نورنیوز https://nournews.ir/n/240572
کد خبر: 240572
29 مرداد 1404
نورنیوز بررسی می کند؛

تهران در تسخیر موتورسواران بی‌ضابطه


صبح یک روز از هفته در میدان هفت‌تیر؛ چراغ راهنمایی تازه سبز شده اما خودروها همچنان پشت خط ایستاده‌اند. رانندگان سرشان را به چپ و راست می‌چرخانند تا از هجوم موتورسیکلت‌هایی که از لابه‌لای خودروها می‌گذرند، در امان بمانند. چند موتورسوار با عجله خود را به جلوی صف رسانده‌اند و راه ماشین‌ها را بسته‌اند. بوق‌های ممتد خودروها فضا را پر کرده است.

نورنیوز-گروه اجتماعی: مسیر سواره رو و خط ویژه درخیابان ولیعصر هم وضع بهتری ندارد. موتورسواران نه‌تنها در مسیر خودروها بلکه روی پیاده‌روها نیز در حرکت‌اند. عابران با تردید قدم برمی‌دارند.

یکی از رهگذران در خیابان انقلاب می‌گوید: دیگر مطمئن نیستیم کجا باید به صورت ایمن راه برویم؛ بعضی موتورسیکلت ها مستقیم وارد پیاده‌رو می‌شوند. انگار اصلاً قانون شامل حالشان نمی‌شود. در میدان ونک، راننده تاکسی که سال‌ها در این مسیر فعالیت دارد، از روزهای پرتنش خود می‌گوید:وقتی چراغ راهنمایی سبز می‌شود و می‌خواهیم حرکت کنیم، اول باید مراقب موتورسیکلت‌ها باشیم که از هر طرف سبقت می‌گیرند. همین باعث تأخیر و تنش در رانندگی می‌شود. آمارهای غیررسمی پلیس نشان می‌دهد بیش از سه میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارند؛ بخش زیادی از آن‌ها پلاک یا معاینه فنی ندارند. بسیاری هم فرسوده و کاربراتوری‌اند. سهم بالای موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا به گفته کارشناسان، تهران تنها با بی‌نظمی ترافیکی موتورسواران روبه‌رو نیست، بلکه این وسایل نقلیه سهم بزرگی در آلودگی هوای پایتخت دارند. بر اساس گزارش ایسنا، منابع متحرک با سهم ۵۸ درصدی عامل اصلی آلودگی هوای تهران شناخته می‌شوند؛ شهری که شهروندانش از ابتدای دی‌ماه هوای مطلوب به خود ندیده‌اند. بهزاد اشجعی، عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، در گفت‌وگویی اعلام کرده است: «بیش از ۸۰ درصد موتورسیکلت‌های در حال تردد تهران و دیگر نقاط کشور فرسوده‌اند و درصد قابل توجهی از آن‌ها کاربراتوری هستند.» او تأکید می‌کند: «یک موتورسیکلت کاربراتوری می‌تواند تا ۱۵ برابر یک خودروی سواری یورو۵ یا دیگر خودروهای نوشماره آلایندگی تولید کند.» سه ضلع بحران؛ زیرساخت، فرهنگ و قانون کارشناسان شهری سه عامل اصلی این بی‌نظمی را نبود زیرساخت مناسب، ضعف فرهنگ‌سازی و ناکارآمدی در اجرای قانون می‌دانند. به باور آنان، تا زمانی که خطوط ویژه موتورسیکلت ایجاد نشود و همزمان برخورد جدی با متخلفان صورت نگیرد، تهران همچنان در تسخیر موتورسواران بی‌ضابطه باقی خواهد ماند. پایتخت در شرایطی هر روز با بحران ترافیک و آلودگی دست‌وپنجه نرم می‌کند که بخش قابل توجهی از شاغلان، به‌ویژه پیک‌های موتوری و حمل‌ونقل سبک بار، وابسته به همین وسیله‌اند. به نظر می‌رسد تهران بیش از هر زمان دیگری به راهکاری عملی برای ساماندهی به تردد موتورسیکلت‌ها سیکلت ها نیاز دارد؛ راهکاری که هم منافع اقتصادی این قشر را در نظر بگیرد و هم حقوق سایر شهروندان را تضمین کند.

 
 

سرویس: اجتماعی
کلید واژگان: تهران / پلیس / قانون / موتورسیکلت / موتورسواران / خودروها / راننده تاکسی / ترافیک و آلودگی