شناسه خبر : 99928
تاریخ انتشار : 1401/04/11 08:46
دروغ‌پردازی صهیونیست‌ها جواب نداد؛ ایران و ترکیه در مسیر توسعه همه‌جانبه

نورنیوز بررسی کرد؛

دروغ‌پردازی صهیونیست‌ها جواب نداد؛ ایران و ترکیه در مسیر توسعه همه‌جانبه

گرچه صهیونیست‌ها طی هفته‌های اخیر با هوچی‌گری و دروغ‌پردازی علیه روابط تهران-آنکارا تلاش کردند مناسبات فیمابین را با چالش روبرو کنند اما سفر وزیر امورخارجه به ترکیه و مذاکرات سازنده او با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور نشان داد که روابط دو همسایه را نمی‌توان با ادعاهای بی‌اساس مخدوش کرد.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی هشدار امنیتی برای گردشگران این رژیم در ترکیه را به درجه ۳ یا سطح متوسط خطر کاهش داده است.

این اقدام در حالی از سوی صهیونیست‌ها صورت گرفته که پیش از این در فضاسازی سنگین رسانه‌ای مقامات ارشد این رژیم از «نفتالی بنت» نخست‌وزیر وقت تا «یائیر لاپید» نخست‌وزیر فعلی و «بنی گانتس» وزیر جنگ در کنار سایر مقامات امنیتی درباره سفر به ترکیه هشدار داده و مدعی تدابیر گسترده برای امنیت اتباع این رژیم در ترکیه شده بودند.

طی هفته‌ها، صهیونیست‌ها با هیاهوی رسانه‌ای درباره تهدید شدن جان گردشگران خود در ترکیه با چاشنی ایران‌هراسی تلاش کردند در کنار برخی طراحی‌ها برای نفوذ امنیتی و اطلاعاتی در ترکیه، روابط گرم ایران و آنکارا را تیره کنند.

صهیونیست‌ها در طول حیات غیر مشروع خود همواره بر آن بوده‌اند تا از سیاست تفرقه‌اندازی و توان‌فرسایی کشورها با ایجاد منازعات همسایگی و منطقه‌ای، ادامه بقاء و دخالت‌های بحران‌ساز خویش را تضمین کنند.

روابط گسترده و همه‌جانبه میان ایران و ترکیه به عنوان دو همسایه تاریخی با نقاط اشتراک فراوان از مواردی نیست که به این سادگی بتوان آن را با یک ادعای بی‌اساس مخدوش کرد.

هوچی‌گری صهیونیست‌ها علیه روابط تهران-آنکارا در حالی صورت گرفت که سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه  ایران به ترکیه و مذاکرات همه‌جانبه و سازنده او با رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور و «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه تحرکی تازه و مهم از سوی دو کشور برای توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای ایجاد کرد.

از دستاوردهای بسیار مهم این سفر توافق طرفین برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده نزدیک و نیز تشکیل شورای عالی روابط جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در سطح روسای جمهور دو کشور بود.

در همین حال طرفین بر توسعه مناسبات در حوزه اقلیمی و بحران‌های زیست محیطی نیز توافق نمودند که نقطه عطفی در مناسبات دو کشور است.

نکته مهم دیگر در این سفر تاکید مقامات ترکیه بر لزوم دست‌یابی به راه حل بین‌المللی برای لغو تحریم‌ها علیه ایران و عدم همراهی آنکارا با تحریم‌کنندگان بود.

استقبال گرم و صمیمی مقامات ترکیه از وزیر خارجه ایران و نیز مواضعی که در روند گفتگوها از سوی طرفین ابراز شد، حکایت از آن دارد که سرمایه‌گذاری سنگین ‌صهیونیست‌ها برای ضربه زدن به روابط دو کشور نتوانسته مقامات ترکیه را از توجه به اصل همسایگی و لزوم توسعه روابط میان همسایگان غافل نماید.

