نورنیوز https://nournews.ir/n/224060
کد خبر: 224060
24 اردیبهشت 1404

روایت مشترک تهران ـ مسکو؛ محور جدید همکاری‌های رسانه‌ای


در نشست کارگروه همکاری‌های رسانه‌ای ایران و روسیه که با حضور مقامات و مدیران رسانه‌ای دو کشور در مسکو برگزار شد، بر گسترش تعاملات رسانه‌ای، مبارزه با اخبار جعلی، تولید آثار مشترک و تقویت زبان‌آموزی متقابل برای افزایش شناخت ملت‌ها تأکید شد.

نورنیوز-گروه سیاسی: نشست کمیته رسانه‌ای ایران و روسیه با حضور محمدرضا نوروزپور، معاون رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و خانم چرک‌سوا، معاون وزیر ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه، در محل مجموعه رسانه‌ای «روسیه امروز» عصر روز سه شنبه برگزار شد. این نشست با هدف هم‌افزایی راهبردی رسانه‌های دو کشور، به مباحث محوری چون تبادل روایت‌های صحیح، تولیدات مشترک فرهنگی و تسهیل همکاری‌های رسانه‌ای اختصاص داشت.

در این نشست، محمدرضا نوروزپور با اشاره به شناخت تاریخی ملت ایران از روسیه از دریچه ادبیات کلاسیک، خواستار شکل‌گیری پیوندهای واقعی رسانه‌ای برای معرفی تصویر درست روسیه امروز به مردم ایران شد. او تأکید کرد که اخبار جعلی، بنیان‌های اخلاق رسانه‌ای را تهدید کرده و رسانه‌های ایران و روسیه باید در مقابله با این پدیده، همکاری نزدیکی داشته باشند.

تقویت آموزش زبان و تسهیل روادید رسانه‌ای

معاون امور رسانه‌ای ایران، آموزش زبان‌های فارسی و روسی در دو کشور را بستر تعامل عمیق‌تر فرهنگی و رسانه‌ای دانست و آن را کلید تقویت ارتباطات مردمی عنوان کرد. او همچنین تسهیل روند صدور روادید برای روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای دو کشور را از دیگر اولویت‌های همکاری خواند.

نوروزپور پیشنهادهایی چون تولید مستند و مجموعه‌های تلویزیونی مشترک، همکاری در حوزه نشر کتاب، ترجمه آثار ادبی و تخصصی، توسعه بازی‌های رایانه‌ای و هوش مصنوعی را نیز مطرح کرد. برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت برای روزنامه‌نگاران ایرانی و روسی از دیگر طرح‌هایی بود که در این نشست ارائه شد.

نگاه راهبردی روسیه به همکاری رسانه‌ای

خانم چرک‌سوا، معاون وزیر ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه نیز با اشاره به امضای معاهده جامع همکاری راهبردی میان ایران و روسیه، نقش رسانه‌ها را در عملیاتی کردن این توافق مهم توصیف کرد. او در دیدار پیشین خود با نوروزپور، محورهایی چون بازی‌های رایانه‌ای و تولید محتوا را بررسی کرده بود و بر تقویت رسانه‌های مکتوب دو کشور تأکید کرد.

چرک‌سوا همچنین از علاقه‌مندی نهادهای رسانه‌ای روسی مانند «راشاتودی»، «راسیاسیوودنیا» و دیگر رسانه‌ها برای گسترش حضور در ایران و راه‌اندازی دفاتر پخش برنامه‌ها به زبان‌های روسی و عربی خبر داد.

رسانه‌ها، پیش‌قراولان افکار عمومی

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، نقش رسانه‌ها را در هموارسازی مسیر تقویت روابط دوجانبه بسیار کلیدی دانست و تأکید کرد که حمایت افکار عمومی از مناسبات تهران ـ مسکو تنها از مسیر اطلاع‌رسانی درست و شفاف ممکن خواهد بود.

او با اشاره به پروژه‌های بزرگی مانند کریدور شمال ـ جنوب، انتقال گاز روسیه به ایران و توافق تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شرایط کنونی را زمینه‌ساز جهش همکاری‌های اقتصادی و رسانه‌ای دانست. سفر قریب‌الوقوع هیات تجاری ایران به ریاست رئیس اتاق بازرگانی کشورمان به مسکو، از دیگر نشانه‌های رشد این روابط معرفی شد.

مشارکت بازیگران رسانه‌ای دو کشور

مدیران رسانه‌ای برجسته از دو کشور نیز در این نشست حضور یافتند و با معرفی ظرفیت‌ها و دستاوردهای خود، پیشنهادهایی برای گسترش همکاری‌های رسانه‌ای مطرح کردند. از ایران، رسانه‌هایی چون ایرنا، صداوسیما، ایسنا، تسنیم، نورنیوز، خبرآنلاین و از روسیه، خبرگزاری تاس، تلویزیون بریکس، زوزدا و شورای تجاری روسیه در این نشست مشارکت داشتند.


منبع: نورنیوز
سرویس: سیاسی
کلید واژگان: ایران روسیه / اخبار جعلی / همکاری فرهنگی / دیپلماسی رسانه / روسیه امروز