شناسه خبر : 99467
تاریخ انتشار : 1401/04/01 09:09
نزدیک‌تر شدن پایان عصر ایالات متحده در آمریکای لاتین

نورنیوز بررسی کرد؛

نزدیک‌تر شدن پایان عصر ایالات متحده در آمریکای لاتین

تحولات مستمر و سریالی سیاسی در آمریکای لاتین نشان می‌دهد کشورهای این منطقه که همواره حیاط خلوت آمریکا محسوب می شدند به مانع بزرگی در مسیر پیگیری سیاست یکجانبه‌گرایی از سوی آمریکا تبدیل شده‌اند.

نورنیوزـ گروه بین‌الملل: در منطقه آمریکای لاتین تحولاتی زنجیره‌وار در جریان است که اهمیت و تاثیرات آن بر معادلات جهانی کمتر از جنگ اوکراین و منازعه تایوان نیست.

نتایج شمارش آراء در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا نشان می‌دهد که «گوستاوو پترو» نامزد جناح چپ‌گرا پیروز نهایی انتخابات شده است. این نخستین پیروزی یک نامزد از این طیف در انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا است.

پیروزی چپ‌ها در کلمبیا در حالی است که چند ماه پیش رئیس جمهوری ایالات متحده در جریان میزبانی از ایوان دوکو، رئیس جمهوری کلمبیا در کاخ سفید گفته بود که تمایل دارد تا کلمبیا را به عنوان "متحد اصلی غیر عضو ناتو" معرفی کند. این تصمیم،گامی مهم برای "نفع بردن" این کشور آمریکای لاتین از "همکاری‌های دفاعی، تجاری و امنیتی" با آمریکا به شمار می رفت که اکنون با روی کار آمدن چپ ها در هیئت حاکمه این کشور باید در انتظار تغییر این رویکرد از سوی آمریکا بود.

ارتباط مستقیم رخدادهایی مشابه نتایج انتخابات کلمبیا که با تنزل جایگاه ایالات متحده در آمریکای لاتین و همچنین تاثیر مستقیم آن بر محدود شدن زمینه های تداوم سیاست یکجانبه‌گرایی از سوی آمریکا همراه می باشد، موضوعی است که به چالشی مهم برای واشنگتن تبدیل شده است.اهمیت این موضوع زمانی بیشتر آشکار می شود که به‌ راهبرد پرهزینه آمریکا در طول سالیان گذشته برای حفظ کشورهای آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت واشنگتن توجه ویژه  شود

نتایج انتخابات کلمبیا مبین این واقعیت است که آمریکا در قاره خودش متحمل یک شکست سنگین سیاسی شده است.

توسعه روابط راهبردی ونزوئلا با ایران که اخیرا با سفر رئیس جمهور این کشور به تهران عمق و تنوع بیشتری پیدا کرد نیز از نظر کارشناسان سیاسی غربی رخنه ای قابل توجه در حیاط خلوت آمریکا به حساب می آید

واشنگتن که بشدت از کاهش اقتدار خود در آمریکای لاتین نگران است در اواسط خرداد ماه سال جاری باعدم دعوت از نیکاراگوئه، ونزوئلا و کوبا به نهمین اجلاس سران قاره آمریکا در لس‌آنجلس تلاش کرد گروه بندی جدیدی را در این حوزه ایجاد کند.

این اقدام آمریکا واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت تا جایی که در نشست «جامعه کشورهای آمریکای لاتین وکارائیب» (Celac) در آرژانتین کشورهای عضو اعلام کردند این نشست با حضور کشورهایی که از سوی ایالات متحده به اجلاس سران قاره آمریکا دعوت نشده‌اند، برگزار خواهد شد. همچنین۱۰ کشور موسوم به بلوک آلبا نیز با صدور بیانیه‌ای، اخراج و رفتار تبعیض‌آمیز در اجلاس سران قاره آمریکا در لس‌آنجلس را محکوم کردند.

این اقدام جمعی آمریکای لاتین در برابر یکجانبه گرایی امریکا چنان گسترده بوده است که نشریه «فارین پالیسی» در مقاله ای نوشت: نشست امسال «سازمان کشورهای آمریکایی» بعد از حدود سه دهه فعالیت این سازمان می‌تواند سنگ قبری برای نمایش مرگ نفوذ واشنگتن در آمریکای لاتین باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی