نورنیوز https://nournews.ir/n/245483
کد خبر: 245483
25 شهریور 1404

مدارس دیرتر شروع شوند، مغزها بهتر کار می‌کنند؟


تحقیقات روانشناسان نشان می‌دهد شروع دیرتر مدرسه می‌تواند عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را به‌طور چشمگیری بهبود بخشد. ساعت زنگ اول نه‌تنها بر نمرات، بلکه بر سلامت روان، خلق‌وخو و حتی میزان تصادف دانش‌آموزان نیز تأثیر دارد.

نورنیوز-گروه اجتماعی: تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که شروع دیرتر مدارس (بعد از ساعت ۸:۳۰ صبح) به‌طور قابل‌توجهی به افزایش یادگیری، سلامت روانی و جسمی، خلق‌وخو، نمرات بهتر، کاهش تأخیر، کاهش تصادفات رانندگی و حتی کاهش مصرف مواد و افسردگی در نوجوانان منجر می‌شود.

دلیل اصلی این نتایج، تغییرات بیولوژیکی در ساعت خواب نوجوانان است؛ بدن آن‌ها هورمون خواب را دیرتر ترشح می‌کند و صبح‌ها دیرتر بیدار می‌شوند. برخلاف این تغییر طبیعی، برنامه‌های فعلی مدارس با ساعت بیولوژیکی دانش‌آموزان همخوانی ندارد و باعث کم‌خوابی مزمن و پیامدهای منفی می‌شود.

ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا و فلوریدا در آمریکا با تکیه بر همین شواهد، شروع مدرسه را به بعد از ساعت ۸:۳۰ موکول کرده‌اند. این تغییر نه تنها برای دانش‌آموزان مفید است، بلکه معلمان و والدین نیز از کیفیت خواب و کارایی بالاتر خود خبر داده‌اند.

با وجود فواید واضح، به تعویق انداختن ساعت شروع مدرسه تنها بخشی از راه‌حل است. استفاده از گوشی‌های هوشمند، انجام تکالیف تا دیر وقت و فعالیت‌های شبانه نیز باید مدیریت شوند.

در نهایت، این موضوع صرفاً یک تغییر برنامه درسی نیست، بلکه یک سیاست مؤثر بهداشت عمومی برای ارتقای رفاه نسل آینده است.


سرویس: اجتماعی
کلید واژگان: مدرسه / دانش آموز / خواب کافی / موفقیت تحصیلی