اعلام مواضع صریح وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با مقامات ترکیه‌ای و تاکید او بر ضرورت صیانت ایران و ترکیه از روابط گرم دو کشور در برابر دسیسه‌ها و مانع تراشی‌های مغرضانه رژیم نامشروع صهیونیستی یادآوری این حقیقت بود که صهیونیست‌ها در هر جا پا گذاشته‌اند، عامل بحران و ناامنی بوده‌اند.

نکته مهم‌تر آنکه؛ صهیونیست‌ها پس از ناکامی در سناریوی بر هم زدن روابط تهران-آنکارا وادار به عقب‌نشینی از ادعاهای واهی خود شده و برای حفظ آبرو و جلوگیری از بازخواست افکار عمومی دست به بازی رسانه‌ای جدیدی زدند.

شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی با عقب‌نشینی از مواضع گذشته از گردشگران این رژیم که عازم سفر به ترکیه هستند خواسته است تا جزئیات سفر و عکس‌های خود را در رسانه‌های اجتماعی منتشر نکنند و هنگام حضور در ترکیه نیز از پوشیدن لباس‌ها و حمل نشان‌هایی که حاکی از اسرائیلی بودن آنان است خودداری کنند.

این هشدارهای ظاهری و سخیف در حالی مطرح شده که این رژیم با اتخاذ رویکرد فرار به جلو برای پنهان‌سازی رسوایی شکست در طرح تخریب روابط دو کشور همسایه، مدعی شده همکاری امنیتی با ترکیه باعث شد تا افرادی که از سوی ایران برای عملیات علیه شهروندان اسرائیل به ترکیه اعزام شده بودند دستگیر شوند!!

این ادعا هرگز از سوی مقامات ترکیه مورد تاکید قرار نگرفت و خود به سندی بر دروغ‌پردازی ناشیانه صهیونیست‌ها تبدیل شد.

نفتالی بنت نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی نیز با اتخاذ شیوه «تلقین رسانه‌ای» با استفاده از دیالوگی یک‌سویه از اردوغان و نیروهای امنیتی آن کشور برای «خنثی کردن تلاش‌های ایران برای حمله به مسافران اسرائیلی» تشکر کرد تا با این ترفند عقب‌نشینی‌های خود را از ادعاهای قبلی توجیه نماید.

اگرچه برخی رسانه‌های گمنام ترکیه در هم‌سویی با رژیم صهیونیستی اقدام به بازتاب یک‌طرفه اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی کردند اما هیچ‌یک از مقامات سیاسی و امنیتی ترکیه، سخنی در تایید این ادعاها نداشتند.

پیشتر چنین رویکرد مخربی از سوی صهیونیست‌ها با همراهی برخی از کشورهای غربی در روابط میان همسایگان ایران از جمله در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان نیز تکرار شده بود که با تکیه بر دیپلماسی فعال ایران در قالب دیدار روسای جمهوری ایران و آذربایجان و مذاکرات و تعاملات میان وزرای خارجه دو کشور بی‌نتیجه ماند و ضمن رفع سوء تفاهمات با ناکامی توطئه صهیونیست‌ها زمینه توسعه و همگرایی گسترده تهران-باکو فراهم شد.

دیپلماسی فعال، عمل گرایانه و همسایه‌محور ایران در دولت سیزدهم ابعاد جدیدی از همگرایی منطقه‌ای را رقم زده است و می‌تواند کشورهای زیادی را با تکیه بر رویکرد اعتمادآفرین و جامع‌محور ایران بر توسعه مناسبات با تهران تشویق نماید.

این دیپلماسی با مهار سیاست انزوای ایران، زمینه‌ساز شکل‌گیری ابعاد جدیدی از روابط دو و چندجانبه میان همسایگان بوده که می‌تواند مدلی نوین از همگرایی منطقه‌ای را در قالب چندجانبه‌گرایی جهانی و پایان دادن به مداخلات بحران‌ساز بیگانگان ارائه و تثبیت کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی