نورنیوز https://nournews.ir/n/181089
کد خبر: 181089
18 تیر 1403
علی آبادی:

تولید یک میلیون و ۳۳۵ هزار خودرو/ قیمت گذاری نباید دستوری باشد


وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال گذشته، 37 خودروساز کشور، در مجموع یک میلیون و 335 هزار خودرو تولید کردند، بر حمایت از صنعت خودرو و توقف قیمت گذاری دستوری تاکید کرد.

نورنیوز-گروه اقتصادی: وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم خودروسازان ما خیلی خوب هستند تاکید کرد که چندان هم بد نیستند، اما نیاز به حمایت دارند و بایستی صنعت خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات داد.

 عباس علی‌آبادی ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی روز صنعت خودرو، ضمن اشاره به اینکه، در سال ۲۰۲۳ مجموع درآمد خودرو، ۳۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته است، اظهار کرد: این درحالیست که طبق آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو، ۸۴۰ هزار میلیارد تومان بوده و این عدد نیمی از بودجه کشور را شامل می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر نقش بسزای صنعت خودرو در ایجاد اشتغال در کشور، خاطرنشان کرد: ۶۰ صنعت مرتبط با صنعت خودرو است و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید.

وی یادآور شد: در سال گذشته، ۳۷ خودروساز کشور، در مجموع یک میلیون و ۳۳۵ هزار خودرو تولید کردند و با این تعداد تولید خودرو، رتبه ۱۶ دنیا را به خود اختصاص دادیم؛ اما از التهاب بازار کاسته نشد. برای سال ۱۴۰۳ نیز تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را هدف‌گذاری کرده‌ایم که امیدوار هستیم محقق شود. در حال حاضر ۹۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که سهم ۱۲ درصدی در ارزش افزوده کشور دارد؛ رتبه ایران در تولید خودرو طی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از هجدهم به شانزدهم رسید؛ چنانچه امسال هم تولید ثابت بماند، به رتبه پانزدهم دست خواهیم یافت.  

وزیر صمت در رابطه با موضوع تخصیص ارز، تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح شده در صنعت خودرو، موضوع تخصیص ارز است؛ در حال حاضر ارز چند نرخی عملاً لایه به لایه سبب ایجاد فساد می‌شود. سال گذشته به میزان مشخصی ارز به یک شرکت پرداخت شد و تعدادی کالا وارد کرد؛ برای امسال، پرداخت ارز را برایش دو برابر کردیم، اما همان میزان کالا را وارد کرد.  

سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر اینکه باید صنعت خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات داده و از آن حمایت کنیم؛ گفت: بنده معتقد نیستم که خودروسازان ما خیلی خوب هستند؛ اما از سویی هم نمی‌گویم خیلی هم بد هستند. انتظار ما این است که توسعه و پیشرفت داشته باشند و به سمت تولید خودروهای روز و آینده حرکت کنیم.

علی‌آبادی افزود: در موضوع افزایش عمق ساخت داخل، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود؛ به طور مثال خودروساز مونتاژکاری، از لاستیک ایرانی استفاده کرده و اعلام می‌کند که ۲۰ درصد داخلی سازی داشته است؛ این اصلا درست نیست؛ موضوع ساخت داخل بایستی عمقی بررسی شود.

مقام عالی وزارت صمت ضمن اشاره به راهبردهای اصلی در صنعت خودرو، تصریح کرد: برقی‌سازی راهی است که حتما باید به سمت آن حرکت کنیم؛ در حال حاضر روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف می‌شود که باید هفت میلیون لیتر آن را وارد کنیم؛ بنابراین برقی‌سازی، راه‌حلی مناسب برای عبور از مصرف بنزین است. تا پایان امسال، حداقل ۳۰۰۰ ایستگاه جدید شارژ خودروهای برقی ساخته خواهد شد.

وی در رابطه با داخلی‌سازی خودروهای برقی نیز با بیان اینکه مهم‌ترین اجزای قوای محرکه یک خودرو برقی شامل باتری، موتور، گیربکس و سامانه کنترل است که می‌توان در هر کدام اقدام به داخلی سازی کرد، گفت: اما در اولویت می‌توان از باتری شروع و اقدام به ذخیره انرژی کرد.


منبع: نورنیوز
سرویس: اقتصادی
کلید واژگان: خودرو / خودروسازان / تولید خودرو / خودرو برقی / عباس علی آبادی / وزیر صنعت / قیمتگذاری دستوری / تولید خودرو برقی / قیمتگذاری خودرو