شناسه خبر : 99846
تاریخ انتشار : 1401/04/08 13:43
ونزوئلا چقدر برای آمریکا مهم است؟

ونزوئلا چقدر برای آمریکا مهم است؟

دولت بایدن سعی دارد ضمن بازگرداندن نفت ونزوئلا به بازار جهانی، زمینه بازگشت شرکت‌های آمریکایی به این کشور را فراهم کند

سایر رسانه‌ها: صف‌های بنزین در آمریکا و اعداد تصاعدی قیمت بنزین روی تابلو‌های پمپ‌بنزین‌ها بالاخره کار خود را کرد‌ تا کاخ سفید مجبور شود برای تغییر معادله بازار نفت، با ونزوئلا کنار بیاید. آمریکا دیروز هیأتی را برای مذاکره با مقام‌های ونزوئلایی عازم کاراکاس کرده است. رسانه‌ها در این ارتباط گفته‌اند که مقامات ارشد آمریکا در جدیدترین تلاش‌ها برای بازسازی روابط با غول نفتی آمریکای جنوبی همزمان با طولانی‌شدن جنگ در اوکراین، بی‌سر و صدا وارد کاراکاس شده‌اند.
اگرچه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این سفر را با تمرکز بر امنیت چند شهروند آمریکایی بازداشت‌شده در کاراکاس عنوان کرده، اما تقریبا کسی نیست که ارتباط این سفر با بازار آشفته نفت و انرژی را درک نکند. گروهی از مدیران نفتی یک شرکت آمریکایی با نام سیتگو 4سال پیش در ونزوئلا زندانی شده‌ بودند و در این 4سال واشنگتن تحرکات جدی دیپلماتیک را برای آزادی و تعیین تکلیف آنها به‌ندرت دنبال کرد، اما اکنون که آتش جنگ در اوکراین شعله‌ور است و راه ورود نفت روسیه به بازارهای جهانی بسته شده، آمریکایی‌ها دلبسته تعیین تکلیف شهروندان زندانی خود شده‌اند و البته امیدوارند که مذاکرات بر سر آزادی شهروندان آمریکایی همزمان به مذاکرات نفتی با کاراکاس و ورود نفت بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفتی جهان به بازار انرژی منتهی شود.
جنگ در اوکراین منجر به جهش ۵۰درصدی قیمت نفت شده و بدترین تورم در دهه‌های اخیر در کشورهای غربی و ازجمله آمریکا را دامن زده است. از سوی دیگر ونزوئلا در دسته دولت‌های نفتی تقسیم‌بندی می‌شود که 90درصد درآمدش بر پایه استخراج نفت است، هرچند یک‌سوم ذخایر این کشور را نفت فوق‌سنگینی تشکیل می‌دهد که شبیه به قیر است. در سال‌های گذشته، شرکت‌های آمریکایی بهره‌برداری از این نوع نفت در ونزوئلا را به‌دلیل نیاز به دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته برعهده داشته‌اند. تحریم‌های واشنگتن در دوره ترامپ باعث خروج اجباری این شرکت‌ها از ونزوئلا شد و اکنون بسیاری از این شرکت‌ها در تلاش برای فشار به دولت بایدن جهت بازگشت به میدان‌های نفتی غنی ونزوئلا هستند. گران‌شدن قیمت نفت، استخراج نفت سنگین ونزوئلا را برای شرکت‌های آمریکایی سودآور کرده و این شرکت‌ها نمی‌خواهند از این فرصت عقب بمانند.
جو بایدن در داخل هم به‌دلیل افزایش قیمت بنزین به‌شدت تحت فشار است و احتمالا اعطای معافیت برای ورود نفت ونزوئلا به بازار را از یک طرف باعث تعدیل قیمت سوخت و از طرف دیگر باعث رونق کسب‌وکار شرکت‌های نفتی در خارج از آمریکا و کاهش فشار شرکت‌های نفتی در داخل می‌داند. دولت بایدن حتی هفته گذشته هم معافیت‌های مشابهی را به 2شرکت ایتالیایی و اسپانیایی داد تا از ونزوئلا نفت خریداری کنند و پیش‌بینی می‌شود که مذاکرات در کاراکاس حداقل در کوتاه‌مدت به صدور معافیت‌های بیشتری برای صادرات نفت ونزوئلا و فروش نفت توسط دولت مادورو منجر شود.

اهمیت فرانفتی ونزوئلا
صرف‌نظر از ماجرای نفت، به‌طور کلی ونزوئلا کشوری مهم برای رهبران کاخ‌سفید به شمار می‌رود. در واقع فقط نفت نیست که ونزوئلا را برای واشنگتن مهم کرده است. شورای مطالعات بین‌المللی و استرات‍ژیک آمریکا در گزارش سال2020 خود درباره ونزوئلا می‌گوید: «مردم ونزوئلا تحصیلات بالایی دارند و مهاجران این کشور به اقتصاد آمریکا کمک خواهند کرد. در میان جمعیت نسل دوم مهاجران که در آمریکا متولد شده‌اند، ونزوئلایی‌ها بالاترین سطح تحصیلات را دارند. 57درصد از مهاجران ونزوئلایی در آمریکا دارای مدرک دانشگاهی هستند.» در این گزارش پیشنهاد شده که دولت آمریکا به مهاجران ونزوئلایی به‌دلیل قابلیت‌های علمی و مالی‌شان، وضعیت «حفاظت‌شده موقت» را اعطا کند تا اقامت آنها همچنان در آمریکا ادامه یابد.


روزنامه همشهری
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی