شناسه خبر : 99845
تاریخ انتشار : 1401/04/08 12:58
تراژدی مرگ مهاجران در گرداب سیاست‌های مهاجرتی غرب

نورنیوز بررسی کرد؛

تراژدی مرگ مهاجران در گرداب سیاست‌های مهاجرتی غرب

مرور سوابق دولت‌های غربی در برخورد با پدیده‌ی مهاجرت‌های اجباری و بحران پناهجویان نشان می‌دهد کشورهایی نظیر آمریکا به جای پذیرش تبعات جنگ‌افروزی در جهان به انکار پناهندگی و رفع مسئولیت از خود روی آورده‌اند.

نورنیوزـگروه بین‌الملل: اخیرا نشریه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشته است: مقامات ایالتی و محلی اعلام کردند اجساد حداقل ۴۶ نفر را که گمان می‌رود مهاجرانی باشند که از مرز مکزیک عبور کرده و وارد خاک آمریکا شده‌اند در یک کامیون که درحومه سن آنتونیو به حال خود رها شده بود، پیدا کرده‌اند. 

حداقل ۱۶ نفر از جمله چهار کودک در میان این اجساد، زنده پیدا شدند که بدلیل گرمازدگی و کاهش شدید  آب بدنشان  به بیمارستان انتقال یافتند. به نوشته روزنامه گاردین، پیدا کردن این کامیون «ممکن است مرگبارترین فاجعه در میان هزاران نفر باشد که در دهه‌های اخیر در تلاش برای عبور از مرز مکزیک به سمت ایالات متحده جان خودشان را از دست داده‌اند».

انتشار این خبر واکنش‌های بسیاری به همراه داشته است. فرماندار تگزاس، بایدن را مقصر «تراژدی هولناک پناهجویان» در آمریکا خوانده و این حادثه را متوجه سیاست‌های مهاجرتی دولت او دانسته است.

در مقابل، رسانه‌های نزدیک به ساختار حاکم بر آمریکا  با پرداختن به نجات ۴ کودک در این حادثه تلاش کرده‌اند بر موضوع اصلی یعنی مرگ پناهجویان سرپوش بگذارند.

پیش از این نیز حوادثی مشابه در مرزهای این کشور رخ داده بود. ده نفر در سال ۲۰۱۷  در اتفاقی مشابه پس از حبس شدن در کامیونی جان خود را از دست دادند. در سال ۲۰۰۳ نیز ۱۹ نفر در یک کامیون کشف شد.

جو بایدن در دوران مبارزات انتخاباتی خود بارها با ارائه وعده رفع بحران مهاجران از قصد خود برای اصلاح قوانین سخت‌گیرانه دوران ترامپ خبر داده بود، اماهرگز این وعده‌ها عملی نشد.

پس از روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا و وعده‌های وی در خصوص تغییر در سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ، تعداد بی‌سابقه‌ای از افراد در مرز آمریکا و مکزیک دستگیر شده‌اند.

برخی از منتقدان استدلال می‌کنند در حالی که سیاست‌های سخت گیرانه‌تر، مهاجران را طعمه قاچاقچیان انسان می‌کند و جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد ،اتخاذ سیاست‌های تعاملی‌تر با پناه‌جویان نیز منجر به افزایش امواج مهاجرت می‌شود. این موضوع منجر به شکل‌گیری شرایط دو سر باخت برای سیاستگذاری امورمهاجران در آمریکا شده است.

سازمان ملل و نهادهای حقوق بشر بارها درباره وضعیت مهاجران و پناه‌جویان در اردوگاه‌های مرزی امریکا هشدار داده‌اند. در یکی از این گزارش‌ها گفته شده ،بیش از دو هزار کودک مهاجر در «اردوگاه ال پاسو» واقع در ایالت تگزاس در شرایط بدی نگهداری می‌شوند.

خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان نیز موجب شده هزاران پناه‌جوی افغانستانی که پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو به دلیل همکاری با آمریکا از افغانستان گریخته‌اند به این اردوگاه‌ها بیایند اما آمریکا مسئولیت پذیرش آن‌ها را نپذیرفته‌است.

انتشار خبر مرگ۴۶  مهاجر در یک کامیون موجب توجه جامعه‌ی جهانی به پدیده مهاجرین در مرزهای آمریکا شده است. موضوعی که همواره و به خصوص در سال‌های اخیر وجود داشته اما دولت و رسانه‌های نزدیک به حاکمیت آمریکا توانسته‌اند آن را مخفی نگه‌دارند.

مرور این فجایع انسانی در کشورهایی نظیر آمریکا در کنار تبعید مهاجرین از سوی انگلیس به روآندا در آفریقا نشان می‌دهد در حالی که این کشورها با در مقام اظهار نظر همواره خود را مدافع حقوق مهاجرین معرفی می کنند اما سیاست‌های مهاجرتی در کشورهای غربی با الگوی حذف و انکار مهاجرین دنبال می‌شود. سیاستی که از سوی محافل روشنفکری غرب نیز مورد نقدهای جدی قرار گرفته است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی