نورنیوز https://nournews.ir/n/211849
کد خبر: 211849
18 بهمن 1403
نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

"ناتوردشت؛ بازخوانی یک بحران اجتماعی در قالب سینما"


"ناتوردشت"، فیلمی با داستانی واقعی و بازی‌های تاثیرگذار از هادی حجازی‌فر و میرسعید مولویان، نقدی اجتماعی به مشکلات روانی و خانوادگی در جامعه ایران است. این فیلم توانسته با استقبال گسترده تماشاگران، به یکی از آثار قابل توجه سینما تبدیل شود.

نورنیوز-گروه فرهنگی: فیلم "ناتوردشت" به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان، با ترکیب بازیگران برجسته‌ای همچون هادی حجازی‌فر، میرسعید مولویان، شبنم قربانی، علی صالحی و بابک کریمی، توانسته است توجه مخاطبان را جلب کند و در کنار استقبال گسترده از تماشاگران، وارد بخش مسابقه جشنواره‌های معتبر سینمایی شود. این فیلم که فیلمنامه‌اش به قلم سید محمدرضا خردمندان و حمید اکبری خامنه نوشته شده، به هیچ عنوان ارتباطی با رمان مشهور "ناتور دشت" از جی. دی. سلینجر ندارد. اما عنوان فیلم، با الهام از یکی از مهم‌ترین اتفاقات اجتماعی ایران، فضایی خاص و تاثیرگذار ایجاد کرده است.

داستان و مضامین اجتماعی فیلم

داستان "ناتوردشت" در تلاش است تا روایتگر داستانی از نوجوانی باشد که در مواجهه با مشکلات اجتماعی و عاطفی، دچار واکنش‌هایی می‌شود که از دیدگاه جامعه به عنوان انحراف و خشونت شناخته می‌شود. فیلم بر اساس یک پرونده واقعی ساخته شده و در آن به عمق روابط انسانی، فشارهای اجتماعی و بحران‌های روحی پرداخته می‌شود. شخصیت‌های اصلی فیلم که توسط هادی حجازی‌فر و میرسعید مولویان به خوبی ایفا شده‌اند، در تلاشند تا تصویری واقعی از زندگی افراد تحت فشار و حاشیه‌ها را به تماشاگر منتقل کنند.

بازیگران و بازی‌های برجسته

یکی از نقاط قوت فیلم "ناتوردشت" استفاده هوشمندانه از بازیگران است. هادی حجازی‌فر با نقش‌آفرینی ویژه و تاثیر گذار خود، عمق خاصی به داستان می‌بخشد. همچنین، بازی میرسعید مولویان نیز توانسته  به خوبی تنش‌ها و تضادهای درونی شخصیت‌هایش را به تصویر بکشد. شبنم قربانی و سایر بازیگران نیز نقش‌های مکملی را به خوبی ایفا کرده‌اند که باعث افزایش اعتبار فیلم می‌شود.

تصویر و فضای فیلم

فیلم "ناتوردشت" با استفاده از فضاسازی‌های هوشمندانه و عکاسی دقیق، تلاش کرده تا به خوبی فضای ذهنی شخصیت‌ها را نشان دهد. تصویربرداری‌های تیره و مبهم در کنار صدای خفه‌ای که در پس‌زمینه قرار دارد، احساس سرخوردگی و اضطراب را به خوبی به مخاطب منتقل می‌کند. این استفاده از تصویر و صدا به همراه کارگردانی دقیق خردمندان، به فیلم جان داده و باعث می‌شود تا تماشاگر درگیر داستان شده و با شخصیت‌ها هم‌ذات‌پنداری کند.

پیام اجتماعی و نقدهای ضمنی

فیلم "ناتوردشت" به نحوی نقدی اجتماعی به مشکلات و بحران‌های روانی نوجوانان و جوانان در جامعه ایران است. با این که فیلم در برخی لحظات ممکن است کمی به سمت تلخی و ناامیدی پیش برود، اما توانسته است روایت‌گر مفهومی از مبارزه در برابر مشکلات باشد. موضوعاتی همچون فشارهای اجتماعی، روابط خانوادگی و بحران هویت در نسل‌های جوان، به شکلی معنادار و پرطنین در داستان مطرح می‌شود.

کارگردانی و فیلمنامه

از دیگر ویژگی‌های مثبت فیلم، توانمندی کارگردان در انتخاب یک سوژه واقعی و تأثیرگذار است. بررسی ابعاد پنهان زندگی یک شخصیت که در برابر مشکلات بی‌پناه است، باعث شده تا "ناتوردشت" به یکی از آثار تاثیرگذار سال تبدیل شود. در کنار آن، فیلمنامه با پیچیدگی‌های خاص خود توانسته است رابطه شخصیت‌ها را به گونه‌ای طبیعی و باورپذیر ترسیم کند.

جستجوی هوشمندانه در دل واقعیت‌های اجتماعی

با تمام این موارد، "ناتوردشت" فیلمی است که در دل واقعیت‌های اجتماعی و انسانی به جستجو می‌پردازد و در عین حال، با پیچیدگی‌های دراماتیک خود، سعی دارد به پرسش‌های بزرگتری در مورد هویت و جامعه پاسخ دهد. شاید بزرگ‌ترین دستاورد این فیلم، توانایی آن در به چالش کشیدن بینش تماشاگران و دعوت به تفکر درباره چالش‌های انسانی و اجتماعی است.

 "ناتوردشت" یک فیلم پرقدرت است که علاوه بر نقدهای مثبت و استقبال‌های زیاد، توانسته توجه زیادی را در جشنواره‌ها به خود جلب کند. این فیلم با نگاه تیزبینانه‌اش به مشکلات روز جامعه، اثری است که مخاطب را به تفکر و تأمل وادار می‌کند و در عین حال پیام‌های عمیق انسانی را در دل داستان خود جای می‌دهد.


منبع: نورنیوز
سرویس: فرهنگی
کلید واژگان: جشنواره فیلم فجر / هادی حجازی فر / سیدمحمدرضا خردمندان / ناتوردشت / نقدفیلم