شناسه خبر : 99858
تاریخ انتشار : 1401/04/08 19:08
همگرایی ایران و ترکیه؛ شکست دیگر صهیونیست‌ها

نورنیوز بررسی کرد؛

همگرایی ایران و ترکیه؛ شکست دیگر صهیونیست‌ها

مواضع طرح شده از سوی مسئولین ایران و ترکیه‌ در سفر وزیر خارجه ایران به آنکارا نشان داد روابط تاریخی دو کشور همچنان با همگرایی و هماهنگی دنبال می‌شود و سیاست‌های ضد امنیتی رژیم صهیونیستی قادر به ایجاد گسست میان دو کشور همسایه نیست.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دعوت «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه ضمن سفر به آنکار با مقامات این کشور از جمله «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور و چاووش اوغلو دیدار و گفتگو کرد.

این سفر را می‌توان استمرار راهبرد همگرایی ایران با همسایگان دانست به‌ویژه انکه ایران و ترکیه دارای روابط و اشتراکات تاریخی کم نظیری هستند.دو کشور همسایه در روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و موضع‌گیری‌های منطقه‌ای و جهانی نیز دارای دغدغه‌ها و دیدگاه‌های عمدتا مشترکی هستند که می‌تواند عامل تقویت پیوندهای مستحکم میان دو کشور باشد.

وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر به ترکیه با اشاره به اراده جمهوری اسلامی در زمینه فعال‌سازی سازوکارهای موجود در روابط فیمابین از جمله شورای عالی همکاری، کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون‌ها و کمیته‌های کنسولی، گمرکی، مرزی، امنیتی و رسانه‌ای، بر ضرورت تسهیل مراودات برای ارتقاء مبادلات تجاری و اقتصادی خصوصا در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی، گردشگری، سرمایه‌گذاری، محصولات کشاورزی، صنعتی و تحقیقات علمی و فناوری و همچنین تقویت همکاری‌ها در سازمان‌های منطقه‌ای تأکید کرد.

طرفین توافق کردند کمیسیون مشترک اقتصادی را در آینده نزدیک برگزار نمایند و نیز تشکیل شورای عالی روابط جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران را در سطح روسای جمهور دو کشور، در دستور کار قرار دهند.

یکی از مهمترین دستلوردهای سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه و تاکید مقامات عالی دو کشور بر توسعه همه جانبه مناسبات فی مابین، شکست سناریوی صهیونیست‌ها برای برهم زدن روابط میان ایران و ترکیه بود.

در هفته‌های گذشته سران این رژیم با سرمایه گذاری هنگفت سیاسی و رسانه ای سعی داشتند با زیر سوال بردن توانایی امنیتی ترکیه، ایران را تهدیدی برای گردشگران این رژیم معرفی نمایند، چنانچه لاپید وزیر خارجه وقت صهیونیست‌ها در سفر به ترکیه تلاش بدون ‌نتیجه‌ای کرد تا روابط دو کشور را دچار یک گسست دیپلماتیک کند.

در همین چارچوب امیرعبداللهیان با اشاره به ضرورت صیانت دو کشور از دسیسه‌ها و مانع تراشی‌های مغرضانه رژیم نامشروع صهیونیستی با تاکید بر پیوندهای عمیق و ریشه‌دار بین دو ملت، تقویت ارتباطات و رایزنی بین همه نهادهای سیاسی و امنیتی ایران و ترکیه را مورد تاکید قرار داد.

او به صراحت تاکید کرد: «ایران نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی حساسیت و ملاحظات خود را دارد» و یادآور شد: «صهیونیست‌ها در هر جا که پا گذاشته‌اند، عامل بحران و ناامنی بوده‌اند.»

در همین راستا نیز «مولود چاووش اوغلو» با تایید سخنان وزیر خارجه ایران گفت که موضوع فلسطین و قدس آرمان ترکیه بوده و از آن دست نخواهد کشید. او همچنین تاکید کرد: «تحریم‌های تحمیل شده علیه ایران ناعادلانه بوده و امیدواریم که طرف‌های بین‌المللی به توافق با تهران دست پیدا کنند. وی خاطر نشان کرد: ما از تحریم‌ها علیه ایران حمایت نمی‌کنیم و آنها را صحیح نمی‌دانیم.»

از سوی دیگر پیش‌نویس سند برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت بین دو کشور از طرف امیرعبداللهیان در اختیار وزیر خارجه ترکیه قرار گرفت تا در دستور کار بررسی از سوی طرف ترکیه‌ای قرار گیرد.

همچنین تحولات مربوط به سوریه در چارچوب سازوکار آستانه، مسائل قفقاز و هماهنگی نزدیک‌تر در ابتکار ٣+٣، دفاع از آرمان فلسطین، تلاش برای توقف جنگ در اوکراین، مخالفت ترکیه با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، از دیگر موضوعات مورد گفتگو و تبادل نظر طرفین بود.

ناکامی صهیونیست‌ها در ایجاد چالش در مناسبات ایران و ترکیه زمانی آشکارتر شد که همزمان با سفر امیرعبداللهیان به ترکیه، چرخش محسوسی در سخنان سران رژیم صهیونیستی صورت گرفت. آن‌ها طرح «یک ائتلاف گسترده در منطقه» را در پاسخ به شکست راهبردیشان در ترکیه مطرح کردند اگر چه این ترفند نیز چندان موثر نبود و مقامات آمریکا اعلام کردند که طرحی برای ایجاد ناتوی خاورمیانه‌ای ندارند.

مواضع مطرح شده از سوی مقامات ایران و ترکیه از بیداری و اراده دو کشور برای توسعه مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی حکایت دارد. رویکردی واحد که به صراحت می‌توان آن را شکست بزرگ رژیم صهیونیستی برای اجرای سیاست قدیمی و نخ‌نما شده اختلاف‌افکنی میان کشورهای منطقه دانست.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی