شناسه خبر : 99743
تاریخ انتشار : 1401/04/06 17:34
عقب نشینی دلار به کانال 31 هزار تومان

عقب نشینی دلار به کانال 31 هزار تومان

به‌دنبال سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و افزایش احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای بعد از 3 ماه، دیروز قیمت ارز روند نزولی به‌خود گرفت و قیمت هر دلار آمریکا یک درصد افت کرد.

نورنیوز-گروه اقتصاد: در شرایطی که قیمت هر دلار آمریکا در هفته آخر خرداد ماه تا مرز ۳۳هزارو ۳۰۰تومان پیشروی کرده بود انجام برخی اقدامات بانک مرکزی، برای انجام معاملات صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی موجب شد قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده کمتر از ۳۲هزار تومان عقب نشینی کند.

یک روز بعد از سفر جوزف بورل، مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران شیب نزولی قیمت دلار تندتر شد و قیمت هر دلار آمریکا با یک درصد افت به محدوده ۳۱ هزار و ۴۰۰تومان رسید. همچنین قیمت درهم امارات هم که دربازار آزاد ارز تهران به‌عنوان مبنایی برای قیمت‌گذاری دلار مطرح است، به ۸هزارو ۵۰۰تومان رسید. قیمت سکه هم که تابعی از نرخ دلار است با افت سنگین ۴درصدی مواجه شد و بیش از ۵۰۰هزار تومان نزول کرد.

بعد از سفر جوزف بورل به ایران، اظهارنظر طرفین مذاکرات نشان می‌داد عزم لازم برای ادامه مذاکرات هسته‌ای بعد از سه ماه توقف به‌وجود آمده است. قرار است مذاکرات با فرمت جدیدی انجام شود که احتمالا نقش سایر کشور‌ها در آن کم‌رنگ‌تر است. بورل بعد از ترک تهران اعلام کرد قرار است این مذاکرات در یکی از کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس انجام شود و اتحادیه اروپا در این مذاکرات نقش تسهیل‌گر خواهد داشت.

مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از ترک تهران در این‌باره توضیح داد: خیلی خوشحالم بابت تصمیمی که در تهران و واشنگتن گرفته شده است. مذاکرات میان ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا در وین برگزار نخواهد شد، زیرا گفتگو‌ها در فرمت ۱+۴ با آمریکا نیست و تیم من به‌عنوان تسهیل‌گر حضور خواهد داشت.

این سخنان این شائبه را ایجاد کرده است که قرار است سایر کشور‌ها فقط نقش تسهیل‌گر برای انجام مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا را داشته باشند. البته این بحث‌ها هنوز در حد شایعه است. هنوز هیچ خبری که چنین مدعایی را تأیید کند وجود ندارد، اما برخی کارشناسان بر این باورند که با مدل جدیدی که درنظر گرفته شده نقش ایران و آمریکا بیشتر خواهد شد. همین عامل می‌تواند به افزایش سرعت مذاکرات منجر شود.


خبرگزاری صدا و سیما
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی