبود هماهنگی میان دستگاههای متولی(۲۳ دستگاه) برای اجرای قانون هوای پاک و حل مشکل آلودگی هوا، گفت: در جلسه اخیر معاون اول رئیسجمهور، هر دستگاهی مسئولیت را گردن دیگری انداخت. لازم است وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت نفت و سازمان محیطزیست درباره وظایفشان پاسخگو باشند. چرا کیفیت سوخت اینگونه است؟ چرا در حریم تهران کارخانه ساخته میشود؟ چرا نظارت بر توسعه شهر جدی گرفته نمیشود؟ باید نام دستگاههایی که به وظایفشان عمل نکردهاند اعلام شود تا مسئولیتگریزی به پایان برسد.
وی افزود: وقتی جمعیت تهران از ۱۶ میلیون نفر فراتر رفته، طبیعی است که شهر با بحران آب و هوا روبهرو شود؛ چون در سالهای گذشته دقت لازم در مدیریت حریم انجام نشده است.
انتقال پایتخت نه؛ اقدام جدی و هماهنگ مشکلات را رفع میکند
چمران در پاسخ به این پرسش که آیا تهران ظرفیت توسعه دارد یا باید به انتقال پایتخت فکر کرد؟ گفت: شهرهای بسیاری در دنیا بودند که وضعیتشان از ما بدتر بود؛ اما امروز به شهرهای پاک تبدیل شدهاند. رفع مشکلات شدنی است، به شرط آنکه همه دستگاهها مسئولانه و هماهنگ عمل کنند.
وی اقداماتی همچون اصلاح کیفیت سوخت، توسعه حملونقل عمومی، استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی، استانداردسازی موتورخانهها و اعمال محدودیت برای خودروهای آلاینده را از راهکارهای مؤثر دانست و گفت: یک اتوبوس اگر تنها ۳۰ مسافر جابهجا کند، حداقل ۱۵ خودروی شخصی کمتر وارد خیابان میشود. همه این راهها امتحان پس داده و قابل اجراست؛ اما باید جدی و همزمان انجام شوند. اگر یکی از راهها انجام و دیگری انجام نشود، نتیجهای نخواهد داشت.