نورنیوز https://nournews.ir/n/260800
کد خبر: 260800
12 آذر 1404

عزم آموزش و پرورش برای تحول در نظام آموزشی


علیرضا کاظمی ؛ وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد که مساله اصلی آموزش و پرورش تغبیر و تحول در برنامه درسی مقاطع مختلف تحصیلی است .

نورنیوز - گروه اجتماعی : وزیر آموزش و پرورش مساله اصلی آموزش و پرورش را تغبیر و تحول در برنامه درسی مقاطع مختلف تحصیلی ذکر کرد.

علیرضا کاظمی چهارشنبه شب در شورای اداری شهرستان خواف افزود: باید تغییر و تحول در برنامه و کتب درسی همه مسائل مرتبط با آموزش دانش آموزان مانند محتوا و نظام ارزشیابی، ساعتهای درسی، حوزه های یادگیری و غیره مورد به طور اساسی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه این مساله مورد توجه وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، تصریح کرد: تغییر در فرآیند آموزشی کلاس اول ابتدایی در هشت مدرسه کشور به صورت آزمایشی از سال تحصیلی جاری آغاز شده و به تدریج در مدارس ابتدایی سراسر کشور اعمال می شود.

وی علت اصلی مسائل و مشکلات کشور در بخش های مختلف را ناشی از کم توجهی به نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: رفع تنگناهای این بخش و ارتقاء جایگاه آن نیازمند همدلی و هم افزایی مسوولان همه بخشها است.

کاظمی ادامه داد: برای رفع مسائل و مشکلات کشور باید آموزش و پرورش در اولویت همه بخشها قرار گیرد.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش در ۴۶ سال گذشته اولویت دولتهای مختلف نبوده است ولی برای نخستین بار این بخش اولویت دولت چهاردهم قرار گرفت و در نتیجه این توجه مشکلات این بخش و فرهنگیان در بخشهای مختلف کاهش یافت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این وزارتخانه در کنار توجه به بهبود وضعیت معیشتی معلمان و توسعه کمی و کیفی فضاهای آموزشی، ارتقاء‌ پوشش تحصیلی پیش دبستانی از ۴۵ درصد فعلی به حدود ۷۰ درصد را در دستور کار دارد.

کاظمی افزود: ارتقای کیفیت آموزشی در این مقطع موجب افزایش کیفی آموزش مقاطع تحصیلی ۱۲ سال آینده می شود.

وجود ۲۶ مدرسه فرسوده در خواف

فرماندار خواف هم وجود ۱۹ کلاس کانکسی و ۲۶ مدرسه فرسوده با ۱۳۵ کلاس درس را از جمله مشکلات آموزش و پرورش این شهرستان ذکر کرد و گفت: خواف نیازمند ۲۵۵ کلاس درس است.

مهدی آسیایی ادامه داد: ۲۱ مدرسه مهارتی دخترانه پسرانه خواف از حداقل امکانات و تجهیزات برخوردارند و ۹۰ درصد امکانات مورد نیاز آنها فرسوده و نیازمندی بازسازی است و آموزش و پرورش این شهرستان ۴۰ میلیارد ریال به ادارات مختلف بدهکار است.

وی نگهداشت نیروی انسانی را از مشکلات دیگر آموزش و پرورش شهرستان خواف ذکر کرد.

وی اظهار کرد: شهرستان خواف با ۵۳ طرح فعال در نهضت توسعه عدالت آموزشی به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت چهاردهم رتبه نخست را بین شهرستانهای استان خراسان رضوی برخوردار است .

به گفته وی, ۱۰۵ کلاس درس طی سال گذشته و از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۶ کلاس دیگر در این شهرستان به بهره برداری رسیده است.

آسیایی گفت: ۲۰ کلاس درس هم تا پایان سالجاری و تا خردادماه سال آینده هم ۲۰ کلاس درس دیگر در شهرستان خواف مورد بهره برداری قرار می گیرد.

فرماندار خواف افزود: ۴۳۵ میلیارد ریال از محل اعتبار حقوق دولتی معادن در سال جاری برای احداث ۳۵ کلاس درس به اداره نوسازی و تجهیز مدارس تخصیص یافت.

آسیایی افزود: ۲۳۰ میلیارد ریال هم از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای به این بخش اختصاص پیدا کرد و ۳۰ کلاس درس با اهتمام خیران از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان به بهره برداری رسید.

کمبود ۵۰۰ کلاس درس در خواف و رشتخوار
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به فقدان توجه مسوولان ذیربط به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش این شهرستانها در سالهای گذشته تصریح کرد: در غیر این صورت با کمبود ۵۰۰ کلاس درس در خواف و رشتخوار مواجه نبودیم.

امیر توکلی رودی با اشاره به اینکه کمبود فضای آموزشی و کلاس درس در شهرستانهای خواف و رشتخوار یک نگرانی و دغدغه جدی است، افزود: احداث ۱۵۰ کلاس درس در این منطقه از سال قبل آغاز شد.

وی خواستار اهتمام بیشتر وزارت آموزش و پرورش به تامین اعتبار احداث و توسعه و تجهیز مدارس شهرستانهای خواف و رشتخوار شد.

۳۴ هزار و ۴۵۰ نفر معلم در قالب ۳۵۴ مدرسه در مناطق شهری و روستایی شهرستان خواف آموزش ۴۶ هزار و ۳۱۳ نفر دانش آموز را بر عهده دارند.

مرکز شهرستان ۱۸۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و جنوب استان خراسان رضوی قرار دارد.


سرویس: اجتماعی
کلید واژگان: آموزش و پرورش / تحول نظام آموزشی / تغییر برنامه های درسی / تغییر دروس