رئیس سابق سازمان تعلیموتربیت اعلام کرد:سؤال این است که چرا درباره مردودیها نمیتوانیم گزارش داشته باشیم؟ ما آمارهای خود وزارتخانه و گزارشی که مرکز راهبردی ریاستجمهوری منتشر کرده را داریم که میگوید در کلاس اول ابتدایی، 3 تا 4 درصد دانشآموزان در میانگین کشور مردود میشوند.
نورنیوز - گروه اجتماعی :همتیفر، رئیس سابق سازمان تعلیموتربیت و هیئتعلمی دانشگاه گفت: دوره ابتدایی را اساساً در مجموع، یعنی در ارزیابی آماری، ارائه نکردیم. درحالیکه دوره بسیار مهمی است؛ آموزش پایه آنجا اتفاق میافتد، اما توصیفها، ارزشهای توصیفی هستند. سؤال این است که درباره مردودیها نمیتوانیم گزارش داشته باشیم؟ ما آمارهای خود وزارتخانه و گزارشی که مرکز راهبردی ریاستجمهوری منتشر کرده را داریم که میگوید در کلاس اول ابتدایی، ۳ تا ۴ درصد دانشآموزان در میانگین کشور مردود میشوند.
وی افزود: وضع پایههای بعدی هم چندان بهتر نیست. در ابتدایی، در حالتی که ما ارزشگذاری توصیفی داریم، گردشهای توصیفی و گذر تحصیلی و تأیید دانشآموزان در اختیار معلم است؛ اما تعدادی از دانشآموزان هستند که وضعیتشان مشخص نیست.
همتیفر تصریح کرد: در مورد دوره متوسطه اول، ما گزارش دقیقی نداشتیم که شاخصهای آماری آن چیست. مواردی مثل اینها باید موردتوجه قرار بگیرد. در دوره متوسطه دوم، آنچه مطرح شده نتایج آزمونها و المپیادها بود. المپیاد نمیتواند شاخصی برای کل نظام آموزشی باشد، البته کسب نتیجه در آن افتخاری است؛ یعنی قلهای است که فقط بخشی از دانشآموزان میتوانند به آن دست پیدا کنند، اما درباره وضعیت عمومی دانشآموزان صحبت نمیکند.
رئیس سابق سازمان تعلیموتربیت و هیئتعلمی دانشگاه از منظر عدالت آموزشی، هم در فضای کارشناسی کشور و هم در سطح مجلس، دغدغهای وجود دارد که به این موضوع پرداخته شود. مثلاً شکاف در آزمون نهایی بین استانها. بر اساس گزارشها، میانگین نمرات استانها در آزمون نهایی حدود ۵ تا ۶ نمره با هم تفاوت دارند. ممکن است میانگین کلی کشور افزایش پیدا کند، اما همزمان شکاف هم افزایش یابد؛ و همین باعث خطا در برداشت از میانگین میشود.