نورنیوز https://nournews.ir/n/252430
کد خبر: 252430
30 مهر 1404
نورنیوز گزارش می دهد،

جنگ بی‌صدا در جاده‌ها؛ نبرد قدرت‌های خودروساز


در سال 2024، ارزش صادرات جهانی خودرو به رقم خیره‌کننده 958 میلیارد دلار رسید؛ رقابتی که در آن آلمان، ژاپن و چین سه قدرت اول جهان در بازار خودرو باقی ماندند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: بازار جهانی خودرو در سال ۲۰۲۴ شاهد رقابتی بی‌سابقه میان قدرت‌های صنعتی بود. طبق داده‌های منتشرشده، مجموع صادرات خودرو در جهان به ۹۵۸.۹ میلیارد دلار رسید که سهم عمده آن در اختیار چند کشور صنعتی قرار دارد.
در این میان، آلمان با ۱۷۴.۵ میلیارد دلار صادرات همچنان پادشاه بلامنازع صنعت خودرو جهان است. برندهایی چون فولکس‌واگن، مرسدس بنز، ب‌ام‌و و آئودی ستون‌های این اقتدار صنعتی را تشکیل می‌دهند. پس از آلمان، ژاپن با ۱۰۶.۸ میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار دارد؛ کشوری که با برندهای معتبری همچون تویوتا، هوندا و نیسان، ترکیب کیفیت و دوام را به نماد ملی خود بدل کرده است.
رتبه سوم این جدول در اختیار چین با ۹۰.۲ میلیارد دلار صادرات است؛ کشوری که طی تنها یک دهه، از واردکننده بزرگ خودرو به صادرکننده‌ای قدرتمند بدل شده و با تمرکز بر خودروهای برقی و هوشمند، بازارهای اروپایی و آسیایی را هدف گرفته است.
پس از این سه غول صنعتی، کره‌جنوبی (۶۸.۳ میلیارد دلار) و مکزیک (۶۷.۷ میلیارد دلار) قرار دارند. مکزیک با تبدیل‌شدن به قطب مونتاژ برندهای آمریکایی و اروپایی، به سرعت در حال نزدیک‌شدن به رقبای آسیایی است.
در میان کشورهای اروپایی، بلژیک، اسپانیا، بریتانیا، جمهوری چک، کانادا، اسلواکی، فرانسه، ایتالیا و مجارستان نیز در رده‌های بعدی قرار دارند که هر یک نقش خاصی در زنجیره جهانی خودروسازی ایفا می‌کنند؛ از تولید قطعات و مونتاژ گرفته تا صادرات مدل‌های خاص.
این آمار نشان می‌دهد که صنعت خودرو، همچنان یکی از شاخص‌ترین میدان‌های رقابت اقتصادی جهان است و کشورهایی که در فناوری، انرژی پاک و شبکه تأمین جهانی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مسیر آینده را تعیین می‌کنند.
 


سرویس: اقتصادی
کلید واژگان: چین / ژاپن / خودروسازی / خودروهای_برقی / صادرات_جهانی / اقتصاد_نوین / صنعت_خودرو