نورنیوز https://nournews.ir/n/224548
کد خبر: 224548
28 اردیبهشت 1404

چطور پیامک‌های تبلیغاتی را برای همیشه متوقف کنیم؟


ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی بدون رضایت قبلی مشترک، طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ممنوع است. کاربران می‌توانند با استفاده از کد دستوری #800* یا ارسال عدد 11، دریافت این پیامک‌ها را لغو کنند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: با توجه به افزایش نارضایتی کاربران از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی ناخواسته، معاون طرح‌ریزی و پایش عملکرد اداره کل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده اعلام کرد که بر اساس مصوبه ۳-۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارسال هرگونه پیامک تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی یا ارزش‌افزوده بدون دریافت رضایت قبلی از مشترک، تخلف محسوب می‌شود.

مهدی قلیچ‌خانی ضمن اشاره به راهکارهای موجود برای مدیریت این پیامک‌ها گفت: سامانه کد دستوری #۸۰۰* برای مشترکان راه‌اندازی شده تا بتوانند دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را برای هر اپراتور فعال یا غیرفعال کنند. همچنین، ارسال‌کنندگان موظف هستند در انتهای پیام خود گزینه‌ای برای لغو اشتراک درج کنند؛ به عنوان مثال، مشترک می‌تواند با ارسال عدد ۱۱ به همان سرشماره، دریافت پیامک را متوقف کند.

برای فعال‌سازی مجدد دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی خدماتی (مثلاً پس از عضویت در باشگاه مشتریان)، عدد ۱۲ باید به همان سرشماره ارسال شود.

در صورت ادامه ارسال پیامک بدون رضایت مشترک، افراد می‌توانند شکایت خود را از طریق سامانه ۱۹۵ ثبت کرده یا با شماره ۱۹۵ تماس بگیرند. رگولاتوری نیز موظف است شکایت‌ها را بررسی و در صورت تکرار، متخلفان را به کمیته رسیدگی به تخلفات معرفی کند.


سرویس: اقتصادی
کلید واژگان: تبلیغات / ممنوع / لغو / اطلاع‌رسانی / اپراتور تلفن همراه / بدون رضایت / پیامک تبلیغاتی / حقوق مصرف کنند / خدمات ارزش افزوده / شکایت پیامک تبلیغاتی